Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Роботи
28 фев
2017
 
 

Дигиталният дарвинизъм или кои работни места ще изстинат заради роботи

Децата ни ще работят в сфери, които още не са измислени, но трябва да избегнем риска от роботизирането на хората, предупреди футурологът Герд Леонард.

1749 прочитания, 0 коментара
Страница 1 от 3

Владимир Владков

В бъдеще децата ни ще упражняват професии, които в момента не съществуват. Те дори ще са в области, които още не можем да си представим. И всичко това се дължи на автоматизацията, на поемането на рутинните задачи от роботите, заяви футурологът Герд Леонард, който гостува в България по покана на Ernst & Young (EY) за 25-годишния юбилей на българското поделение на консултантската компaния.

Бъдещето ще е блестящо, много по-добро от днешния ден, но трябва по-бързо да разбираме, а не по-бързо да четем. Хората не могат да се съревновават с роботите по скорост, макар че днешните машини все още не могат да мислят като нас, въпреки че днешните компютри изпълняват трилиони изчислителни операции в секунда. Компютрите, които могат да правят това, може би са големи колкото тази зала. Но след 5 г. ще има компютри с размерите и възможностите на човешкия мозък. През 2050 г. ще има компютър с капацитета на всички човешки мозъци, с IQ коефициент стотици хиляди. Компютърът Watson може да прочита хиляди книги на секунда, но дали може да разбере смисъла на съществуването, на етиката, на смъртта?

Кой е футурологът Герд Леонард?
Герд Леонард е роден в Бон, живее и в Цюрих, и в Сан Франциско. Той се описва като глобален гражданин от бъдещето, който прекарва живота си в пътувания между различни глобални срещи и конференции за трансформационната промяна. Герд е сред най-търсените лектори по въпросите от стратегическо значение като новите бизнес модели, цифровата промяна на различни обществени и частни сектори. Герд е рядък хибрид между художник и учен, един от пионерите в цифровата музика, но през последните 15 г. вдъхновява бизнес лидери и ги съветва за промяната на съществуващите парадигми.

На човек му е нужна само една секунда, за да прецени друг човек. Така че ние сами трябва да измислим какво ще е бъдещето. Когато организирам обучения за шефовете на големи компании ги питам един прост въпрос „Как си представяте, че ще изглежда вашата фирма след 5 г.?“. Най-честият отговор е, че тя ще е по-ефективна, ще прави повече пари. Това обаче не е отговор, той трябва да е какъв ще сте след 5 г. Децата ще общуват с машините, ще говорят с роботите, прогнозира Герд Леонард.

 

Технологиите не са цел, те са инструмент

За да закачим картина в къщата, ползваме чук. По същия начин ще разчитаме на машините за стратегически анализи, за програмируемо рекламиране или друга дейност от бъдещето. „Ако технологиите са ваша цел, значи трябва да се преместите в Силициевата долина, но и там технологиите като цел не са добър бизнес, защото те все повече се превръщат в масова поевтиняваща стока“, каза футурологът.

Футурологът Герд Леонард гостува в България по покана на EY България за 25-годишния юбилей на консултантската компaния.

Според Леонард, днес се намираме на етап „Моментът на Tesla” по името на иновативната компания на Илън Мъск. „Това е моментът, в който осъзнаваш, че има нещо ново, излизащо извън рамките на обичайното. Преди 6 г. на семинари с всички големи немски автомобилни производители обсъждахме електромобилите, споделянето на коли, но това предизвикваше смях в залата, коментира визионерът. - През тази и миналата година всички автомобилни компании инвестират милиони евро в автономно шофиране, споделяне на коли, тъй като автомобилният бизнес вече ще означава „да нямаш кола“. Шефовете на тези компании вече обясняват, че преминават от продажбата на коли към продажба на мобилност“, добавя той.

Това е доста шантава концепция, коментира Леонард. Но продажбата на услуга вместо на стоки се случва на всички ни. „Бях в музикалния бизнес доста време, продавах музикални записи, първо на грамофонни плочи, после на CD-та. Колкото повече бройки продавах, толкова повече пари получавах. По 50 евро за CD, по 1 евро за песен. А днес се абонираш за Spotify и получаваш за $10 абонамент за 21 милиона песни. Цената на една песен клони към нула. Очевидният извод е, че не можеш да продаваш музика. Трябва да продаваш услуга, музикално изживяване. Както и да кръстите този бизнес, това не е продажба на музикални записи. Същото нещо ще се случи във всички сектори – в банкирането, в счетоводството, в застраховането, в държавната администрация, в енергетиката, може би ще отнеме малко повече време. Същото може би ще важи дори за индустрии като мебелна промишленост, коли, тъй като тези стоки ще могат да се копират с 3D принтери на всяко място. Така че след 5 до 10 г. всички индустрии ще се сблъскат със своя „Tesla момент“.

Четирите фактора за бъдещето развитие на човека, според Герд Леонард

А бъдещето наистина ще е по-добро, заяви Герд, цитирайки някои от познатите графики на икономиста Макс Розер (представени в блога му Our World in Data). Според тях образоваността в целия свят се подобрява, като грамотността в много страни достига 100%, детската смъртност намалява, спада и процентът на убийствата в Западна Европа, както и процентът от дохода, отделян за храна. В същото време обаче той не коментира почти линейното повишаване на повечето показатели, особено в областта на образованието, което трябва да отговаря на очаквания експоненциален растеж.

Следва: Линеен ръст на бизеса при експоненциално развитие?

1 23
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ

Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Стандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOMСтандартизирането към добрите практики на ITIL: приоритет за VIVACOM

Разговор с Росен Тончев, новият директор на дирекция „Информационни технологии“ на телекомуникационния оператор.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас