Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
09 юни
2017
 
 

2016: рекордна за електромобилите с над 2 млн. по пътищата

С електрическо и хибридно задвижване са 1,1% от всички регистрирани през 2016 г. превозни средства

2069 прочитания, 0 коментара

Електрическите автомобили, движещи се по пътищата в света, са надхвърлили 2 милиона броя през 2016 г., показва нов доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ), международен орган в рамките на Организацията за икономическо сътрудничества и развитие (ОИСР). С над 750 000 нови регистрации през миналата година е поставен нов рекорд по отношение на електрическата мобилност. С различен вид електрическо задвижване, включително хибриди, са 1,1% от всички всички регистрирани през 2016 г. превозни средства, показва графиката на Statista:

Китай остава най-големият пазар за ЕПС през 2016 г., като в страната са продадени над 40% от всички нови EV модели. С над 200 милиона! електрически двуколесни превозни средства и над 300 000 електробуса Китай е безспорен глобален лидер в електрифицирания транспорт, обясняват от MAE. Останалите два основни пазара за ЕПС остават САЩ и Европа, като в тези райони са продадени над 90% от всички електромобили.

Прочетете още: Kaufland България инвестира в бързозарядни станции и електромобили

В тези региони също се отчитат големи разлики. В Норвегия електромобилите имат 29% пазарен дял през миналата година, т.е. най-висок в света, следвани от Холандия с 6,4% и Швеция с 3,4%. Пазарът на електромобили се насочва към качествена промяна – от единични ранни внедрявания към масово проникване, което се очаква през следващото десетилетие.

На базата на последните изявления на автомобилните производители МАЕ прави прогноза (в доста широки граници) за броя на електрическите превозни средства, движещи се по пътищата. През 2020 г. електромобилите в движение ще са между 9 и 20 млн. броя, а пет години по-късно, през 2025 г., техният брой ще достигне между 40 и 70 милиона.

Тези данни обаче не изглеждат толкова големи на фона на използвания в момента автомобилен парк с традиционно гориво. През 2016 г. електромобилите са представлявали почти 0,2% от леките превозни средства, движещи се по пътищата. Ако пуснатите в експлоатация електрическа превозни средства (ЕПС) достигне 50 млн. (т.е. след около 10 г.), то делът им ще е не повече от 5% от автомобилите по света, изчисляват от агенцията.

Това означава, че ЕПС трябва да „изминат още дълъг път“, преди да постигнат онзи брой, който да допринесе съществено за намаляване на парниковите газове, твърдят от МАЕ. За да се ограничи покачването на температурата до под 2°C в края на столетието, броят на електромобилите трябва да достигне 600 млн. през 2040 г., показва анализът на МАЕ „Перспективи пред технологиите в енергетиката“.

 

Силна политическа поддръжка?

За да се засили темпът на проникаване на ЕПС, е нужна силна политическа поддръжка, твърдят от агенцията. Градовете поемат водещата роля в стимулирането на електрическата мобилност, главно заради справяне с проблема с качеството на въздуха в пренаселените мегаполиси. Именно големите градове често имат по-висок пазарен дял при ЕПС от средния за страната, но това се дължи и на сравнително по-ограничения пробег на сегашните модели. Една трета от продадените ЕПС в света през 2015 г. са в 14 града.

Париж например прие наредба, според която всеки електромобил има право на презареждане на зарядни станции, участващи в градската програма за споделяне на коли, наречена Autolib. Амстердам изпълнява иновативна стратегия, според която предлага инсталиране на зарядни точки на обществените паркинги според заявките на хората, като така се гарантира покритие със зарядни станции там, където са най-необходими на потребителите на електромобили. Лондон също стимулира проникването на електромобили, премахвайки за тях т.нар. „такса задръстване“

Анализите показват още, че поръчките за попълване на автопарковете са важно средство за насърчаване на ранното възприемане на ЕПС. Операторите на автопаркове, както публични, така и частни, могат да допринесат значително за проникването на ЕПС не само като сигнал към пазара за търсене на такива модели, но и заради по-широката им роля за насърчаване и улесняване на приемането на електрическата мобилност от техните служители и клиенти.

В това отношение се отличават 4 големи града в САЩ – Лос Анджелис, Сиатъл, Сан Франциско и Портланд. Те си сътрудничат с над 30 града за масова покупка на ЕПС за техните обществени автопаркове, включително за полицейски патрулни коли, машини за улично почистване и сметосъбиращи камиони. Цялата тази група в момента планира покупката на над 110 000 ЕПС – сериозно количество, като се има предвид, че през 2016 г. в САЩ са продадени общо 160 000 електромобила.

„Ясната и амбициозна подкрепа за политиките е от жизненоважно значение за поддържането на растежа на ЕПС в съответствие с нисковъглеродните сценарии на МАЕ, за подобряване на качеството на въздуха в градовете и за разнообразяване на енергийните източници в транспорта, пишат авторите на доклада. - Въпреки впечатляващите подобрения на цените в и енергийната плътност през последното десетилетие, акумулаторните батерии все още са скъпи, което води до повишаване на цените на дребно на електромобилите. Финансовите стимули за приемане на ЕПС и данъците върху изкопаемите горива ще продължат да бъдат важни в настоящата фаза на внедряване на технологии за електрическа мобилност. Това ще засили положителната обратна връзка, която чрез увеличаване на продажбите, увеличаване на производството и обучение по тези технологиите допълнително ще подпомогне намаляването на разходите за акумулаторни батерии и други компоненти“, добавят от агенцията.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ


Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас