Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
05 окт
2017
 
 

Анализите и изкуственият интелект променят рекламата и политиката

2483 прочитания, 0 коментара
Страница 1 от 2

Александър Главчев, Лвов 

Добивът на информация от огромните количества данни, които генерира всеки човек, не е фантастика, а реално ежедневие. Вече не става дума само за рекламни кампании, а за подаване на персонализирани послания, включително с цел печелене на политически избори. Типичните подходи, разчитащи на личен опит и нюх изчерпват своята актуалност, отстъпвайки пред математическите алгоритми, прогнозните анализи и изкуствения интелект. В тази обстановка се променя и смисълът на потребителската поверителност, а според някои специалисти може да се каже, че тя вече не съществува.

Това е един от основните изводи от някои от презентациите на проведената наскоро в украинския град Лвов конференция IT Arena. Един от ключовите лекори на събитието бе Александър Никс, главен изпълнителен директор на Cambridge Analytica, специализирана в областта на психологическото таргетиране на потребители в социалните мрежи. Това става чрез събиране на информация, анализ психологически портрети и създаване на тясно насочени рекламни послания.

Прочетете още: Украйна със заявка за най-голямо ИТ събитие в Източна Европа

Александър Никс

Дейността на фирмата доби популярност около изборите за президент в САЩ през 2016 г. Тогава тя работеше за републиканеца Тед Круз, а след това за Доналд Тръмп. Победата на последния е вероятно най-големият успех на Cambridge Analytica. 

Психография

Големите данни и прогнозните анализи реформират кардинално рекламната индустрия, която е останала относително статична през последните 50-60 години, сподели Александър Никс. Разбирането на факторите, оказващи влияние върху човешката психология, която е директно свързана с поведението, в крайна сметка дава възможност за управляване действията на отделния индивид.

Рекламните агенции традиционно сегментират потребителите на базата на фактори като възраст, пол, география и т.н. Същевременно идеята, че например всички жени или представителите на дадена раса трябва получават едно и също послание звучи все по-налудничаво в наши дни, уверен е Никс. Всъщност по-важен фактор трябва да бъде психографията, т.е. сегментирането на личностни показатели.

Един от методите, използвани от Cambridge Analytica за вникване в човешката личност, се нарича OCEAN. Това е съкращение от пет фактора, чрез които се формира психолгически профил:

  • Отвореност (Openness) – дали даденият човек харесва нови преживявания;
  • Добросъвестност (Conscientiousness) – дали той предпочита реда и планирането в живота си;
  • Екстровертност (Extraversion) – доколко човек харесва да прекарва време с други хора;
  • Доброжелателност (Agreeableness) – способност за достигане на съгласие с останалите;
  • Невротизъм (Neuroticism) – оценява тревожността на индивида. 

OCEAN може да се измерва чрез анкети за проучване на общественото мнение. В тях на хората се задават специфични психологически въпроси за оценка на изброените показатели. В САЩ почти 2 млн. души са отговорили на съответните въпроси, което позволява екстраполиране на резултатите за психологическо сегментиране на цялото население за страната.

Александър Никс цитира примерни профили на семейни мъже на средна възраст, които според традиционния подход би трябвало да получат едно и също рекламно послание. Различните им психологически характеристики обаче означават, че всеки от тях гледа по различен начин на живота и съответно избира по друг начин новия си автомобил например. Човек с висока оценка в графата “Доброжелателност”, което означава повече загриженост към обществото, би бил по-склонен да разгледа възможност за закупуване на електромобил, а комуникацията в случая трябва да е насочена към нулевите емисии на тези превозни средства. Индивид с висока оценка в “Добросъвестност” трябва да бъде убеждаван със стабилни и рационални аргументи. Екстровертите пък биха реагирали на по-емоционални послания и подходящият продукт за такава личност би могъл да е спортен автомобил.

В комбинация с технологии за разпознаване на отделните потребители е възможно реализиране на сценарии, при които отделните хора да виждат на екраните си различни рекламни послания. За един и същи автомобил например може да се акцентира или върху сигурността, или върху икономичността. Чрез т.нар. „адресируема телевизия“ е възможно дори показване на различни реклами на домакинствата по едно и също време. 

“...срещу машината на Клинтън” 

След като започват работа за Доналд Тръмп, Cambridge Analytica въвеждат използването на информационни системи за анализи на данни и започват да таргетират дигиталните канали. Всеки месец от компанията се допитват до стотици хиляди хора, чието мнение се използва за увеличаване точността на информационните модели.

“Тръмп спечели предварителните избори, но сега бе изправен срещу машината на Клинтън – обясни Никс. – Става въпрос за добре смазана и отлично финансирана група от технически грамотни хора. Постоянният екип на Клинтън се състоеше от над 1000 души, тя похарчи 1,3 млрд. долара. За сравнение Тръмп разполагаше с около 650 млн. долара – два пъти по-малко.”

Според Александър Никс психологическото профилиране на Cambridge Analytica и правилните послания са помогнали на Доналд Тръмп да спечели битката в щата Уисконсин, който преди това е считан за бастион на Демократическата партия. Данните на компанията обаче чертаят една различна картина – че щатът не само не е “запазена територия” за Хилари Клинтън, чиито екип е дотолкова убеден в непоклатимостта му, че кандидатката не провежда там нито едно публично мероприятие, но и може да ѝ бъде “отнет”. Тръмп провежда цели пет срещи с избиратели в щата, събирайки на всеки от тях по над 20 хиляди души. В крайна сметка той печели изборите в Уисконсин с минимална преднина.

Следва: Краят на поверителността?

1 2
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас