Бизнес

Некст Консулт споделя стъпки за преодоляване на кризата от COVID-19

Computer World

Мерките за борба с коронавируса вече доведоха до сериозна икономическа криза в целия свят. Забраните за пътуване, затварянето на молове, ресторанти, кафенета, необходимостта от поддържане на социална дистанция, поставят на колене цели индустрии. Заетите в тези пряко засегнати индустрии в България са повече от 12% от активно работещите. Така Тошко Петков, партньор Бизнес консултиране в родната компания Некст Консулт (Next Consult) обобщава настоящата ситуация, предизвикана от пандемията от COVID-19.

"Всичко това неминуемо ще доведе до икономическа криза и то най-вероятно в мащаб по-голям от отминалата ни преди 10 години световна финансова криза", посочва Петков.
В световен мащаб се разглеждат 2 основни сценария, допълват още от Нескт Консулт. Според първия, по-голямата част от света ще се справи с коронавируса в рамките на 2-3 месеца. Това е добрият сценарии, но дори според този сценарии се очаква икономическа криза с размери от порядъка на световната финансова криза от преди десетина години. Всички помним какво се случи тогава. БВП на повечето държави спадна с 6-10%, безработицата достигна до 20 и повече процента. Излизането от тази криза отне няколко години.

Вторият вариант на развитие, предполага, че спряването с коронавируса ще се случи в рамките на 6-9 месеца. Ако това се случи, последствията за икономиката в света ще са много по-лоши.

От Некст Консулт препоръчват следните действия:


1. Оценете възможно най-добре как ще ви се отрази кризата.

Не си слагайте розовите очила. Опитайте се да бъдете максимално обективни. Това е най-важната стъпка. Колкото по-точно успеете да предвидите как ще ви се отрази кризата, толкова по-добри решения ще може да вземете за да я управлявате успешно.


2. Ревизирайте Стратегията и финансите.

Забравете за настоящата си стратегия и настоящия си финансов план (бюджет). Ще
трябва да направите промени. По отношение на финансите започнете от приходите. Колкото по-точно успеете да предвидите плана си за приходи, толкова по-добре ще можете да управлявате и разходите.

Ако новите ви предвиждания за приходи не покриват разходите, тогава преценете имате ли резерви, ще ви стигнат ли? Ако нямате достатъчно резерви, то какви и кои разходи можете да намалите, Как?
Преразгледайте стратегията си.
Задайте си въпросите: Как може да бъдете успешни при настоящите и бъдещи ограничения или въздействия на външната среда? Какво правят конкурентите? Какво правят най-добрите в бранша?

Често кризите ни донасят и множество нови възможности: Да придобием клиенти на конкурентите, да развием нови продукти и услуги, да развием нови и важни конкурентни предимства. Вземете предвид горното и направете нов стратегически и финансов план. Следете ситуацията ежедневно. Промените се
случват много бързо. Взетите решения днес, може да не са релевантни утре.

Ежедневно планирайте, изпълнявайте, проследявайте ефекта на предприетите мерки и препланирайте, и препланирайте.


3. Задръжте клиентите си

Те са притеснени също, комуникирайте с тях, разберете защо. Помислете как да ги успокоите най-малкото относно вашите продукти и услуги. Сега е важно повече от всичко да им доставяте изключително качество, изключително преживяване с вашите продукти и услуги. Бъдете гъвкави спрямо техните желания и притеснения.


4. Внимателно управлявайте паричните потоци.

Ако досега сте неглижирали забавата в плащания от клиенти, вземете мерки. Ако не плащате навреме на доставчиците ви, то може и да не сте техен приоритет в доставките. Ще ви трябва ежедневен, ежеседмичен план на паричните потоци, проследяване на изпълнението, коригиране и т.н.

Комуникирайте ежедневно с клиентите, с доставчиците, с партньорите си. Трябва
да знаете ситуацията при тях. Не забравяйте - точно в такива времена си проличават истинските партньори в бизнеса.


5. Бъдете Лийн.

В нормални времена всяка компания се разглезва и започва да трупа "тлъстинки", има достатъчна печалба и започва да неглижира ефективността на разходите си. Оценете възможно най-добре кои са дейностите и разходите, които създават стойност за вашите клиенти и кои не са. Елиминирайте на ежедневна база дейностите/разходите, които не добавят стойност за клиентите ви.


6. Запазете хората си. Или най-малкото най-важните си хора.

Буквално до вчера всяка компания виждаше пред себе си един основен проблем за ъдещото си развитие - липсата на хора.
Всички бяха фокусирани в това да мотивират по-добре, да ангажират по-добре хората си, да създават условия, с които да могат да привличат хора.
Всички компании са вложили огромни инвестиции в хората си. Тези хора сега са уплашени. Сега е моментът на истината. Трябва да комуникираме с тях. Да сме честни с тях. Премислете много добре бъдещи съкращения и ги правете само ако наистина не виждате други варианти, защото и тази криза ще отмине. Но когато отмине всички хора във вашата компания ще запомнят за цял живот как сте реагирали.


7. Не взимайте решения сами.

Повече глави взимат по-правилни решения.

Изображение: Pixabay





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X