Бизнес

Apple задава дневния ред на пазара на носима електроника, тежки дни за Fitbit

Иван Гайдаров

Във вторник, изпълнителният директор на Apple Тим Кук похвали компанията си, че развива своята дивизия за носима електроника, "докато други не го правят."

Ден по-късно изпълнителният директор на Fitbit Джеймс Парк беше в съвсем различно настроение, като обяви пред инвеститорите: "Ние сме разочаровани от по-слабите очаквания за годината".

Акциите на Apple се повишиха с 2,6% в сряда, като достигнаха най-високите си нива за годината. Акциите на Fitbit пък достигнаха рекордно ниски стойности, падайки с 15% след отчета за приходите на производителя на интелигентни часовници, съобщава CNBC.

Всичко това се случва в рамките на едва 24 часа. Apple е иконата на бизнеса с потребителска електроника и не пропусна да отбележи доминацията си на пазара на смартфони и водещата си позиция в сегмента за часовници, задържайки потребителите в собствената си екосистема. Fitbit пък е иновативният претендент, който изгради своето име на терена на фитнес тракерите, преди да реши да влезе на пазара на интелигентна носима електроника.

Бизнесът с носима електроника на Apple, който включва AirPods, Apple Watch и слушалките Beats, отбеляза 48% ръст през тримесечието спрямо година по-рано и достигна до 5,53 млрд. долара, а финансовият директор Лука Маестри заяви, че растежът на категорията се ускорява до над 50%.

Продажбите на Fitbit нараснаха с едва 4,8% през последното тримесечие до 313,6 милиона долара.

В края на 2018 г. Apple контролира 50% от световния пазар на смарт часовници по отношение на доставените бройки, според Strategy Analytics. Fitbit е на второ място с 12,2%, следвана от Samsung, която продава устройства с Android, с 11,8%.

В усилията си да запази конкурентоспособността си Fitbit намали цените, което доведе до свиване на брутния й марж или печалбата, останала след изваждане на разходите за продадените стоки, до 34,5% от 39,8%.

Като основна причина от Fitbit изтъкват по-слабите от очакваните продажби на устройството си Versa Lite, лек смарт часовник, който представиха по-рано тази година. Това удари и по пазарната капитализация на компанията, която вече струва под 1 милиард долара.

Парк се опитва да намали зависимостта на компанията си от продажбите на устройства и да се съсредоточи повече върху премиум услугите, които ще създадат "по-дълготрайна връзка с потребителите, като същевременно променят възприемането на продуктите и услугите ни", коментира изпълнителният директор на Fitbit.

По този начин Fitbit иска да копира подхода на Apple, но технологичният гигант прави това с много по-широк набор от услуги, които работят на много различни видове устройства. Приходите от бизнеса с услуги на Apple, който включва App Store, Apple Care, Apple Pay, iCloud и Apple Music, нараснаха с 13% до 11.46 милиарда долара през последното тримесечие.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X