Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Е-администрация
12 юли
2017
 
 

Трудностите и перспективите пред изграждането на умни градове

1425 прочитания, 0 коментара
Страница 2 от 2

Публично-частни партньорства

Разработването на системи за умния град може да става и по други начини – например чрез изграждане на партньорства с граждански организации. По думите на Ломева добър пример в тази насока е платформата Grajdanite.bg. „Тя е изградена от млади хора, които потърсиха връзка със Столичната община, обясни тя. В момента се обсъждат планове за развитие на платформата и за включване на нови типове информация, която да бъде насочвана към съответните органи.“

По думите на Ломева най-интересното в случая е, че партньорството е факт не заради законодателство, което да насърчава подобни взаимодействия, а заради наличието на човешкия фактор, подкрепил развитието на такава инициатива.

Бели и сиви зони

Модерната градска среда върви неразривно с възможността за прилагане на дигитални технологии, които предполагат наличие на високоскоростен интернет. Кожухаров обаче отбеляза, че у нас все още съществуват т.нар. сиви и бели зони. В първите към момента няма високоскоростен интернет и през следващите 3 години не се планира прокарване на такъв. При сивите в близко бъдеще е предвидено свързване със световната мрежа. Очевидно е, че в населените места, попадащи в тези зони, засега няма как да се говори за дигитални технологии, които да подобрят условията за живот и да създадат по-привлекателна среда.

За справяне с този проблем в рамките на Програмата за развитие на селските региони се обсъжда заделяне на 30 млн. лв. за изграждане на оптична свързаност към белите зони. На тяхна база могат да бъдат реализирани както традиционните административни услуги, така и видеонаблюдение или възможности за дистанционно обучение на ученици и медицинска помощ.

Изграждането на оптична магистрална мрежа става с помощта на европейски програми, но свързването на гражданите ще става чрез лицензирани оператори на комуникационни услуги. Очаква се това да бъде реализирано на базата на публично-частни партньорства.

Транспорт, услуги, приложения

Велимир МиленкинскиТранспортът е гръбнакът на умния град, сподели Велимир Миленкински от Столичната община. Той трябва да е привлекателна алтернатива, като услугата трябва да отговаря на потребностите на хората.

Друг удачен пример в тази насока е видеонаблюдението, което осигурява спокойствието на пътниците в транспорта. Видеорегистрацията на инциденти и бързата реакция на властите също водят до по-добри условия за живот на гражданите, по-устойчива градска среда, в която и бизнесът иска да инвестира.

Смарт приложенията също са един от основните акценти, добави Миленкински. Те се използват за плащане на кратковременно паркиране, планиране на цялостното придвижване на гражданите до и в града, включително с градски транспорт.

По думите му трябва обаче да се осъзнава, че градската среда не е просто решение - няма как „един размер да е подходящ за всички“.

Според Тодор Матев, директор на дирекция „Продажби на дребно“ в "ЧЕЗ Електро България", най-доволни от комуналните услуги са клиентите, които не мислят за тях. Напоследък е налице същинска революция, при която (по подобие на споменатата инициативата Grajdanite.bg) обикновеният човек придобива все повече сила не само да се информира, но и да контролира случващото се около него. По думите му ЧЕЗ насочва усилията си в посока, където налице е най-голям интерес. В момента това е възможността за получаване на информация от компанията. Пример за това е предлаганата от нея електронна фактура, която се използва от повече 350 хил. клиенти, т.е. на 20 на сто от общия им брой. Матев направи паралел със съседна Румъния, където едва 3% ползват електронната услуга.

Тодор МатевДигиталните потребители и дигиталният начин на живот се случват както заради политиките и стратегиите, така и благодарение на самите потребители. Все повече те придобиват силата да участват в решенията. Роля при изграждането на доверие в тази насока имат всички – общини, бизнес, банки, като дигиталните технологии са много удобен инструмент.

Отворени данни

Освен всичко друго е важно властите да предоставят възможността на граждански организации и частни компании да работят с отворени данни. На тяхна база могат да стъпват споменатите смарт приложения. Публикуването на данни вчетим за машини формат с цел последваща обработка е много важна тенденция, подчерта Светлана Ломева. В София от няколко години се полагат усилия за публикуване на такава информация.

От 2 години порталът за отворени данни се попълва с информация от всички общини, посочи Венцеслав Кожухаров. През 2018 г. пред администрациите стои въпросът за реално въвеждане и използване на електронното управление, което минимално да натоварва гражданите и бизнеса по отношение на изискуеми документи, както и по отношение на заплащането на административните услуги.

„В община Сандански вече публикуваме такива отворени данни, сподели Георги Жежев. Задачата не е лесна, тъй като данните са от различни системи и трудно се обработват.“

Също така там скоро се очаква да бъде внедрено именно това приложение за споделяне на всякакви проблеми с общината, заедно конкретните координати, така че отговорните органи да реагират адекватно и бързо.

12
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ


Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Стандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOMСтандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOM

Разговор с Росен Тончев, новият директор на дирекция „Информационни технологии“ на телекомуникационния оператор.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас