Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Кариерна зона | Новини
24 авг
2018
 
 

Гласовите технологии променят бизнеса в организациите

Очаква се, че гласовите технологии и виртуални помощници като Google Assistant, Alexa и Cortana ще нахлуят и в предприятията, но какво точно да очакваме?

1558 прочитания

Снимка: Shutterstock

Има огромна разлика между това, което корпоративните организации знаят за технологиите, разчитащи на глас, и онова, което правят с тях. Проучване на Globant сред 600 висши ръководители показва, че повечето респонденти виждат големите предимства на гласовите технологии, но едва 31% ги използват ежедневно в работата си.

Не е тайна, че технологиите, разчитащи на глас, са много ценни и това личи на пазара на умни говорители за крайни потребители. Повече от 43 милиона американци вече притежават поне едно от тези устройства. Много хора, които биха разчитали на гласова технология в работата си, вече си служат всеки ден с нея в дома си.

Google смята, че около 20% от всички търсения днес стават с гласови команди. В рамките на 2 години 30% от всички браузвания в интернет ще стават без екран, добавят от Gartner, заедно с половината от всички търсения, по данни на ComScore.

А все още съвсем малка част от това се използва в работата или за професионални цели.

Умните говорители като Amazon Echo, Google Home и Apple Home Pod, са предназначени предимно за крайни потребители. Но всички големи компании разработват платформи за бизнеса и за корпоративните клиенти.

 

Продуктите

Pindrop твърди, че три четвърти от всички фирми планират да инвестират в специализирани гласови системи, базирани на Cortana, Google Assistant и Alexa. По-малък, но все пак значителен е делът и на онези, които инвестират в подобни системи, базирани на IBM Watson, Apple Siri и дори Samsung Bixby.

Watson Assistant на IBM е инструмент тип „white label“ за предприятия, които изграждат гласово задействани виртуални помощници, използващи собствени бази данни. Това на практика е Watson Conversation и Watson Virtual Agent, събрани заедно, като те използват аналитични API интерфейси на IBM. IBM обяснява, че инструментът е за предпочитане пред Alexa for Business, тъй като не дава никакви данни и съответно контрол на Amazon (и на IBM, разбира се).

Cisco Spark Assistant е фокусиран изцяло върху срещите вътре в предприятията. Компанията има намерение да го вгради във всички свои устройства за конферентни зали и да го направи достъпен от всяко клиентско устройство.

Spark Assistant е много интересен продукт, защото е базиран на работата на компания, наречена MindMeld. Преди 5 години MindMeld бе експериментално приложение, което „слушаше“ разговор“ и правеше „свободни асоциации“ с резултатите от търсенето на базата на изговореното. По-нататъшното развитие на тази концепция, особено ако се използват събраните в компанията данни, би създало впечатляващ инструмент за срещи, като екранът непрекъснато ще се обновява с факти и контекст по темата, която се дискутира в момента.

След няколко години гласовите технологии ще позволят създаването на интелигентни продукти като Spark Assistant за навременно участие в срещи, вмъкване на факти, правене на предложения и отговаряне на въпроси. Помощникът може също да записва срещите при команда, а продуктът ще може да предприема действия, да изпраща обобщение от срещата и да помогне за планиране на бъдещи срещи.

Дори Mozilla е създала активиран с глас уеб браузър под името Scout. Поне това показва изтекла в медиите точка от дневния ред на една от неотдавнашните корпоративни срещи на компанията в Сан Франциско.

Всеки знае, че тези продукти скоро ще са навсякъде и в резултат те ще окажат голямо въздействие. Не се разбира един тепърва пораждащ се проблем, свързан с едно приложение – гласовото търсене, което да осигури по-големи предимства от гласовите технологии.

 Какъв е проблемът с търсенето? -->


Какъв е проблемът с търсенето?

Неразрешеният проблем с гласово активирането търсене е, че резултатът винаги е един отговор, а на безкраен списък с маркирани възможности. Това изглежда малък проблем, но на практика е сериозно предизвикателство, а което все още никой няма решение.

Рейтингите с резултатите от търсенето днес са силно оспорвани, източник са на големи разследвания и глоби, а компании като Google се обвинявани в нечестно показване на собствените резултати.

Подобни дела винаги се завеждат от конкуренти на Google, които смятат, че подреждането на резултатите е нечестно. Подобни оплаквания ще зачестят когато отговорите, базирани на виртуални помощници, не показват всички резултати , а само един отговор, избран от компания като Google.

Ето защо новата реалност в областта на оптимизираното гласово търсене ще се превърне в основна задача за предприятията. Фирмите вече са притеснени от мощта на компании като Google заради техни алгоритми за търсене, които определят реда за показване на резултатите. При гласовото търсене подобни компании ще избират само един резултат.

И тъй като гласовото търсене вероятно е приложение номер 1 за гласовите технологии днес, в бъдеще ще бъде засегнато сериозно от проблема с единствения резултат.

 

Какви са обещанията?

Главният технически директор на Amazon Вернер Фогелс нарече гласа „универсален потребителски интерфейс“. Този интерфейс не се нуждае от обучение и почти всеки може да го използва лесно. Така че гласовият интерфейс ще промени не само взаимодействието между хората, но и начина, по който работят компаниите.

Гласово активираните технологии ще улеснят създаването на умен офис, в който IoT устройствата ще преобразуват начина, по който работят много неща. Управлението на офиса ще бъде трансформирано от интелигентни устройства, които ще позволяват все по-честата употреба на гласово взаимодействие за откриване на основни факти за офисното оборудване, включително местоположение, статут на услугата, които потребители го ползват и др.

Гласово базираното правене на бележки означава, че участниците в срещите ще могат да участват по-свободно, а не непрекъснато да са „заболи очи“ в екрана и да пишат по клавиатурите си.

Гласът ще промени и бизнес комуникациите. Все по-често вместо всеки потребител да си измисля точните думи за е-писмо, гласова технология ще осигури команди и описание, например „кажи на Жанет, че искам да се срещнем утре следобед“, а виртуалният помощник ще уреди тази среща автоматично.

Този вид комуникация, подпомагана от изкуствен интелект, ще подобри сътрудничеството между екипите. Тя ще позволи на все повече служители с различни увреждания да се включват по-активно и „ще отключи“ нови таланти за всяка организация.

В производството и разпределителните центрове все по-голяма част от работата е свързана с екран, клавиатура и мишка, които ще бъдат заменени от разговор с помощна програма, което „освобождава“ ръцете за други задачи. Гласовите технологии ще трансформират обслужването на клиентите, обучението, достъпа до данни, идентифицирането и автентифицирането, както и много аспекти от ИТ задачите.

През следващите 3 години предприятията все повече ще адаптират гласови технологии. И преди да стигнем до тази промяна трябва да спрем да мислим за тях като за идеален инструмент за търсене. Той не е това. И трябва да спрем да мислим за това само като за потребителски интерфейс. Той не е и това.

На практика гласовите технологии са част от огромната (в повечето случаи позитивна) промяна на начина, по който работят предприятията, как си взаимодействат бизнес служителите помежду си и с данните, както и как потребителите се обслужват от организациите.



Слайдшоу

HR на месеца

Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA

Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA

“ Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA, е лице на рубриката HR of the Month („ЧР на месеца“) през февруари. Инициативата се... ” вижте още »

IT сертификати