Законодателство

Google лидер по инвестиции в политическо лобиране

Иван Гайдаров

В последно време най-големите американски технологични компании са изправени пред нарастващ контрол над работата им от страна на регулаторните органи, свързани с практиките за защита на личните данни и поведението им на пазара. Затова и те харчат много повече пари за осъществяване на влияние върху законодателите. Безспорен лидер в това отношение е интернет гигантът Google.

Миналата година компанията е похарчила 21,7 милиона долара за лобиране, твърди Center for Responsive Politics, неправителствена изследователска организация. В продължение на две поредни години, дъщерната организация на Alphabet оглавява класацията, задминавайки традиционни лидери като Boeing и AT&T. Amazon и Facebook също достигат рекордни нива на разходите за лобиране през 2018 година.

В продължение на години, с увеличаването на пазарните си дялове и влиянието си над потребителите, най-големите американски технологични компании със сигурност се готвят за момента, в който техните бизнес практиките ще бъдат поставени под по-задълбочено разглеждане. И това време сякаш дойде. Само в рамките на един уикенд се появиха няколко отделни съобщения в тази посока - Министерството на правосъдието на САЩ подготвя антитръстово разследване срещу Google и е получило юрисдикция над Apple като част от по-широк преглед на технологичната индустрия, а Федералната търговска комисия е наложила надзор над Amazon и Facebook, припомня CNBC.

Това не са първите прояви на засилен регулаторен натиск върху постоянно разрастващите се американски технологични гиганти. Пример - сенаторът от Масачузетс, Елизабет Уорън, която беше и кандидат за президент на Демократическата партия, която води сериозна кампания срещу тях отдавна.

Именно по тази причина разходите на технологичните компании за лобиране се увеличават постоянно не само през последните няколко години, но и през цялото изминало десетилетие. През 2009 г. Google е похарчила едва 4 милиона долара за лобиране – пет пъти по-малко от 2018 г.

Компанията започна да инвестира повече в лобиране през 2011 г. и 2012 г., изправена пред предизвикателства от страна на Федералната търговска комисия (FTC). През 2012 г. Google плати повече от 22,5 милиона долара глоби по обвинения, свързани с неприкосновеността на личния живот, а през следващата година се съгласи да промени някои от своите бизнес практики, които бяха сочени като задушаващи конкуренцията. .

Amazon, която е похарчила 14,4 милиона долара за лобиране в рамките на миналата година, и Facebook, отделила 12,6 милиона долара, също са сред 20-те водещи американски корпорации. Разходите на Facebook са нараснали с 45% спрямо 2016 г. и почти шест пъти спрямо 2009 г. Компанията очаква глоба до 5 млрд. долара от FTC в резултат на скандала с Cambridge Analytica. Комисията води разследване дали най-голямата социална мрежа е нарушил споразумение от 2011 г., сключено с агенцията, което изисква изрично съгласие за споделяне на потребителски данни.

Разходите на Amazon са се покачили с 27% за две години и почти осем пъти за последното десетилетие.

В същото време, Microsoft са инвестирали в лобиране 9,6 милиона долара при около 8,7 за всяка от предишните две години. Apple са изхарчили 6,68 милиона долара за миналата година - малко по-малко от 2017 г., но доста повече от 2016 г. Посоките, в които лобират основно компаниите, са законодателството за конкуренцията и това за неприкосновеността на личния живот.


Google лидер по инвестиции в политическо лобиране

Все още обаче САЩ остават далеч от Европа по отношение на правоприлагането. През март на Google бе наложена глоба от 1,7 милиарда долара от Европейската комисия за задушаване на конкуренцията в онлайн рекламата. От 2017 г. досега ЕС като цяло е наложил на компанията глоби на обща стойност 8 млрд. долара за антиконкурентни практики.

Въпреки че парите, които харчат лидерите в технологичния сектор за политическо лобиране, са една много малка част от общите им финанси, тяхното постоянно нарастване показва, че затягането на регулациите недвусмислено заплашва техния постоянен и неконтролируем растеж. Затова е съвсем логично скоро да станем свидетели на още по-големи инвестиции в тази сфера.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X