Бизнес

Huawei очаква 20% спад на продажбите си на смартфони заради липсата на Android

Иван Гайдаров

Забраната за износ на технологии за Huawei, наложена от американската администрация, се очаква да засегне силно представянето на китайската компания на пазара на смартфони през 2020 г. След като се нареди на второ място през 2019 г., нов доклад на The Information твърди, че в Huawei са очаквали да имат много по-тежка 2019 г., тъй като ефектите от санкциите срещу компанията са започнали да се усещат. Според доклада Huawei смята, че през 2020 г. ще достави 190-200 милиона смартфона, което ще бъде спад с 20-26% на годишна база, тъй като през 2019 г. са технологичният гигант е продал 240 милиона смартфона.

Забраната за износ направи незаконна продажбата на части и услуги за Huawei от страна на американските компании, което остави китайския технологичен гигант в изолация от голяма част от индустрията за смартфони. Липсата на достъп за Huawei до американски технологии всъщност не се отразява на способността на компанията да прави хардуерната част. От ръководството на гиганта коментират, че са се подготвяли за забрана като тази и са организирали така възможностите си, че да произвеждат смартфони с нулеви компоненти от САЩ. Забраната вреди на Huawei главно заради отрязването на достъпа ѝ до софтуер за смартфони, тъй като беше изхвърлена от екосистемата на Android на Google, включително Play Store и нейните милиони приложения, Google Play Services и приложения като Gmail, Google Maps, Chrome, YouTube, Google Assistant и др. Забраната означава също, че Huawei не може да използва приложения, произведени в САЩ, като Facebook, WhatsApp, Instagram, Snapchat, Netflix, Uber, Lyft, Amazon, Twitter.

Китайският пазар генерира 60% от продажбите на Huawei, според Counterpoint Research, и тази голяма част от бизнеса на Huawei няма да бъде засегната от забраната. Google няма кой знае какъв бизнес в Китай, така че липсата на екосистемата ѝ не е нещо ново за страната. Много от най-известните американски приложения също нямат голяма фенска база, благодарение на пазарните предпочитания към местните приложения и строгите изисквания на правителството към съхранението на потребителски данни от страна на американски компании.

Докато Huawei ще се оправи в Китай, международният ѝ бизнес е под реална заплаха заради липсата на достъп до приложения. Международният бизнес на Huawei съставлява 40% от общите доставки и ако компанията успее да задържи сегашното си представяне, ще се превърне в един от най-големите производители на устройства, които не разчитат на Android, като се нареди до Amazon. Amazon има собствена Android екосистема, за която повечето хора биха се съгласили, че е по-слаба от тази на Google, но Amazon всъщност продава само таблети в ниските ценови класове, което оправдава наличието на ограничена операционна система. Единственият опит на Amazon за смартфон - Fire Phone - беше грандиозен провал, отчасти заради липсата на приложения. Първият телефон на Huawei без приложения на Google, Mate 30 Pro, струва около 1200 долара, а с подобна цена потребителите определено ще имат завишени изисквания към модела.

Иначе, забраната засяга само новоразработените устройства на китайската компания, което означава, че първите модели без Android са се появили на пазара през септември 2019 г., а по-стари устройства като P30 Pro все още са достъпни навсякъде с приложенията на Google. Ще трябва да изчакаме всички по-стари телефони на Huawei да изчезнат от пазара, преди да видим как ще се отрази на практика забраната за износ, наложена от САЩ.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X