Бизнес

Amazon засилва присъствието си на индийския пазар за търговия на дребно

Иван Гайдаров

Amazon.com е на финалната права за придобиването на 10% от втория по големина търговец на дребно в Индия - Future Retail Ltd. Американската компания се стреми да засили присъствието си в магазините за хранителни стоки и мода в един от най-бързо развиващите се пазари на дребно в света.

Вторият по годишен оборот търговец на дребно в Индия иска от гиганта в електронната търговия 281 милиона долара, за да се съгласи на сделката, споделят запознати с преговорите източници, пожелали анонимност. Според тях сделката най-вероятно ще мине през холдингова компания, което ще даде възможност на Amazon в бъдеще да изкупи по-голямо количество акции от Кишор Бияни, основател на Future Retail.

Сделката с базираната в Мумбай компания, чиято водеща верига за хранителни стоки се нарича Big Bazaar, ще засили присъствието на Amazon в хранителния бизнес, след като организацията на Джеф Безос придоби Whole Foods Market Inc. през 2017 г. за 13,7 милиарда долара. Тази инвестиция също така ще позволи на Amazon да се възползва от нарастващото търсене на домашни и пресни продукти, плодове и зеленчуци, доставяни по домовете, което е устойчива тенденция в Индия.

Анализаторите обръщат внимание, че въпреки че са в напреднал стадий, преговорите между Amazon и компанията майка на Future Retail - Future Group – все още могат и да пропаднат. Засега нито една от страните не коментира ситуацията.

Amazon срещу Walmart

Потенциалната сделка подчертава амбициите на американския онлайн гигант да доминира на последния мащабен пазар, който все още не е завладян от големите хипермаркети, след като загуби позициите си в Китай.

Това ще даде и предимство на компанията на Безос пред преки конкуренти като Walmart Inc. и Мукеши Амбани, най-богатият човек в Азия, който планира да инвестира в сектора за търговия на дребно, миксирайки онлайн и офлайн формати. Walmart, която миналата година придоби за 16 милиарда долара индийския бранд за електронна търговия Flipkart Online Services Pvt. Ltd., вече има местно звено, на което е разрешено да продава стоки на по-малките хранителни магазини, но не и директно на потребителите.

През последните няколко години Amazon придоби малки дялове и в други индийски вериги като Shoppers Stop Ltd. и Aditya Birla Group. До момента компанията е инвестирала 5,5 милиарда долара в своята стратегия за навлизане на индийския пазар на дребно, който според консултантската агенция Technopak Advisors ще стане два пъти по-голям до 2023 г. и ще достигне 188 милиарда долара, при 79 милиарда долара за миналата година ,

Future Retail

Future Retail има над 2000 магазина в 400 индийски града, включително веригата Big Bazaar, създадена за градските потребители, които традиционно пазаруват из хаотичните улични пазари в Индия.

Съвсем наскоро компанията изгражда и мрежа от по-малки магазини, които обаче предлагат широка палитра от продукти. Future Retail постоянно разширява и модната си верига под марката fbb.

Новината за интереса на Amazon към Future Retail идва, малко след като американската бижутерска компания Tiffany & Co. обяви, че планира да отвори свои магазини в Индия. Tiffany си партнира с Амбани, който е партньор и на Walmart, като разчита на неговия конгломерат Reliance Brands Limited, за да затвърди позициите си на доходния индийски пазар.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X