Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Образование
09 май
2017
 
 

Образованието трябва да заинтригува чрез решаване на проблеми

1677 прочитания, 0 коментара

Антъни Латанзе е директор на програмите за магистърска степен по софтуерно инженерство и професор в Института за софтуерни изследвания (ISR) на Университета Карнеги Мелън (CMU) в Питсбърг, САЩ. По покана на Европейския Софтуерен Институт – Център Източна Европа (ЕСИ-ЦИЕ) той е в България, за да участва в Международната конференция „Роботика в образованието“ (RiE 2017) и Европейската конференция по образователна роботика, които се състояха на 24-28 април 2017 г. в София Тех Парк. Университетът Карнеги Мелън е основен партньор на ЕСИ ЦИЕ в програмата SEMP (Software Engineering Management Program) за подобряване на обучението по софтуерно инженерство с водещите университети в България.

В интервю за Computerworld Латанзе сподели, че в днешния свят на вградени системи и умни устройства разработването на софтуер и приложения трябва да се разглежда в цялост с хардуера и заобикалящата среда. Също така, според него, е необходимо преосмисляне на образователните системи по цял свят, така че да се насърчи ученето през целия живот и ученето чрез решаване на реални проблеми.

Прочетете още: ЕСИ ЦИЕ беше домакин на две конференции по образователна роботика

Антъни Латанзе

Г-н Латанзе, в лекцията си по време на конференцията говорите за разликата между разработката на софтуер за ИТ/уеб и за вградени системи. За какво по-конкретно става дума?

Проблемът е, че когато обучаваме студентите по компютърни науки да мислят за ИТ системи, ние отделяме софтуера и дизайна на ИТ системите от физическия свят. Всъщност днес технологията е толкова напреднала, че изобщо няма нужда да мислим за инфраструктурата, за операционната система и т.н. поотделно. Имаме на разположение виртуални машини и използваме програмни езици с високо ниво на абстракция, които позволяват отделяне от инфраструктурата, но това е излишно.

В света на вградените системи говорим за управление на физически обекти и това означава, че всичко е свързано. Хардуерът е свързан с физическата среда, сензорите са свързани с хардуера, хардуерът е свързан с операционните системи и това не са традиционни операционни системи. Те могат да бъдат създадени с определена цел, може да са такива, които използват малко ресурси, или операционни системи в реално време, във всеки случай всяко едно нещо е наистина свързано. Ние казваме на студентите „трябва да разграничавате системите от средата, в която работят“. В света на вградените системи няма място за абстракция и разделяне, дори напротив – необходимо е да учим студентите да разглеждат и работят по системите като един цял технологичен пакет – от софтуера до хардуера.

Какви са съвременните тенденции при разработката на софтуер за вградени системи?

Всеки гледа какво се случва в уеб пространството и при големите ИТ системи, това са много видими неща. Често обаче не обръщаме внимание на тихата революция в други области. Един Мерцедес S класа например разполага с 200 млн. реда код. Това е тенденция, която ще се развива допълнително в контекста на Интернет на нещата.

Сега, според мен, се намираме на най-ниското ниво в това отношение. За пръв път можем да използваме джобни устройства, за да управляваме вградени устройства у дома си – например да настройваме температурата, да включваме лампите и т.н. Занапред обаче ще имаме много, много сложни системи, работещи заедно, без нужда от човешка намеса. Потребителят няма да използва компютър, за да заяви какво иска да се случи, а системите сами ще „плуват“ в данните, създавайки нови такива.

Например след работа колата ще е достатъчно умна, за да знае, че се прибирам у дома. Тя ще уведомява къщата в която живея, уредите в нея. Хладилникът, използвайки информация от умните етикети на продуктите, ще знае, че, например, имам нужда от мляко. Тази информация ще бъде изпращана до автомобила и на навигационната система в него ще се появи съобщение какво трябва да се напазарува плюс предложения за удобни търговски обекти.

Това е тенденцията очертана от Интернет на нещата – все повече вградени системи, повсеместни сензори, автономни превозни средства и всичко ще работи свързано. В тази среда обаче ще имаме нужда от все повече талантливи инженери, които да израждат всичко това. И това няма да са просто хора, които знаят как се пише софтуер, знаейки синтаксиса на компютърните езици. Те ще трябва да изграждат системи.

Според някои прогнози обаче роботизацията и автоматизацията ще доведат до социални сътресения...

Това е поредната индустриална революция. Преди години, когато хората от полето са отишли да работят във фабриките, е трябвало да научат нови неща. По същия начин задаващата се нова икономика ще промени бизнеса. Аз лично не съм песимистично настроен. Дали някои хора ще загубят работата си – със сигурност. В същото време обаче ще се отворят нови възможности.

Не смятам, че в скоро време ще станем свидетели на тотално автономизирана утопия. Хората ще трябва да се приспособят. Ако става дума за ръчен труд, то може би ще трябва да свикнат да работят заедно с робота или да го обучават. Може би те изобщо те изобщо няма да бъдат нужни в заводите. Мисля обаче, че ефектите в тази насока ще са по-скоро краткосрочни.

Как се подготвят кадри с умения за бъдещето в контекста на стремглавото развитие на технологиите?

Като начало трябва да се каже, че образователните системи по целия свят са пълни с проблеми. Те са бавни, реактивни и, поне на запад, не са се променили много от времената на Аристотел. Моделите на образование, базирани на оценки, на класове и т.н. имат много недостатъци. Не мисля, че човек изобщо трябва да завършва училище, ученето, на определено ниво, трябва да продължава цял живот.

По отношение на учителите пък е налице друг проблем. Поне в САЩ ако имаш опит в ИТ, то защо трябва да преподаваш, след като доходите ти ще са в пъти по-ниски от стартовата заплата на ИТ професионалист? Трябва да променим нещо и в тази насока. Може би начинът е да вкараме професионалистите в класната стая или да направим професията на преподавателя по-привлекателна по някакъв начин.

Също така, няма как да се преподават високи технологични знания чрез система изискваща запаметяване и тестване. Необходим е директен досег с технологиите. Обучението по програмиране става с програмиране. Ученето за изграждане на системи става с изграждане на системи. Независимо от нивото на студента, той трябва да има възможността да прави грешки и да се справя с проблеми, осигурявайки му и нужната помощ.

Също така, защо всички трябва да следват една учебна програма? Хората учат с различна скорост и това е нормално. Също така всеки иска да учи различни неща. Разбира се, трябва да има база – четене, писане, история, политически науки и т.н. По отношение на техническите науки трябва да добавим и математиката.

Добър пример по отношение на директния досег с технологии са и състезанията по роботика, които се провеждат по цял свят. Прекрасни инициативи, но често са еднократни. Това трябва да получава всяко дете, което иска да е инженер. Хората често питат: „Как да заинтригуваме учениците?“ Моят отговор е: „Дайте им проблем и ги оставете да го решат“. Учителят не трябва да е преподавател, а ментор, който подкрепя и насочва учениците в решаването на проблеми – напр. „това са принципите на дизайна, това са аналитичните техники, това е управлението на проекти и управлението на системи, а това е проблемът. Решете го. Помислете за това, помислете за онова, не се справяте добре тук, имате нужда да поработите там, наистина сте добри в тази област, но имате нужда да се фокусирате и в друга област“.

Разговора води Александър Главчев

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ

Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Стандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOMСтандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOM

Разговор с Росен Тончев, новият директор на дирекция „Информационни технологии“ на телекомуникационния оператор.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас