Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Социален софтуер и офис продуктивност
21 мар
2017
 
 

Розово бъдеще за софтуерните платформи на IBM

Компанията преминава към модулен, базиран на контейнери подход при разработката на приложения.

2537 прочитания

Владимир Владков

Нов подход, кръстен с интересното име Pink (розов), ще използва IBM за развитие на следващата версия на своята платформа Connection. Той предлага преминаване от сегашната монолитна архитектура към използване на контейнери за всяка функция. Това ще позволи лесното и по-бързо обновяване и надграждане на дадена функционалност, понякога дори в рамките на часове, а не както в момента за нова версия на продуктите да се чака по цяла година. Това обясни Мирослав Долапчиев, управляващ съдружник в IBS България, на конференцията IBM Social and Analytics 2017, организирана от платинения партньор на IBM у нас.

Мирослав Долапчиев, управляващ съдружник в IBS България

Прочетете още: Ай Би Ес България стана платинен партньор на IBM

Отделните контейнери ще общуват помежду си чрез микро услуги и API интерфейси, чрез които лесно ще бъдат добавяни и външни приложения. „Цикълът на обновление в софтуерната индустрия беше 2 -3 г. С Pink IBM ще въведе нов подход за изграждане на приложения, като максималният срок за обновяване на функционалността на даден контейнер ще е 3 месеца, а понякога новите версии могат да се пуснат и в рамките на часове“, обясни Долапчиев. Той допълни, че за новата версия няма да се ползва нито един ред код от досегашния продукт Connection, който се предлага на пазара от 2007 г. насам. „Това е сериозно предизвикателство дори за мощния развоен екип на IBM, а в Connection има над 15 инструмента, така че между старите и новите приложения ще се ползват пак API интерфейси“, допълни той.

Още една специфична характеристика на подхода Pink e, че софтуерът Connection може да бъде инсталиран на сървър при клиента, в облака на IBM или на външна облачна платформа, като са възможни и различни комбинации за инсталиране на компонентите на различни места – например приложенията да са „качени“ в облака, а данните да останат при клиента. „Освен това използването на микро услуги ще означава, че ако дадена микроуслуга блокира, това няма да наруши работата на цялата система и всички останали компоненти и приложения ще си работят нормално“, описа предимствата на подхода Pink Долапчиев.

Според него този подход ще бъде използван от IBM при изграждане на всички видове софтуерни приложения. По този начин могат да бъдат интегрирани както други програми на IBM, така и външни платформи и услуги. Именно затова технологиите в Pink са с отворен код – те включват React, MongoDB, Redis, Ngnx, Docker, Strongloop, а не се разчита на WebSphere, Java, DB2 и др.

С всички тези промени IBM реагира на отчетливата тенденция BYOD, която става популярна и в ИТ фирмите у нас. „След като разполагаме със собствен лаптоп, таблет или смартфон, наличието на необходимите комуникационни инструменти е важно условие да можем да вършим своите задачи по всяко време и от всяко място, а не само от офиса“, коментира Горан Ангелов, управител на IBS България.

Горан Ангелов, управител на IBS България. Снимка: IBS

Подобен подход, включващ когнитивни услуги,

разбиращи всякакъв вид общувания между потребителите в дадена бизнес организация, са заложени в новата версия 6.0 на социалната платформа Connections, която ще дебютира у нас след няколко дни – на 28 март. Тя включва множество бизнес инструменти, включително блогове, форуми, микро блогове (тип Twitter), уикита, социален анализ, общности, профили, както и отделни блогове за идеи, средства за организиране на събития, за провеждане на анкети и др. Разликата с другите налични предложения е,че всички тези инструменти са интегрирани и подпомагат работата на служителите в организацията, включително с външни сътрудници.

„Версия 6.0 включва подобрения в няколко сфери, включително файловете, общностите, процесите по включване на нови хора в платформата“, обясни Долапчиев. Първоначалната страница, кръстена Orient Me, „ориентира“ по-добре потребителите, свикнали с Facebook интерфейса. По една и съща тема са групирани няколко „карти“, които могат да се разлистват.

Всяка бизнес общност може да развива своята страница в Connections 6 като самостоятелен уеб сайт. При работата с файлове има съществена промяна – My Drive синхронизира не само файлове, а и папки и подпапки. След запис на промените в даден файл или папка, те са налични и в компютъра, и в уеб, обясни Долапчиев. Освен това могат да се съхраняват файлове с големина над 2 GB, има подобрения в търсачката и историята на последните осъществени от потребителя дейности.

Как действа "машината" Watson


Концепцията IBM Watson,

която внедрява изкуствения интелект в редица продукти на IBM, не само разбира и интерпретира отделни „разговори“ в професионални социални мрежи като Connections например, но и самостоятелно предприема действия на базата на изводите от този интелигентен анализ, коментира Долапчиев. Според него решенията на IBM стават с максимално изчистен, „човешки“ интерфейс, който улеснява и навлизането в новите платформи, и работата с тях. „В момента в IBM над 1300 специалисти се занимават само с разработката на удобни за хората интерфейси“, добави той.

Например платформата IBM Watson Workspace, позната доскоро под кодовото име проект Toscana, предоставя обща професионална среда, в която служителите да споделят файлове, картинки, видео, свои мисли. „Този продукт ми напомня за зората на Интернет и MIRC - чат стаите в реално време, заради които хората си купуваха модем и интернет”, каза Долапчиев.

Според него разликата с останалите продукти за съвместна работа, налични на пазара, е именно подходът Watson, чрез който платформата може да бъде разширявана и подпомагана от външни приложения. Watson Workspace е изграден върху Watson Work Services, представляващи интерфейси API между различни приложения. Платформата има над 15 API интерфейса, включително говор към текст, като във всяка програма може лесно да се вгради функционалността казаното пред екрана да се трансформира в текст, допълни Долапчиев.

Разбира се, платформата се интегрира и с клиента за е-поща IBM Verse, като съобщение от пощенската кутия може да бъде споделено директно в работната среда, без да се препраща самото писмо. А въпрос, зададен в тази среда, получава от Watson отговор за секунди, като механизмът претърсва всички налични бази данни.

По подобен начин „интелигентността“ на Watson може да се ползва за нуждите на HR отдела, когато отделът трябва да прегледа документите на 500 или 1000 кандидати за отворени позиции, а това е често срещано днес при липсата на ИТ кадри у нас. „С Watson Personality Insights можете да разгледате само кандидати, които покриват над определен процент изискванията за дадената позиция“, каза Долапчиев. Функцията Tone Analyzer пък анализира всеки текст и описва използвания в него стил – дали е мил, дружелюбен или е груб, дали е професионален или не и т.н.

Сценариите за използване на интерфейсите Watson Work Services са многобройни, но предимно на места с голямо количество събирана информация и големи потоци данни, идващи от различни хора или системи. „Watson филтрира цялата информация и aвтоматизира последващите действия“, обясни Долапчиев.

Същевременно подходът за по-бързо обновяване на софтуера, обещан от подхода Pink, вече се прилага частично при известните продукти на IBM Notes и Domino. През 2016 г. излезе не изцяло нова версия на Notes, а пакетът „Feature Pack 7”, като всички промени вече се правят на тримесечие, така че пазарът да получава по-бързо новите функционалности, допълни Долапчиев. До края на март ще излезе Feature Pack 8, а 3 месеца по-късно и FP9. Едно от важните подобрения във FP8 е поддръжката на Java 8, а във FP9 ще има нова версия на Eclipse.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ИТ МЕНИДЖЪР НА ГОДИНАТА
Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Наградите на списание CIO и сдружението „Клуб на ИТ мениджърите в България” се дават за значителни постижения в областта на управлението и развитието на информационните технологии.
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас