Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | PR зона
24 окт
2016
 
 

В ИТ сферата, човешкият ресурс е най-важен за операциите на компаниите и възможностите им за растеж

1090 прочитания

Олга Стоичкова е търговски директор на бизнес парк Sofia Airport Center. От април 2015 г. тя е председател на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България (АСБС). Г-жа Стоичкова е сертифициран мениджър по управление на собствеността от Института за управление на недвижими имоти - IREM. 

Олга Стоичкова

  • Уважаема г-жо Стоичкова, оценяват ли компаниите от ИКТ сектора важността на офис местоположението като фактор за производителността и мотивацията на заетите?

Компаниите от ИКТ сектора са изключително чувствителни към осигуряване на най-добрите условия на труд за своите служители. В сферата на високите технологии, човешкият ресурс е най-важен за операциите на компаниите и възможностите им за растеж. Това предопределя и голямото внимание, което се отделя на всички фактори, водещи до по-висока мотивация, производителност и удовлетвореност сред служителите.

В този ред на мисли, компаниите подхождат все по-професионално и сериозно към избора на своите офиси. От една страна, те търсят модерни сгради, предлагащи функционало разположение и висококачествена техническа инфраструктура. Това е абослютният минимум за всяка компания, която иска да организира оптимално своите операции и да гарантира непрекъснатост на процесите си.

От друга страна, компаниите се стремят да се установят в среда, която осигурява добри възможности за баланс между личния и служебния живот. Удобни възможности за спорт, разнообразие от опции за хранене и наличие на места за почивка сред природата са само част от изискванията, които клиентите ни поставят към нас, в качеството ни на инвеститори и наемодатели.

  • За какви елементи от бизнес средата следят наемателите от ИКТ сектора и има ли разлика в изискванията им спрямо останалите индустрии?

Работната среда пряко влияе на продуктивността на служителите, а оттам и на резултатите на компаниите. Офисите трябва да са не само приветливи, модерни и функционални, но и да са съобразени със съвременните концепции за здравословна среда. Това включва изисквания за определено количество свеж въздух в помещенията, достатъчно естествена светлина и приемливи нива на шум. Предпочитани са офиси с отваряема фасада, наличие на зеленина (вътре и извън тях) и разположение в бизнес, а не жилищни райони.

Друго задължително условие за индустрията е офисите да имат лесен достъп до градски транспорт, за предпочитане до метро. Наличната инфраструктура за придвижване с велосипед в града все още е недостатъчна, но много хора се придвижват така. И ако изграждането на велоалеи не зависи от нас, то оборудването на сградите с душове, съблекални и шкафчета е изцяло наша отговорност. От много години в SAC сме oсигурили такива удобства.

Не на последно място, разнообразните възможности за хранене са от изключителна важност. Един добър микс от оператори на различни видове заведения – за бързо хранене, пекарна, столова на самооблусжване и ресторант например – покрива голяма част от най-често срещаните предпочитания на служителите.

  • Въз основа на проучвания и обратна връзка от наемателите на Sofia Airport Center, кой елемент от офис пространството има най-голямо значение за служителите и в най-голяма степен влияе върху удовлетвореността на заетите?

Най-високо ценена е възможността за адаптиране на работното пространство спрямо индивидуалните нужди и изисквания на наемателите. Ние предоставяме етажна плоча с размери до 3500 кв. м и това дава на фирмите уникална гъвкавост. Първо, те имат възможност да наемат толкова офиси, колкото им трябват към момента. Второ, имат пълна свобода да организират интериора в зависимост от функцията на всеки отдел, така че да постигнат оптимизация на процесите.

От гледна точка на бизнеса, критичен фактор е технологичната инфраструктура на сградата – оптично окабеляване, достатъчен капацитет на електричество и т.н. Когато става дума за служителите, за тях много важно се оказва наличието на възможности за отдих – както през лятото, така и през зимата. Тук се включват паркови пространства, зелени площи и зимни градини. Възможностите за хранене, които осигуряват разнообразен тип храна и бързо обслужване, също се основен фактор за удовлетвореност. Не на последно място, наличието на спортни съоръжения в близост да работното място са високо ценени от всички.

  • Сред като Tishman International Companies отвори офис в България през далечната 2005 г., наскоро се смени собствеността на Sofia Airport Center. Бихте ли разказали повече за придобиването и какво включват плановете за развитие на комплекса?

Sofia Airport Center (SAC) е комплекс със значителен капацитет за бъдещо развитие. Концепцията за поетапно развитие – на отделни и последователни фази – е заложена със самото стартиране на проекта. Това ни дава уникалната възможност да реагираме по най-добрия възможен начин на промените в пазарното търсене.

Предимства за нашите наемателите също има, защото те могат да планират и развиват своя бизнес заедно с нас. Една от причините да бъдем предпочитана локация от толкова много международни компании е именно фактът, че SAC има потенциал да се развива и да обезпечава нуждите им от разширяване в бъдеще.

  • От миналата година сте председател на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България (АСБС). Какви са очаквания на асоциацията относно изграждането на нови бизнес центрове в София и в страната, в контекста на търсенето на такива офис площи от фирми от технологичния сектор? Предвиждате ли разрастване и на технологичната индустрия при наличието на повече офис пространства в страната?

Разрастването на технологичната индустрия се обуславя от два съществени фактора: наличие на квалифицирана работна ръка и отговарящи на изискванията й офис площи. Работещите в страната компании вече планират разрастването си в повече от една локации, а тепърва навлизащите на местния пазар бизнеси първо посещават съществуващите офис сгради и се запознават с плановете за развитие на инвеститорите.

В асоциацията на собствениците на бизнес сгради вече наблюдаваме активиране на част от нашите членове с развитие на втори фази на техните проекти. Това е продиктувано отново от активността на техните съществуващи наематели и тяхното разрастване.

Развитието на пазара на офис площи е в пряка зависимост от развитието на технологичния сектор и обратното. Нужна е постоянна комуникация между двата бранша, за да се планира правилно дългосрочното им развитие.



Sofia Airport CenterКонтакти:
София, бул. „Христофор Колумб“ №64,
Sofia Airport Center, тел. 02 492 38 00,
info@sac.bg
ICON ICON ICON Tweet it! ICON
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ

ИНТЕРВЮ
Стандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOMСтандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOM

Разговор с Росен Тончев, новият директор на дирекция „Информационни технологии“ на телекомуникационния оператор.


Слайдшоу

В НОВИЯ БРОЙ

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас