Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
14 фев
2017
 
 

3D технологии и изкуствен интелект ще подобряват движението във Виена

1694 прочитания, 0 коментара

Александър Главчев

Две умни системи, базирани на иновативни технологии ще облекчават движението в столицата на Австрия – Виена. Те бяха бе представен по време на форума „Дни на Виена в София“, който се проведе от 8 до 14 февруари. Единият от проектите предвижда реализиране на сигнализация при неправилно паркиране върху трамвайни релси. Също така се работи и върху система, позволяваща синхронизиране на фазите на светофарни уредби с движението не пешеходците.

Щефан Левиш

Прочетете още: Изкуственият интелект излезе от лабораториите и стигна до бизнеса

Tram-in-Takt

Трамвайната система във Виена е стара и се ползва с голяма популярност, превозвайки по 3 млн. пътници годишно. Тесните улици на града обаче създават предпоставки за блокиране на движението на градската железница поради неправилно паркирали автомобили.

„Това е ежедневие при нас, като за миналата година имаме около 550 такива случая – коментира Щефан Левиш, ръководител направление „Трамваи“ в общинското предприятие „Виенски линии“. – Обикновено автомобилът се премества от неговия собственик и по-рядко се налага репатриране.“

За справяне с проблема за най-невралгичните в това отношение точки в града се предвижда въвеждане на система, която да уведомява водачите, в случай че тяхното превозно средство пречи на трамвайното движение. Идеята е водачът да бъде уведомен за потенциалната ситуация още преди възникване на проблем.

Системата разчита на триизмерен образ, получен от две камери, насочени към съответната зона за паркиране. Изображенията от тях се обработват от софтуер, който автоматично засича еветуалните нарушители.

Водачите се уведомяват чрез специални табели, разположени пред всяко паркомясто. В случай, че автомобилът е разположен неправилно – табелата светва. По думите на Левиш е предвидено и акустично предупреждение, което обаче може поне в началото да остане изключено, за да не бъдат притеснявани останалите граждани.

Според Левиш системата позволява определяне на положението на автомобилите с точност до сантиметър, което я прави приложима дори за много тесни улици. Очаква се внедряването на Tram-in-Takt да започне през настоящата година.

Валтер Мимлер

„Зелена вълна“ за пешеходци

Използване на оптична детекция на пешеходци за управляване на светофари, предвиждат още във австрийската столица. По думите на Валтер Мимлер, ръководител направление "Светофарни уредби" в дирекция "Виена свети" (осветление, светофари, часовници) към община Виена, подобен подход е подходящ при пресичане на натоварени артерии или когато пешеходците са по-малко.

„Заявката за зелена светлина чрез натискане на бутони се използва в града от 60-те години на 20-ти век – коментира Мимлер. – Поставянето на нови бутони обаче вече не се приема добре от страна на пешеходците.“

По думите му основна трудност при разработването на такава „безконтактна“ система е, че датчиците реагират на всякакви обекти. Сензорите за движение със сигурност не засичат само пешеходци, а една термо-камера би се активирала и ако някой носи да кажем топла храна в найлонова торба.

За решение на този проблем от община Виена са се обърнали за помощ към Грацкия университет, където имат опит с технологии за т.нар. „машинно виждане“. Разработена е система, която разпознава дали движещият се обект е човек или е нещо друго. Отчита се още скоростта както и посоката на движение.

Решението е в по-ранен етап на разработка спрямо Tram-in-Takt, като до момента са проведени само отделни полеви изпитания. Реализацията на нещо подобно е сложна, тъй като една такава система трябва не само да отчита движение и да разпознава пешеходци, но и да „разбира“, кои от тях в каква посока се канят да пресекат. Тя трябва да работи безотказно когато хората се движат в групи, когато някой носи например чадър, седи в инвалидна количка и т.н.

Разработчиците предвиждат вграждане в решението и на елементи на изкуствен интелект. Това ще позволява на системата да се самообучава спрямо конкретната локация. „Тя трябва да разбира какво е типичното поведение и да сама да подобрява своята работа“, подчерта още Мимлер.

Дните на Виена в София са организирани от Ойроком ПР – Бюро за международни връзки на община Виена и с подкрепата на Столична община.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ


Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас