Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Кариерна зона | Новини
29 ное
2013
 
 

BEF 2013: 10 предизвикателства пред цифровия сектор в Европа

До 4 години ИКТ секторът в България ще има нужда от над 18 000 специалисти, прогнозира Николай Недялков, изпълнителен директор на Информационно обслужване

4344 прочитания

Владимир Владков

Големите данни се появиха наскоро във фокуса на ИКТ, те все още са мантра, но същевременно са и реалност и трябва да се съобразяваме с тях, да ги използваме, да ги превърнем в големи бизнес възможности, това заяви на Българския икономически форум 2013 Флорин Лупеску, главен съветник в Генерална дирекция „Съобщителни мрежи, съдържание и технологии" на Европейската комисия. - Широколентовият достъп е средството, с което тези Големи данни ще се прехвърлят, а за създаването на необходимата инфраструктура ролята на правителствата е наистина критично, те трябва да подкрепят развитието на широколентовите мрежи. Инвестирането в ШЛ инфраструктура и Големи данни е инвестиране в нас самите. Това засяга не само развлекателната индустрия и броя на ТВ програмите, а и всички сектори – здравеопазване, образование, променят профила на цялото общество", добави Лупеску. Той даде пример със здравеопазването в САЩ, в което всяка година се харчат $300 млрд., така че възможностите за инвестиции в е-услуги са огромни.

Флорин Лупеску, главен съветник в Генерална дирекция „Съобщителни мрежи, съдържание и технологии" на Европейската комисияТехнологиите трябва да лежат върху правилната правна рамка, заяви Лупеску. Затова освен Големите данни, трябва да развиваме и законодателство, което гарантира неприкосновеността на личните данни и в цифровата среда. „Гражданите трябва да са убедени, че данните им, обработвани от тези системи, са защитени. И това не е технически проблем, а развитие на социалния договор между гражданите и властта, каза специалистът. - Цифровата идентичност е проблем на бъдещето."

Лупеску посочи няколко предизвикателства пред цифровия сектор в ЕС:

  1. В правната система значителен дял от информацията е цифрова, затова и в закони трябва да се въведе цифровия елемент, удобен за ползване от гражданите.
  2. Комуникацията с властите трябва да стане предимно цифрова.
  3. Обществените данни, притежавани от държавните органи, трябва да бъдат отворени към частния сектор, за да могат компаниите да открият нови възможност в тази огромна база данни.
  4. Скоростта на качване на данни в Мрежата да бъде увеличена до над 30 Mbps, предимно за нуждите на видеокомуникациите.
  5. Експанзия и масово проникване на безплатните Wi-Fi мрежи. „Цифровият шампион" на България Гергана Паси предприема конкретни стъпки и обещава да направи страната ви „рай" по отношение на безплатния WiFi достъп, заяви Лупеску.
  6. Пред мобилния широколентов достъп има редица предизвикателства, но той трябва да стане стандартно комуникационно средство.
  7. Единният европейски пазар и всички обществени поръчки в ЕС трябва да станат изцяло цифрови. Системите за търгове на страните членки трябва да обменят информация.
  8. 8. Малките и средни фирми трябва да участват все повече в електронната търговия, генерирайки над 50% от продажбите.
  9. Здравните услуги също трябва да станат цифрови.
  10. На общоевропейско ниво трябва да се създаде хармонизирана платформа и стандарти за предоставяните електронни услуги в страните членки.

Това са реални предизвикателства, с които скоро трябва да се справим и те да станат част от живота на гражданите на ЕС. Креативността и потенциалът на България са сред факторите за успешно решаване на тези предизвикателства. Българското правителство трябва да зададе нужните приоритети, за да се развие цифровото общество", добави Лупеску.

Гергана Паси, цифров шампион на България, и Веселин Божков, председател на КРС

Той говори по време на сесията „Цифровата икономика и нейните бизнес измерения", в която участваха още Веселин Божков, председател на КРС, Христо Христов от МТИТС, Георги Брашнаров, председател на BASSCOM, Николай Недялков, изп. директор на Информационно обслужване, и Йото Райчев, директор бизнес развитие в Methodia. Сесията бе ръководена от Гергана Паси, „цифров шампион" на България.

Отново за нуждата от ИТ министерство

Българските ИКТ фирми с експортен потенциал се справят добре в днешната ситуация, като дори по време на най-тежката криза през 2008 и 2009 г. отчитаха ръст на бизнеса си. През тази година се надяваме този ръст да се върне към двуцифрени стойности, заяви Георги Брашнаров, председател на БАСКОМ, асоциацията на българските софтуерни компании. „Нашите фирми продължават и да са печеливши, в тях непрекъснато се откриват нови работни места, а увеличаването на работните заплати става по-бързо от нарастване на оборота, каза той. - Тези ИКТ фирми се справят добре благодарение на собствените си усилия, но за съжаление липсва диалог с правителството. В нашия бранш сме постигнали онова, което всяко правителство мечтае да постигне – работещи, конкурентоспособни фирми, увеличаващ се оборот, откриване на нови работни места, достигане на средно европейски доходи. Това би трябвало да означава, че икономическият екип на правителството трябва да проведе разговори с нас и да види дали успешните практики в нашия бранш могат да се репликират и в други сектори", каза Брашнаров.

Според него обаче, по-големият проблем е, че ИКТ секторът вече не се определя като приоритетен отрасъл. „В Министерството на икономиката беше публикувана „Стратегия за умна специализация", която да служи като основа за следващата оперативна рамка за интелигентен растеж и иновации. В нея ИКТ отрасълът е приоритетен, но само на думи, тъй като в допълнително публикуваните указания за технологична модернизация за първи път българските ИКТ и софтуерни фирми липсват", заяви Брашнаров.

Според него, трябва да има и различен подход към изграждането на е-правителство. „Трябва да се случат няколко неща, които са повтаряни много пъти. За да има е-правителство, трябва да има работещо обикновено правителство. Това правителство трябва да възприеме електронните услуги като свой основен приоритет и да ги изведе в стратегическо и структурно ниво, така че да има отделно министерство, или дори самият министър председател да е отговорен за провеждане на тези политики. Няма как зам.-министър в дадено министерство да успее да наложи интеграционен подход върху всички други „феодални" стопанства в държавните ведомства. От технологична гледна точка няма никакъв проблем, всичко е въпрос на провеждана политика", категоричен бе Брашнаров. На трето място, според него, българските и международни ИКТ фирми имат нужда да говорят с професионален единен интегратор от страна на държавата. „Все пак оставам умерен оптимист и смятам, че българските софтуерни фирми, които вече са завоювали място на световните пазари, ще продължат да се развиват там", заяви още председателят на БАСКОМ.

„Политиките в областта на даден сектор са в ръцете на министерствата, а внедряването на тези политики може да бъде изпълнявана от отделен системен интегратор. В много държави има централно управление на достатъчно високо ниво на ангажираност по въпросите на електронното управление", заяви Николай Недялков, изпълнителен директор на Информационно обслужване.

Николай Недялков, изпълнителен директор на Информационно обслужване.

Компанията отчете сериозна загуба за 2012 г., но с помощта на добре структурирани планове през тази година евентуално няма да бъде „на минус". „Все пак ИО е компанията, която прави всичко, с което се захване, независимо какъв е клиентът и какъв е срокът, каза Недялков. - Това важи и за държавни проекти, дори те да са на загуба, затова ако трябва нещо да се случи на всяка цена, се избира именно Информационно обслужване", добави той.

Фирмата е основен системен интегратор в системата на Министерството на финансите, участва в планирането на дейностите, на необходимите системни ресурси по отношение на инфраструктура и комуникации, по отношение развитие на ИС и на интеграцията им с други системи. „Има напредък по отношение на е-услугите, над 75% от данъчните декларации се подават онлайн, наши специалисти разработиха и интегрираната ИС, която отчита изразходваните европейски средства в реално време. Т.е. има такива системи, които просто работят, а обикновено се виждат други системи, в които има проблеми", добави Недялков.

Недостигът на ИТ специалисти

Информационно обслужване има офиси в 28 областни града, като в 4 от тях има и развойни центрове, включително екипи от програмисти, които произвеждат продукти, системни администратори. „Следейки тенденциите в ИТ областта се забелязва огромен недостиг на ИТ кадри, заяви Недялков. - В София е направо ужасна липсата. ИТ специалистите, софтуерните инженери, администратори, комуникационни не достигат. Основният капитал са хората, като все по-важна става ролята на индивидуалните специалисти, на екипа, разработил свое ноу хау. За съжаление чуждите компании бързо осъзнаха, че в България има много такива експерти, и ги ползват за подобни неща, но за чужбина."

Според него, заявките за ИТ кадри, които са направили повечето ИТ компании, работещи в България, очертава сериозен недостиг на кадри. Само в София пет фирми търсят над 3000 ИТ специалисти, а през следващите 4 години се планира отварянето на общо над 14 000 нови ИТ работни места. Това означава, че цената на такъв човек скача и наемането му от фирма, работеща само за нашия пазар, започва да не се оправдава.

В тази връзка Информационно обслужване е стартирала инициатива InfoStart, чрез която ще развиваме програмисти, администратори и други ИТ кадри, тъй като ВУЗ-овете не могат да създадат всички нужни на индустрията кадри. „Чрез тази платформа ще даваме възможност на стажантите да започнат да работят веднага след обучението. Насърчаваме също едновременното учене и работа, тъй като в нашата област експертизата и знанията се придобиват само с участие в реални проекти", добави Николай Недялков. 



Слайдшоу

HR на месеца

Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA

Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA

“ Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA, е лице на рубриката HR of the Month („ЧР на месеца“) през февруари. Инициативата се... ” вижте още »

IT сертификати