Бизнес

Поредно незадоволително тримесечие за IBM

Иван Гайдаров

International Business Machines Corp. (IBM) отчете пето поредно тримесечие на спадащи продажби, кaто наследеният бизнес с информационни технологии на компанията възпрепятства усилията на главния изпълнителен директор Джини Ромети да върне компанията към растежа чрез придобиването на софтуерния гигант Red Hat за 34 милиарда долара.

В сряда, IBM отчете продажби за 18.03 милиарда долара, което е под очакванията на анализаторите и дори под резултата на технологичния гигант от предходния период - 18.76 милиарда долара. Това доведе до 6% спад на акциите.

Откакто пое IBM през 2012 г., Джини Ромети се опитва да адаптира процесите във вековната компания към променящия се глобален ИТ пейзаж, залагайки на области като здравни технологии и изкуствен интелект, но към момента това не се получава. Облачните изчисления - модел, при който клиентите наемат изчислителна мощност, вместо да купуват собствени машини - са друг крайъгълен камък в стратегията на Ромети да възроди IBM.

Въпреки че технологичният гигант беше пионер в облачните услуги, той изостава значително от конкуренти като Amazon и Microsoft Corp. Според Gartner IBM е петата по големина компания за облачни изчисления от гледна точка на продажбите с 1,8% пазарен дял за миналата година. Сделката с Red Hat, която беше реализирана тази година, има за цел да превърне IBM в основен играч в облачното пространство.

Това вече дава някакви резултати, тъй като от компанията обявиха, че облачната им дивизия е увеличила приходите си с 11%, достигайки до 5,0 милиарда долара. "Нашите резултати показват, че клиентите виждат в IBM и Red Hat мощна комбинация", коментира Ромети.

Приходите на Red Hat пък са се увеличили с 19% през последното тримесечие - първо след сключването на сделката - но счетоводните правила ограничават възможностите IBM да включи този ръст в своите тримесечни резултати. Същевременно разходите за придобиването попадат в счетоводния баланс на IBM, което се отразява негативно на печалбата.

С помощта на Red Hat, IBM се надява да спечели доминираща позиция при хибридните облаци. Компанията залага на това, че много организации все още не са мигрирали данните си в облака и че мнозина ще изберат т.нар. хибриден модел, който разчита на комбинация от локални и наети мощности за съхранението на данните. Red Hat доставя поддръжка и обучение за софтуер, който работи безпроблемно както в облака, така и на локални мощности, което, според IBM, е от критично значение за хибридната облачна инфраструктура.

Докато се фокусира в облака, IBM също така се опитва да преориентира подразделението си за традиционни услуги и технологии, като ограничава частите му с по-нисък марж, което води до по-ниски продажби. Приходите от този сегмент, който продава аутсорсинг услуги на компаниите, падат с 5,7% през третото тримесечие и достигат до 6,70 милиарда долара.

Приходите на IBM от продажба на мейнфрейми компютри също бележат спад през тримесечието.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X