Бизнес

COVID-19 ще свие пазара на компютри, но може да увеличи онлайн търговията

Александър Главчев

Анализаторската компания IDC публикува прогноза за въздействието на китайския коронавирус (COVID-19) върху пазара на потребителски устройства. Очакват се както позитивни, така и негативни ефекти. За първото тримесечие се очаква 30-40 спад на доставките, а ако разпространението на вируса спре през март, то за цялата година свиването ще е в рамките на 10 на сто. Старанието да бъдат избягвани струпвания на хора пък се очаква да окаже положителен ефект върху онлайн търговията.

От компанията прогнозират рязък спад на покупките на клиентски устройства от страна на корпоративни клиенти. Свиването ще обхване най-вече малкия и средния бизнес - най-вече с сферите на търговията на дребно, хотелиерството, транспорта и заведенията за обществено хранене.

Свиването на търсенето от страна на тези организации обаче може да се окаже нивелирано от покупки на носима електроника за сфери като здравеопазването. Такава техника ще е необходима на предприятия за медицинско оборудване, а също така на специалистите, занимаващи се с лечение на инфекциозни заболявания и санитарен контрол.

Опасността от заразяване с коронавирус и необходимостта за дълъг престой у дома се очаква да доведе до увеличено търсене на технологии за онлайн комуникации. От IDC прогнозират най-бързо развитие при услугите за предаване на видео в реално време.

Очаква се и ръст на търсенето на устройства за развлечение - компютри и смартфони. Предвижда се и ръст при услугите за онлайн обучения. Не на последно място загрижеността за личното здраве ще увеличи и търсенето на носими продукти с функции за измерване на жизнени показатели. За цялата 2020 г. ръстът в последният сегмент ще е около 30 на сто. Очаква се и поява на нови продукти за хигиена и дезинфекция.

Временното затваряне на заводи в Китай пък може да доведе до недостиг на продукти, който ще се проточи до около месец и половина, смятат още от IDC.

Анализаторите правят паралел с епидемията от атипична пневмония (SARS) от 2003-та, която в крайна сметка оказа положително влияние върху един от сегментите на компютърния пазар, довеждайки до ръст при продажбите на лаптопи през третото тримесечие на въпросната година.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X