Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
бр. 15, 2005

15 апр
2005
 
 

Банките у нас вече са на магистралата към ЕС

1496 прочитания
Следващата належаща задача е въвеждането на CRM системи По отношение на моделите си и ИТ в инфраструктурите си българските банки вече са на магистралата към ЕС, след като за последните 15 години извървяха дълъг и динамичен път на промяна и европеизиране. През това време те започнаха да предлагат истинско банкиране, станаха по-достъпни за своите клиенти, а от гледна точка на информационните технологии преминаха към централизиран подход на работа. Това заяви по време на финансовия ИТ форум “Европейски предизвикателства пред финансовия сектор” Валентин Събев, председател на Комитета по ИТ към АТБ. За периода от 1990 г. насам банките извървяха пътя на нарояване, след това консолидиране, поява на много чуждестранни инвестиции и етап на приватизация, която днес е обхванала почти всички от тях. По отношение на клоновата си структура те дълго спазваха “HQ” модел (от англ. Headquarter – централа), след което преминаха към back-office схема на работа, за да достигнат през последните години до модел, при който клонът е “на улицата”, при самия клиент. Самите информационни системи на кредитните институции се промениха също. Ако преди 15 години те бяха ориентирани към счетоводните сметки, а след това се фокусираха върху продуктите и каналите, днес те са центрирани около това, което трябва да е във фокуса им – потребителят. Най-сетне, структурата на информационните системи се измени и от самостоятелни клонови ИС прерасна в централизирани мрежи. Така днес българските банки вече приличат на европейски. Основните трансформации са вече приключени. Te се дължат на три основи фактора. От една страна са измененията в законодателството, в частност и тези, касаещи хармонизирането с ЕС. От друга, влияние имат и самите стратегии на собствениците. Пазарът със своите предпочитания и оказван натиск също има роля за промените. Факт е и, че вече работят почти всички е-канали за връзка на клиента с банката, с изключение на интерактивната телевизия. Това са клоновете, компютърното банкиране, Интернет-банкирането, телефонното банкиране, ATM-ите, нетрадиционните клонови структури. На път да се реализират са и смарт-картите и мобилните телефони като канали за връзка с клиента. Следващите стъпки в развитието на банковите ИТ структури са свързани с внедряването и използването на CRM системи, преходът към използване на отворени стандарти, все по-голямата интеграция, виртуализацията. Нужно е и да се усъвършенстват и автоматизират взаимоотношенията данъкоплатци/бизнес-правителство-банки в процесите по плащания към държавната администрация. Резултатите от структурните и технологичните промени в банковия сектор: Премахване на хартията Намаляване на ръчната работа и човешките грешки Подобряване на обслужването Разработване на нови услуги Навлизане в нови ниши Редуциране на оперативните разходи Мултиплициране на добрите практики
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас