Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
04 юли
2017
 
 

Разпространението на фалшиви новини се превръща в популярна услуга

1968 прочитания, 0 коментара

Изследване, озаглавено „Машината за фалшиви новини“ (The fake news machine) публикува Trend Micro. В него се говори, че разпространението на подобно съдържание се е превъранало в услуга, предлагана от киберпрестъпници. Налице е цял пазар, в който съществуват стандартни ценоразписи за реализиране на кампании по информационно манипулиране.

От компанията са проучили пазарите за фалшиви новини в Китай, Русия, Близкия изток, както и в англоезичните страни. Предложенията отразяват регионалните различия в социалната и онлайн култура. Налице са обаче и общи базови тенденции в начина, по който се случват продажбите: от създаването и разпространението на съдържанието, до заглушаване или дори премахване на съдържание, ако такова е желанието на клиента.

Според Trend Micro е важно да се отбележи, че тези нелегални услуги не са незаменими – те присъстват в и в сивата част на пазара, а понякога предложенията са и на практика легитимни. Високопоставени и дори спонсорирани от държави оператори могат да разполагат с ресурсите да реализират подобни кампании. Това не само засилва разпространението на съмнително съдържание или пропаганда, но и предпазва подбудителите такива акции.

Прочетете още: Германия ще глобява социални медии с до €50 млн. за фалшиви новини

Източник: Trend Micro

Фалшива рекламна обява в Китай може да струва едва 100 юана (малко над 25 лв.), докато в Русия за 35 хил. рубли. (малко под 890 лв.) се предлага качване на видео на главната страница на YouTube за две минути. За 45 хил. рубли (~1330 лв.) се предлага разпращане на фалшиво прессъобщение до новинарски ресурси. Предлагат се още коментари и „дизлайкове“, манипулиране на онлайн гласувания и т.н.

По данни на Trend Micro мошеници активно произвеждат, рекламират и монетизират фалшиво новинарско съдържание, като далеч не става дума само за еднократни публикации. Като пакетни услуги се продават цели манипулационни кампании, за влияние върху общественото мнение, насочено към постигане на определени цели. Например информационна капания за подбуждане на улични протести се предлага за 200 хил. долара. От компанията дават за пример фалшиви снимки и новини, предизвикали гневни реакции от страна на обществеността в САЩ.

Дискредитиране на „особено проницателен“ журналист се предлага за 55 хил. долара. Създаване на фалшива знаменитост „от нищото“ с 300 хил. последователи в социалните мрежи струва 2600 долара. Най-скъпо се предлагат кампании за срок от една година, насочени към манипулиране на политически избори – 400 хил. долара.

В изследването не разглеждат всички етапи при стартирането на такива кампании: от изучаването на целевата аудитория, през подготовката на „информационната бомба“ – самата фалшива новина, до нейното разпространение. Процесът включва създаване на фалшиви потребителски профили и групи в социалните мрежи, разпространение съдържанието чрез „лайкове“ и „репостове“, създаване на фалшиви (но убедително изглеждащи) новинарски сайтове, „платформи за социална журналистика“ и т.нар. Срещу допълнително заплащане инициаторът на кампанията може да има на свое разположение множество такива сайтове с чудесни връзки и референции един към други за допълнително „изчистване“ на фалшивото съдържание.

Авторите на изследването посочват, че потребителите могат да се предпазят от всичко това като проверяват подозрителната информация в едрите традиционни медии, като изучават личностите на авторите и четат самите статии, а не само заглавието и лийда.

За борба с разпространението на невярна информация много едри интернет компании вече предприемат редица стъпки. Facebook и Twitter например се борят с фалшивите и дублиращи профили на потребители, които се занимават с репостване на новини.

В края на миналата година Facebook, например, обяви, че възнамерява да се бори с проблема с фалшивите новини чрез т.нар. краудсорсинг. Потребители ще могат по свое усмотрение да маркират статии, които по тяхно мнение са основани на невярна информация. Отбелязаните материали ще се проверяват от независими организации, специализирани в проверката на факти. Такива организации са например Snopes, PolitiFact, The Associated Press, FactCheck.org и ABC News. Всички те са поели ангажимент да съблюдават етичен кодекс, разработен от американския некомерсиален център за обучение на журналисти Poynter Institute.

Разбира се, редно е да се отбележи, че проблемите с липсата на контрол върху съдържанието не представляват проблем за бизнеса на Facebook. Това е закономерен етап от развитието на социалните мрежи, които така или иначе никога не са били разглеждани (или не би трябвало) като сериозни източници на информация.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ

Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Стандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOMСтандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOM

Разговор с Росен Тончев, новият директор на дирекция „Информационни технологии“ на телекомуникационния оператор.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас