Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Интернет
12 сеп
2017
 
 

Дезинформация като услуга? Тази иновация не е добра!

„Компютърната пропаганда“ стартира от политиката, но скоро може да стигне и до бизнеса

2795 прочитания, 0 коментара

Интересни времена настъпват! Ботове купува вече реклами.

Facebook обяви миналата седмица, че вътрешно разследване на социалната мрежа е разкрило 470 фалшиви Facebook акаунта и страници, свързани с руска „тролска ферма“, която купила 3300 Facebook обяви на стойност около 100 000 долара по време на последните президентски избори в САЩ.

Facebook открила още 2200 реклами на стойност $50 000, които уж са с щатски произход, но използваният езиков набор е руски.

Прочетете още: Разпространението на фалшиви новини се превръща в популярна услуга

Тези реклами са достигнали до голям брой потребители на Facebook – между 23 милиона и 70 милиона по различни оценки, пише в публикация. Всичко това било открито една година след пускането на първите реклами.

„Компютърната пропаганда“ стартира от политиката, но скоро може да стигне и до бизнеса. Снимка Shutterstock

„Компютърната пропаганда“ стартира от политиката, но скоро може да стигне и до бизнеса. Снимка Shutterstock

Facebook отказа да сподели съдържанието на рекламите с Конгреса и с медиите, заявявайки, че разкриването ще наруши обявените правила за лична неприкосновеност (въпреки че признава, че акаунтите са фалшиви). На практика Facebook защитава личната неприкосновеност на потребители, които не съществуват.

Рекламите „изглежда са били фокусирани върху засилването на разделящи социални и политически послания в целия идеологически спектър“, коментират от Facebook.

А какво е „ферма с тролове“?

Организацията, която е похарчила всички тези пари и е пуснала рекламите, е позната под името Internet Research Agency (Агенция за проучване на интернет). Това е базирана в Русия компания, описана пред 2 години във в. Ню Йорк Таймс, която според източник на вестника „индустриализира изкуството на троленето“. Агенцията изчислява заплащането според производителността на трола, като дори предлага курсове по английска граматика, така че публикациите на служителите да бъдат по-лесно възприети като „писани от американци“.

Слез изборите в САЩ компанията Internet Research Agency е сменила името си на Glavset или може би е създала отделно дъщерно дружество, наречено Федерална новинарска агенция, която издава 16 пропагандни новинарски сайта и е наела над 200 журналисти и редактори.

Прикритието на тази „фабрика на тролене“ и на връзката й с Кремъл е фактът, че това е частна компания, собственост на бизнесмена и ресторантьор Евгений Пригожин. Неговият продукт буквално може да се нарече

Дезинформация като услуга (DaaS).

Друга разследваща статия, публикувана от в. Ню Йорк Таймс, е базирана на проучване, осъществено съвместно с фирмата за киберсигурност FireEye. То е открило, че руски ботове, потребители или организации са създали стотици хиляди „фалшиви американци“ под формата на фалшиви акаунти. Тези несъществуващи американци са се опитали да повлияят върху онлайн разговорите на тема избори. Много от фалшивите акаунти са „изстрелвали“ едни и същи съобщения в рамките на секунди, точно според азбучната подредба на имената на профилите.

Добре дошли в света на компютърната пропаганда

Компютърната пропаганда означава употреба на автоматизация, на бот мрежи, на алгоритми, на Големи данни и на изкуствен интелект, за да „разклати“ общественото мнение през интернет.

Дезинформационни кампании, използвани техники за компютърна пропаганда, се появиха в глобален мащаб през 2010 г., а станаха масово явление през миналата година по време на кандидат президентската кампания в САЩ.

„Крайната политическа цел на дезинформацията е да разклати и да ерозира вашето в доверие в информацията“, коментира проф. Кейт Старбърд от Университета във Вашингтон.

Основните мишени са както винаги правителствата, но и медиите. Техниката на актуалните днес агенции за фалшиви новини е постоянно да атакуват истинските новинарски агенции с измислени новини. Целта е да убедят колкото се може повече хора да вдигнат ръце и да си кажат, че „всички новини са фалшиви, нито един източник не заслужава доверие“. Това объркване отслабва силата на пресата да държи отговорност на политиците, но отслабва и общественото доверие във всички демократични институции.

Фразата „компютърна пропаганда“ е свързана тясно с проекта „Computational Propaganda“ на Оксфордския университет, който измисли именно това словосъчетание.

Бъдещето на фалшивите новини -->


Бъдещето на фалшивите новини

Подпомаганите от компютър дезинформационни кампании, започнати от Русия и други страни, са доста „груби“ и усилията за прикриване на следите са ограничени. В бъдеще дезинформацията вероятно ще стане по-усъвършенства, а защитата срещу нея - по-трудна.

Дезинформацията бързо става мултимедийна. Напредъкът в областта на изкуствения интелект и на компютърно генерираните изображения ще дадат възможност за създаване на убедително аудио и видео, което да е направено така, че хората все едно казват или правят каквото и да е.

Учените от Университета във Вашингтон използват изкуствения интелект, за да създадат фалшиво видео, на което се вижда, че бившият президент Барак Обама говори неща, които никога не е изричал. А учени от Станфорд са разработили нещо, което нарекли Face2Face. То създава в реално време фалшиво видео, така че на практика всеки може да бъде показан как казва какво и да е (според желанието на манипулатора) във видео чат на живо.

Снимка Shutterstock

Снимка Shutterstock

Тези техники (все още) не са перфектни. Но след известно време технологията ще се подобри.

Adobe, както и канадската стартираща фирма Lyrebird, демонстрираха убедителни фалшиви гласове на известни хора, които могат да бъдат накарани да произнесат всякакви думи или звуци.

Техниките на Станфорд и на Adobe могат да позволят измамване на хора в реално време при общуване по телефона или във видеочат. Това може е нов начин за пускане на фалшиви новини в реални медии, подмамвайки истинските журналисти чрез самозвани източници. Това може и да се използва и като техника за социално инженерство, наречено „Директорска измама“, при която авторитетна и добре позната личност от компанията се обади на свой подчинен и поиска от него да направи нещо – например да прехвърли средства в офшорна сметка или да изпрати някъде чувствителни документи.

Друг поглед към бъдещето на DaaS дава Cambridge Analytica, която бе използвана за подпомагане избирането на президента Тръмп. За компанията стана известно, че изготвя психологически профили на отделните потребители в социалните медии, след което им предлага персонализирани реклами, които съответстват на техните конкретни натрапчиви страхове и стремежи. В бъдеще всяка политическа реклама би могла да бъде уникална за всеки избирател и да „махне от радара“ общественото мнение.

Гответе се за антидезинформационна технология

В тази статия става дума предимно за информационни технологии.

Корпоративните технологии обаче се отнасят до управление, защита, съхранение, обработка, използване, достъп, споделяне на истинска, фактологическа информация, т.е. по принцип използване на предимствата на нейната „истинност“ и доверието в нея. Истинността на тази информация е заплашена от потребителски грешки, хакери, природни бедствия и други катаклизми. Сигурността е от първостепенно значение, защото конкуренти и престъпници искат да се възползват от кражбата на „истинска информация“ или да я задържат (криптират) за откуп.

В съвсем близко бъдеще обаче е много вероятно фокусът на ИТ сигурността да бъде изместен от безопасността на информацията към поддържане на истинността на информацията.

Нека очертаем два мрачни сценария:

Индустриален шпионаж – кражбата на търговски тайни, носи щети на щатската икономика на стойност между $225 милиарда и $600 милиарда годишно, според специалната комисия към Конгреса по кражба на американска интелектуална собственост.

Крадците на търговски тайни крадат информация, защото изостават и искат да се издигнат на ново индустриално ниво по-бързо и по-евтино. Но ако те могат да „изфабрикуват“ доказателства за криминално престъпление чрез поставяне на разговори през е-поща, които никога не са се случвали или използват фалшива информация за спам на корпоративни офиси? Ами ако успеят да откажат инвеститори, подхвърляйки им фалшива информация?

Дезинформацията при негативния маркетинг -->


Дезинформацията може да е изключително „полезна“ при негативен маркетинг.

На практика точно това се случва в политиката. По време на Студената война „Западът“ казваше „Демокрацията е по-добра!“ А Съветският блок твърдеше: „Не, комунизмът е по-добър!“

Сега се получава обратното. Руските граждани знаят, че Русия има големи проблеми като официална корупция и са склонни да смятат, че Америка и Западна Европа се управляват по-добре. Но вместо да убеждават руснаците, че в Русия е по-добре, властите се опитват да им демонстрират, че Западът е в хаос и и наистина се опитват да го хвърлят в хаос чрез компютърна пропаганда, която подкопава демокрацията.

Ударът по бизнеса

Същото може да „проработи“ и при маркетинга. Безскрупулна компания от „Клептокрация“ например прави смартфони, които се конкурират с Apple iPhone. Вместо да изтъкнат предимствата на своя телефон, те могат да ударят по репутацията на iPhone в световен мащаб чрез компютърна пропаганда. Използвайки аналитичните инструменти на Facebook, те могат да намерят всеки потенциален купувач на iPhone и да направят психологически профил на всеки човек. След това могат да си послужат с злостни постове от фалшиви потребители, които споделят фалшиви новини за екологичните злоупотреби на Apple за даден потребител, обичащ природата, за електрически рискове за друг потребител, който според анализа има точно такъв страх, или за високата цена на ремонтите на трети, експлоатирайки най-ярките притеснения на всеки отделен индивид.

Могат да изфабрикуват и данни за надеждността на iPhone, да изготвят статии за яростни нападения над собственици на iPhone и да създадат фалшиво видео, показващо как шефове на Apple унижават служители. И цялата тази фалшива информация може да бъде направлявана от изкуствен интелект и разпространявана невидимо, „под радара“ на системите за защита.

Всичко това може да бъде придружено от все по-мащабна индустрия за предоставяне на дезинформация като услуга (DaaS), специализирана в кражбите на доверието. DaaS компанията, която е купила тези реклами във Facebook в полза на своя клиент, не е поредната странна руска аномалия, която ще отмине. Те просто са изпреварили развитието на новия „зловреден бизнес“.

Дезинформацията вероятно ще стане голям бизнес и то такъв, който ще атакува други големи бизнеси.

Майк Еглан, Computerworld САЩ

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ


Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас