Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
03 юли
2017
 
 

България има всичко необходимо за успешно развитие на гейм компаниите

1548 прочитания, 0 коментара

 Александър Главчев

В България не се разбира достатъчно каква е разликата между аутсорсинга и създаването на игри. „Това е нещо страхотно, но в голямата си част разработчиците на игри създават свои реални заглавия. Разбира се, в същата позиция се намират и компаниите, създаващи собствени продукти в ИТ сектора.“ Това сподели за Computerworld Габриел Добрев, главен изпълнителен директор на родната компания Haemimont Games, по време на конференцията Game Dev Summit 2017, която се проведе на 24 и 25 юни в Интер Експо Център в столицата.

Габриел Добрев

Прочетете още: Мобилните игри доминират в геймърската индустрия

Според Добрев фирмите, залагащи на собствени разработки могат и да не са толкова успешни, колкото аутсорсинг компаниите, но в същото време те имат потенциала да надминат чуждите звена по този показател. „Развитието в тази посока на практика няма лимит – обясни той. – България има всичко, което е необходимо, т.е. човешки потенциал, за да може на нашата страна да се падне произволна част от многомилиардната гейм индустрия.“

Според него една от трудностите, характерни за България е, че тя не разполага с достатъчно голям вътрешен пазара, реализацията на който да служи като база при експанзия навън. Добрев даде за пример полския разработчик CD Projekt, известен с поредицата Witcher, който е стартирал като дистрибутор. Все пак наличието на български компании показва обаче, че това далеч не е критичен проблем. Според него у нас трябва да се работи в посока създаване на подходяща обстановка за хората, заети в индустрията, обмяна на знания и т.н. Именно в тази посока е акцентът на Game Dev конференцията – целта на събитието бе родните разработчици да споделят свой опит.

Откриващата лекция бе поверена на Каталин Бутнариу, съосновател и генерален мениджър на базирания в Румъния инкубатор за гейм разработчици Carbon. Той цитира данни на анализаторската компания Newzoo, според които пазарът на игри ще достигне 108,8 млрд. долара през настоящата година. Това ще е със 7,8 млрд. повече или ръст от 7,8 на сто спрямо 2016-та. До 2020-та сумарният оборот в сегмента ще достигна 128,5 млрд. долара, а средният годишен ръст ще е 6,2%. Най-значително увеличаване се очаква при игрите за мобилни устройства. След като миналата година общите приходи в тази подкатегория достигнаха 38,6 млрд. долара и 39% дял от общия пазар, занапред те ще нараснат с 19 на сто през настоящата. Дялът на приходите от игри за смартфони и таблети ще достигне ще достигне 50 на сто от пазара през 2020 г.

Каталин Бутнариу

В Източна Европа функционират над 200 студиа, като най-много от тях са базирани в Румъния. Броят на служителите в сектора надвишава 10 000, като Румъния отново води класацията, следвана от Беларус, с най-много специалисти, заети в сектора.

По време на презентацията си Бутнариу разказа на присъстващите в залата каква е разликата между инкубаторите и акселераторите и как те могат да бъдат сравнени с разпространителите. По думите му първите от изброените помагат за развитието на стартиращите фирми и най-често с спонсорирани от държавни институции, университети. Обикновено те работят с компаниите през първите няколко години, често притежават малки дялове от тях и обикновено осигуряват неголяма част необходимото финансиране.

Акселераторите са повече фокусирани върху продуктите, а не върху самите фирми. Обикновено те развиват фиксирани във времето програми – най-често до шест месеца. Те също, като правило, придобиват миноритарни дялове от компаниите.

Разпространителите обикновено влизат в картината в късния период на развитие на дадения проект. Ако за един акселератор обикновено е достатъчна работеща демонстрация, то последните от изброените очакват по-завършен продукт. Те обаче разполагат със силни маркетингови експертизи и взимат дял от приходите от пазарната реализация на играта.

Двудневната конференция Game Dev Summite е предложи на около 150-те свои посетители лекции на представители на Ubisoft, Zariba., Империя Онлайн, Coherent Labs, Haemimont Games, Ivent Games, Carbon, TELUS International, Buro 12, ESL и Romanian Game Developers Association – RGDA. Те говориха на теми като работата с инкубатори и акселератори, изготвяне на Kickstarter кампании, разпространение на игри през мобилни канали, виртуална реалност, управление на съдържанието в мултикултурна среда и т.н. Някои от компаниите участници в конференцията бяха изградили свои щандове в една от залите на ON! Fest, където освен че представяха свои продукти, също така се оглеждаха и за нови попълнения за своите работни колективи.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ

Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Стандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOMСтандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOM

Разговор с Росен Тончев, новият директор на дирекция „Информационни технологии“ на телекомуникационния оператор.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас