Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Кариерна зона | HR на месеца
Профил
Въпроси
Добромира Манасиева, HR мениджър на Experian Bulgaria

Добромира Манасиева, HR мениджър на Experian Bulgaria

Experian Bulgaria

Добромира Манасиева е ръководител човешки ресурси във водещата световна компания в предоставянето на информация, аналитични решения и маркетинг услуги на финансови организации и потребители Experian в България от м. януари 2016 г. 

Тя е лице на октомврийското издание на рубриката HR of the Month, организирано от HR Cafe Bulgaria и кариерната зона на в. Computerworld България. 

Добромира има над 15-годишен опит в сферата на човешки ресурси, десет от които на управленски роли в компании от технологичния сектор. Преди присъединяването си към Experian Добромира е част от екипа на Виваком, където заема позицията директор човешки ресурси и управлява процеси свързани с организационната трансформация, разпознаваемостта на компанията като добър работодател, привличането на талантливи професионалисти, програмите за развитие и задържане на служителите на компанията, както и различни учебни инициативи за подобряване на връзката между образованието и бизнеса. 

Тя започва кариерата си през 1998 г. в отдел „Човешки ресурси“ на международната компания Danone, през 2001 г. се присъединява към екипа на Глобул при старта на втория мобилен оператор в България, където създава и въвежда новите политики и процедури. По-късно натрупва и опит в управление на ЧР в аутсорсинг дейности по техническа поддръжка и обслужване на клиенти в областта на ИТ като част от екипа на международните компании Sitel и IBM. 

Добромира има магистърска степен по „Икономика на човешките ресурси“ от Университета за национално и световно стопанство и през май 2016 г. се дипломира като магистър бизнес администрация по „Международен мениджмънт“ от Лондонския университет. Tя е член на УС на Българската асоциация за управление на хора и съпредседател на Комитета по човешки ресурси в Американската търговска камара в България (AmCham). 

Кое е най-голямото предизвикателство в работата Ви в Experian?

С присъединяването ми към Experian, едно от основните предизвикателства за мен беше изграждането на HR екипа и възможността да отговорим на бизнес потребностите и новите изисквания от страна на мениджърите. Вярвам, че когато HR екипът се състои от силни професионалисти, които могат успешно да партнират с мениджърите, реализирането на бизнес целите чрез хората става много по-успешно.

Основен приоритет за нас е повишаване на ангажираността на служителите в Experian и разрастването на офиса ни в България. Има изградена стратегия за разпознаваемостта на Experian като добър работодател. Считаме, че имаме капацитета да привличаме и задържаме талантливи професионалисти, с които компанията да бъде успешна.

Experian е водеща компания в световен мащаб в предоставянето на информация, аналитични решения и маркетингови решения на организации и потребители. Каква е дейността на компанията в България?

Experian подпомага бизнес клиентите си в управлението на кредитния риск, превенцията от измами, по-доброто таргетиране на маркетинговите предложения и във вземането на бързи и ефикасни решения, както и на хората да управляват своите кредитни профили. Experian има свои подразделения в 37 държави, в които работят над 17 000 служители. Компанията бе обявена за една от „Най-иновативните в света“ в класация на авторитетното списание Forbes за трети път.

Experian България е основана през 2004 г. В софийския офис работят над 500 човека. Като лидер в областта на STEM пазара в страната, а именно science, technology, engineering и mathematics, нашата цел е да привличаме талантливи хора, с които заедно да се развиваме.

Интересното за Experian е, че имаме много голямо разнообразие на роли и функции. Ако мога да ги обобщя, имаме 4 основни направления – аналитични екипи; екипи, по софтуерна разработка и тестване; екипи за работа с клиенти и техническа поддръжка; и екипи, които предоставят финансови услуги.

В България, Experian е получила редица признания, включително сертификат за Инвеститор клас „А“, ИТ проект на годината 2012, Инвеститор на годината 2013. Лидер сме на пазар на IT консултантски услуги в България за 3-та поредна година и сме в челната десетка сред IT работодателите и износителите на IT услуги в България.

Споменахте част от възможностите и предизвикателствата за работа в Experian. А какви са възможностите за кариерно развитие?

Близо 40% от капацитета ни е съсредоточен върху развойна дейност. Екипът ни расте с над 30% на годишна база за последните 3 години. Тази тенденция очакваме да се задържи и в рамките на 2017 г. С разрастване на екипите се откриват и нови възможности за кариерно развитие. Имаме установяване на нови екипи в България. Факт е, че повече от 20% от служители ни през последните 6 месеца са преминали на роля с повече отговорности в йерархията или на роля с различни отговорности, но на същото хоризонтално ниво.

В същото време, не само в офиса ни България, но и на глобално ниво, всеки един от нас има възможност проактивно да инициира промени и реализира проекти. Този процес е дори поощрен чрез вътрешната ни кампания Empower. Тя дава възможност колегите ни да преминат вътрешно обучение и да реализират проект за увеличаване на приходите и/или намаляване на разходите, или за оптимизиране на стъпките в определен процес.

В началото казахте, че ангажираността на служителите е една от приоритетните теми за вас. Доколкото знам, правите ежегодно вътрешни проучвания. Може ли да ни разкажете повече?

Ангажираността зависи до голяма степен от мениджмънта, от културата на компанията, от взаимодействието с екипа и със средата. С участието в големи проекти, с които реално оказваме влияние върху живота на хората, всеки един може да се почувства значим дори в световен мащаб. Имаме платформа за идеи, чрез която могат да се реализират много различни допълнителни проекти. Например, след една от организационните промени, която се случи преди около 2 години в офиса в България, стартира програма за кариерно развитие на ролите в аналитичния ни екип. Реално тази стратегия беше пренесена на глобално ниво и в момента програмата е валидна за офисите на Experian по целия свят.

Признанието за постигнатите резултати и успехи е също важен елемент. Ние използваме всяка една възможност тези постижения да се популяризират чрез портала ни, чрез бюлетина, както на локално, така и на глобално ниво. Важно е хората да знаят, че усилията, които влагат и водят до положителен резултат, се оценяват и се публично признати.

Интересна практика за офиса на Experian в България е, че по всяка една от темите, които са отчетени като значими и важни в следствие на вътрешното ни проучване за ангажираността ние сформираме работни групи, които са на доброволен принцип. Така колегите могат да се включат и да подпомогнат дейности, които да допринасят за развитие в дадена посока. Реално предложенията и аргументацията идват от самите служители, мениджърите ги подкрепят и така се реализират на практика.

Какви програми и практики имате за развитие в Experian?

Ще започна с една новина. Experian инвестира изключително много за образованието на младите хора в България и по този начин допринася за общественото развитие, както и за обучение на служителите на компанията. Най-новата инициатива, която стартирахме се нарича ScoreIt. Това е първата игра-симулация за оценка на риска при предоставянето на кредити. Няма ограничение на критериите, така че всеки, който иска да развие финансови или аналитични умения, може да участва.

Едно от големите постижения, които също реализирахме тази година, е съвместната магистърска програма в Софийски университет – Приложна иконометрия и икономическо моделиране на английски език. Тя стартира през м. Септември 2016 г. Програмата дава възможност на младите хора да се специализират в една професия, т.к. съдържанието е изготвено и адаптирано на база на реална бизнес среда.

Освен тези две инициативи, в Experian организираме стажантски програми с продължителност между 3 и 6 месеца. Те дават на младите хора възможност да работят по реални проекти и разбира се в края на стажа има опция да бъдат поканени и на постоянен трудов договор. Интересна възможност е Лятната практика на Experian. Тя се организира от аналитичния ни екип и също е насочена към студенти. Продължителността й е 2 седмици и представлява практическо обучение по анализ на данни. Студентите могат да тестват сценарии с данни на реални компании – наши клиенти.

Вътрешно организираме обучение на нашите служители, които могат да бъдат чрез външни доставчици или чрез платформата ни, която е достъпна практически денонощно. Една високо ценена практика е споделянето на знания. Тя създава възможност, както за колегите, които се учат по този начин, така и за тези, които преподават, защото успяват да изградят в тях умения за структуриране, менторство и презентиране. 

ICON ICON Tweet it! ICON
Още от HR на месеца
Дарина Пенева, управляващ директор на Stanton Chase Sofia

През месец септември „ЧР на месеца“ гостува в офиса на Stanton Chase Sofia (Стантън Чейс София). Лице на „ЧР на месеца“ е...

Светла Рангелова, HR ръководител в Райхле и Де – Масари България Пръдакшън

Светла Рангелова е мениджър “Човешки ресурси” в „Райхле и Де – Масари България Пръдакшън“ от лятото на 2012 г., като...

Таня Бояджиева и Павел Пенчев, STOOS Network България

През месец юли инициативата на HR Cafe Bulgaria и кариерната зона на в. Computerworld България "HR of the Month" представят STOOS Network България -...


Слайдшоу

HR на месеца

Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA

Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA

“ Петя Костова, старши бизнес партньор „Човешки ресурси“ VMware за България и за регион EMEA, е лице на рубриката HR of the Month („ЧР на месеца“) през февруари. Инициативата се... ” вижте още »

IT сертификати