Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Тематично приложение
бр. 8, 2017

01 мар
2017
 
 

Дигиталният дарвинизъм или кои работни места ще изстинат заради роботите?

Децата ни ще работят в сфери, които още не са измислени, но трябва да избегнем риска от роботизирането на хората, предупреди футурологът Герд Леонард

928 прочитания

Герд Леонард е роден в Бон, живее и в Цюрих, и в Сан Франциско. Той се описва като глобален гражданин от бъдещето, който прекарва живота си в пътувания между различни глобални срещи и конференции за трансформационната промяна. Герд е сред най-търсените лектори по въпросите от стратегическо значение като новите бизнес модели, цифровото промяна на различни обществени и частни сектори. Герд е рядък хибрид между художник и учен, един от пионерите в цифровата музика, но през последните 15 г. вдъхновява бизнес лидери и ги съветва за промяната на съществуващите парадигми.

В бъдеще децата ни ще упражняват професии, които в момента не съществуват. Те дори ще са в области, които още не можем да си представим. И всичко това се дължи на автоматизацията, на поемането на рутинните задачи от роботите, заяви футурологът Герд Леонард, който гостува в България по покана на Ernst & Young за 25-годишния юбилей на консултантската компaния.

Бъдещето ще е блестящо, много по-добро на днешния ден, но трябва по-бързо да разбираме, а не по-бързо да четем. Хората не могат да се съревновават с роботите по скорост, макар че днешните машини все още не могат да мислят като нас, въпреки че днешните компютри изпълняват трилиони изчислителни операции в секунда. Компютрите, които могат да правят това, може би са големи колкото тази зала. Но след 5 г. ще има компютри с размерите и възможностите на човешкия мозък. През 2050 г. ще има компютър с капацитета на всички човешки мозъци, с IQ коефициент стотици хиляди. Компютърът Watson може да прочита хиляди книги на секунда, но дали може да разбере смисъла на съществуването, на етиката, на смъртта?

На човек му е нужна само една секунда, за да прецени друг човек. Така че ние сами трябва да измислим какво ще е бъдещето. Когато организирам обучения за шефовете на големи компании ги питам един прост въпрос „Как си представяте, че ще изглежда вашата фирма след 5 г.?“. Най-честият отговор е, че тя ще е по-ефективна, ще прави повече пари. Това обаче не е отговор, той трябва да е какъв ще сте след 5 г. Децата ще общуват с машините, ще говорят с роботите, прогнозира Герд Леонард.

Технологиите не са цел, те са инструмент

За да закачим картина в къщата, ползваме чук. По същия начин ще разчитаме на машините за стратегически анализи, за програмируемо рекламиране или друга дейност от бъдещето. „Ако технологиите са ваша цел, значи трябва да се преместите в Силициевата долина, но и там технологиите като цел не са добър бизнес, защото те все повече се превръщат в масова поевтиняваща стока“, каза футурологът.

Според Леонард, днес се намираме на етап „Моментът на Tesla” по името на иновативната компания на Илън Мъск. „Това е моментът, в който осъзнаваш, че има нещо ново, излизащо извън рамките на обичайното. Преди 6 г. на семинари с всички големи немски автомобилни производители обсъждахме електромобилите, споделянето на коли, но това предизвикваше смях в залата, коментира визионерът. - През тази и миналата година всички автомобилни компании инвестират милиони евро в автономно шофиране, споделяне на коли, тъй като автомобилният бизнес вече ще означава „да нямаш кола“. Шефовете на тези компании вече обясняват, че преминават от продажбата на коли към продажба на мобилност“, добавя той.

Това е доста шантава концепция, коментира Леонард. Но продажбата на услуга вместо на стоки се случва на всички ни. „Бях в музикалния бизнес доста време, продавах музикални записи, първо на грамофонни плочи, после на CD-та. Колкото повече бройки продавах, толкова повече пари получавах. По 50 евро за CD, по 1 евро за песен. А днес се абонираш за Spotify и получаваш за $10 абонамент за 21 милиона песни. Цената на една песен клони към нула. Очевидният извод е, че не можеш да продаваш музика. Трябва да продаваш услуга, музикално изживяване. Както и да кръстите този бизнес, това не е продажба на музикални записи. Същото нещо ще се случи във всички сектори – в банкирането, в счетоводството, в застраховането, в държавната администрация, в енергетиката, може би ще отнеме малко повече време. Същото може би ще важи дори за индустрии като мебелна промишленост, коли, тъй като тези стоки ще могат да се копират с 3D принтери на всяко място. Така че след 5 до 10 г. всички индустрии ще се сблъскат със своя „Tesla момент“.

А бъдещето наистина ще е по-добро, заяви Герд, цитирайки някои от познатите графики на икономиста Макс Розер. Според тях образоваността в целия свят се подобрява, като грамотността в много страни достига 100%, детската смъртност намалява, спада и процентът на убийствата в Западна Европа, както и процентът от дохода, отделян за храна. В същото време обаче той не коментира почти линейното повишаване на повечето показатели, особено в областта на образованието, което трябва да отговаря на очаквания експоненциален растеж.

Експоненциално развитие срещу линеен бизнес

През следващите 20 г. човечеството ще се промени повече, отколкото за последните 300 години. Това означава, че сме в повратната точка на експоненциалната промяна. От 50 г. се говори за изкуствения интелект, или как компютърът ще емулира човека, ще може да мисли. Но миналата година компютър успя да победи световния шампион по китайски шах Го, една от най-сложните игри на света с трилиони възможни ходове. Компютърът вече може да управлява самолет дори по-добре от пилота. В същото време очакваният експоненциален ръст на инсталираните соларни мощности означава, че към 2025 г. слънцето ще успява да осигури цялата ни необходима енергия (според графиката около 25 теравата). Така идеите от научната фантастика се превръщат в реални факти.

Самоуправляващата се кола доскоро присъстваше само във фантастичните филми. Все още е фантастика да излезеш с подобна кола на германска магистрала и да оставиш автопилотът да я кара с 250 км/ч, но скоро и това ще е възможно, каза Леонард. - Но колите вече могат да мислят, тъй като са свързани с много други неща – карти, услуги, облачни ресурси. Ако към даден бизнес се добави „смарт“, се получава изцяло нова пазарна ниша – смарт градове, смарт ферми, смарт образование, смарт енергетика, смарт здравеопазване“, добави той.

Хората (трябва да) управляват бъдещето

Бъдещето обаче не се определя от машините, а от нас, хората, каза визионерът. „Затова трябва да мислим позитивно за бъдещето, то е нещо, което ни се случва, ние решаваме какво ще е то. Бъдещето вече не е продължение на настоящето или на миналото. Всички успешни неща, които сме правили досега, не могат просто да бъдат допълнени и разширени. Ако си в музикалния бизнес, трябва да продаваш музикално изживяване, ако си в банковия сектор, не можеш да разчиташ на такси, ако си в автомобилния бизнес – продаваш мобилност.“

Според едно изследване, потребителите в страни като Идния, Китай и Бразилия са по-склонни да си купят кола от технологична компания, например от фирма от типа на Amazon, Facebook или Google. “Технологиите са двигателят на обществото и на икономиката. Това, за което трябва да се грижат фирмите, независимо дали са автомобилна компания или банка, са данните. Следващата война също ще е дигитална“, каза Леонард.

Данните днес са новият „петрол“, те са по-силни от парите, горивата и дори оръжията. След около 20 г. петролните запаси ще са почти изчерпани. И това е почти толкова сигурно, колкото и фактът, че преди 10 г. сред водещите по пазарна капитализация компании имаше само една технологична фирма (Microsoft), а останалите бяха петролни компании и банки, а през 2016 г. в тази класация има само една петролна компания (ExxonMobil), a останалите лидери в първата 10-ка са само технологични фирми (включително Apple, Alphabet, Amazon, Microsoft, Facebook). Всичко днес се върти около данните, извличането на информация от тях. Ако разполагате с данни и знаете как да ги използвате, можете да завладеете света (между другото следващите в тази класация са все китайски фирми).

Технологиите днес се развиват с експоненциална скорост, научната фантастика бързо се превръща в научни факти. Да вземем за пример шофирането на кола, езиковите преводи, предложението за Hyperloop (бел. ред. идеята на Илън Мъск за тръба с пашкули за пътнически превоз). След 15 г. имаме всички шансове да победим рака. Това са позитивните новини. Но в същото време вероятно скоро можем да създадем свръхчовеци, а това може би не е добра новина.

При експоненциална промяна на технологиите да очакваме линейно развитие на останалите области би било ужасна грешка. Прогресът не е постепенен. Тази година ще преминем от ниво на развитие 4 към степен 8, или за около 12 до 18 месеца, а след 7 години ще сме на ниво 128, милиарди пъти по-различни от днес. Децата на нашите деца никога няма да карат колата си сами, няма да знаят какво е CD, няма да четат книги, дори ще откажат да пишат с писалка.

Какво ще се случи с автомобилните компании например? След 5 г. Tesla ще продава повече луксозни модели от общите продажби на Mercedes и BMW, заяви Герд. Това се случва благодарение на изкуствения интелект, на умението ни да накараме машините да работят за нас. Машините мислят, но по различен начин. Хората трябва да ги програмират да изпълняват задачи като осчетоводяване, бизнес анализи и др. Но доскоро машините вършеха само онова, което им е наредено. „Днес ситуацията е различна. Днес казваме на машината: „Следи целия трафик в града, наблюдавай всички сензори и след това направи симулация за оптимизация на движението и предложи решение.“ Именно това е направено в Лос Анджелис преди 3 месеца. Компютър изчислил, че промени в работата на светофарните уредби ще спести около 10% от горивото на движещите се в града коли. Но никой в ИТ отдела на града не разбрал как компютърът е стигнал до това решение“, коментира Леонард.

Това се случва в много индустрии, свързани с данните, като заемат работните места на служители в банките, в застрахователните компании. Интелигентността обаче може да донесе и нови възможности. Трябва да забравим наученото досега и да се учим наново, точно както правят децата. Именно затова децата ни ще имат предимство в бъдеще.

Бъдещите работниици

Многобройни изследвания показват, че 70% от бъдещите работни места все още не са измислени. Възможно е да има инженери по изкуствен интелект, или учени, изучаващи природата на данните. Може да има дори специалист, който да се увери, че хората в компанията могат да си говорят с машините или да търси начини за сливане на познанията на хората и машините.

Технологиите не са лоши или добри, те са неутрални. Това важи за всяко технологично изобретение – за мобилния телефон, за телевизията, за ядрената енергия. С всички тях можете да правите и добри неща, и лоши. И в бъдеще трябва да се опитваме да извлечем максималното от полезните неща и да минимизираме отрицателните последици, да създадем баланс. Веднъж излязла на пазара, технологията не може да бъде прибрана обратно в „кутията на Пандора“. Големите звукозаписни компании твърдят, че е много лошо това, че хората получават музиката безплатно. Но нищо не могат да направят, защото на практика Интернет е една голяма копирна машина. И успяха да осъдят в съдилищата над 270 000 човека. Но 10 г. по-късно приходите им спаднаха с над 74%. Защото не разбраха каква мощ носят технологиите.

Някои хора вече се питат дали няма да станат безполезни. Как един лекар да продължи да е непрекъснато в течение с новостите, след като всяка седмица излизат по 8400 научни медицински доклада по онкология всяка седмица. За него е невъзможно да следи цялата тази информация. Но машината може да се справи, но лекарят не е излишен.

Заплахата от претопяване на човека

Сливане на човек и машина - тази конверсия ще се случи след години, не след десетилетия. И ако си мислите, че няма да се случи по ваше време, грешите. И не става дума само за нашите деца“, каза Леонард.

Заплахата от технологиите идва от факта, че хората се опитват да се превърнат в „свои технологични копия“. Сливането на човека и машина се наблюдава и днес. Смартфоните са „вторият ни мозък“, казват ни кога имаме среща, на коя пресечка да завием (чрез навигационните приложения), къде и какво да ядем (според вкуса ни и зададената диета), какво да си облечем. Google се досеща къде искаме да отидем. Телефоните са и средство за разплащане, помнят контактите на приятелите ни, техните рождени дни, годишнини. „Представете си, че всичко това бъде вградено в очилата ви, което вече се случва чрез VR очилата. След 10 г. те ще могат да се свързват директно с мозъка ви чрез интерфейс компютър/мозък. Ако сте счетоводител, макар че тази професия ще има съвсем различно значение, ще разполагате с огромни бази данни, като подходящите ще ви се показват директно. Ще можете да вършите работата на 100 човека само за 5 минути. Това е едновременно изумително, но и плашещо. Ако твърде много разчитате на технологиите, в един момент можете сам да се превърнете в поредица от цифрови данни. От една страна, не можете да отхвърлите технологиите, защото ще сте неконкурентен. Но ако технологиите ви превземат, ще се превърнете в машина“, обясни футурологът.

В много холивудски филми се набляга върху страха от роботите, но не машините ще ни убият. „Проблемът е, че ние заприличваме твърде много на тях. И днес на семейните вечери може да се види как всеки е забил поглед в телефона или таблета си, общуваме повече с екраните, отколкото с роднините“, каза той.

Но ако и бизнесът ви стане като машина, ще станете безполезен. Именно затова трябва да използвате машините, а не да заемате мястото им. А бъдещето ни обещава огромен брой умни машини. „Ако не използвате анализи, облачни изчисления, мобилна свързаност или Интернет на нещата, няма да можете да се конкурирате. Днес изкуственият интелект и когнитивните изчисления носят съществената промяна, както навремето електрифицирането промени много процеси и бизнеси. Шефът на Google заяви, че преминават от „мобилност на първо място“ към „изкуствен интелект“, цялата компания се променя с фокус върху изкуствения интелект и комуникацията с него по естествен начин, чрез говор. 4 милиона американци ползват Amazon Echo и говорят на машината, след 2-3 години всички ще общуваме така с машините. Ще влизате в своята Tesla и ще казвате „Пусни ми Брус Спрингстийн“. И колата ще пуска любимата ви песен, без да иска от вас да се логнете. В момента се случват стотици и хиляди иновативни неща едновременно“, сподели той.

В същото време трансформацията и иновациите не са равнозначни. Днешните иновации са свързани с технологии като роботика, блокчейн, нанотехнологии, дронове, възобновяема енергия. „А трансформацията е да се превърнете в нещо напълно различно. Тя не е свързана с познанията, а с разбирането, с мнението. Тя би довела до нови бизнес сценарии като споделена икономика, автоматизация на всичко, интернет за енергетиката, но и до кибервойни“, каза Леонард.

Затова в бъдеще успешни ще са онези компании, в които се търсят човешките качества - емоционална интелигентност, ангажираност, проактивност. Всичко останало ще се извършва от машините, които винаги ще са по-производителни от човека при рутинните операции и боравенето с Големи данни.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас