Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
11 ное
2016
 
 

Е-търговия ще развиват България и Китай по инициативата 16+1

В България Китай ще изгражда първата свободна търговска зона, както и логистичен хъб в пристанище Бургас

2916 прочитания

Насърчаване на електронната търговия между селскостопанските производители от Централна и Източна Европа и Китай е една от целите на подписаното споразумение в рамките на инициативата „16+1“ (16 държави от Централна и Източна Европа плюс Китай). На срещата на 5 ноември т..г. в китайския град Кунмин е подписано и тристранно споразумение за изграждане на първата свободна търговска зона по тази инициатива, заяви на агрофорума в София Васил Гелев, изпълнителен директор на Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦНСС).

Васил Гелев, изпълнителен директор на Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦНСС).

В „Тракия икономическа зона Пловдив“ ще бъдат инвестирани поне 50 млн. евро, като от китайска страна инвеститорът е ACN Worldwide Shanhai, а ЦНСС ще координира и насърчава успешната реализация на проекта между страните.

Прочетете още: Е-търговията и ИКТ иновациите са шансът на селскостопанския ни сектор

Споразумението предвижда засилване на технологичния обмен и обучение на персонала във всички области на селското стопанство, включително растениевъдство, животновъдството, рибарството, селскостопанската техника и др. Предвижда се и изграждане на демонстрационен парк за иновации в земеделието, допълни Гелев.

„Очакванията към нас са големи. Преди година и половина нашият център се стремеше да насърчи електронна търговия между страните от ЦИЕ и Китай, а днес сме на финалната права. Е-търговия в самия Китай е в размер на $980 млрд., обясни Васил Гелев. - С китайската страна сключихме спорaзумение за лoгистичен хъб на пристанище Бургас чрез допълнителна инвестиция от $20 млн. и така България ще се позиционира на пътната карта на Пекин. Всяка от 17-те страни по инициативата 16+1 се подписа, че ще насърчава е-търговията, ще бъдат създадени и нови логистични центрове. Те ще дават възможност за пренасяне на фокуса от фирмите за предоставяне на услуги към онези, които имат нужда от услуги. При селскостопанската продукция има огромна нужда от съкращаване веригата на доставки“, добави той.

При директен износ към китайски контрагенти селскостопанските производители от България и другите страни в региона се опасяват от проблеми със спедицията, качеството на доставяната продукция, забавените плащания. „Договорихме с китайските партньори не да изграждат складови бази в България, а да големи китайски фирми да застанат зад инициативата и при износ за Китай заплащането на продукцията да става в свободните търговски зони. На практика първите пунктове за доставка на стоките ще са в Бургас и Пловдив, обясни Гелев.

 Излизането на пазар като китайския е бавен и трънлив, обясни той. - Ние се опитваме да дадем възможност на български селскостопански производитлеи да се докоснат до пазара без трудности.“ През август т.г. в Шанхай е изграден нов павилион за българска продукция, като изпращането на мостри е било покрито от българската държава.Над 3 тона продукти за представени пред китайски контрагентни. Сключените са 15 договора с български производители, като с китайските оператори ще се организират мероприятия за популяризиране на българската селскостопанска продукция. Вече има и резултати - продадени са 70 контейнера с българско олиот за над $7,5 млн.

През 2017 г. центърът предвижда 4 проекта, свързани с насърчаване на селското стопанство:

  1. По китайски модел да се изгради селскостопански демонстрационен парк, по примера на постоянно действащ парк от провинция Нинся, известна с производството на годжи бери и използване на иновативни технологии, каза Гелев.
  2. Джойнт венчър ферми. Моделът е познат в Западна Европа и САЩ, а сега с подкрепата на Китай да го внедрим и тук, заяви Гелев. Голяма част от българските фермери са малки. Чрез коопериране на български фермери и китайски инвеститори ще се стимулират младите хора да се заемат с тази дейност. Китайските инвеститори няма да придобиват българските стопанства, а ще помагат с машини, посадъчен материал, както и фючърсни договори за изкупуване на продукцията.
  3. Изграждане на свободни търговски зони да се екстраполира на ниво 16-те страни от ЦИЕ, участващи в инициативата „16+1“, т.е. всяка държава да има логистичен хъб с облекчени условия. „Не става въпрос за данъчни облекчения, а при износа на селскостопанска продукция да се получи консолидиране на доставките и скъсяване на пътя на доставките. Могат да дам за сегашен пример – бутилка вино се продава за 2 евро на китайска фирма, а цената му в китайски магазини достига $50 чрез добавяне на печалба за всяко звено от дистрибуторската верига. Ако съкратим веригата за доставка, производителите от ЦИЕ ще имат по-директен достъп до крайния потребител и ще могат да осъществят по-устойчив бизнес модел в Китай и търгуване на по-изгодни и за тях, и за потребителите цени, добави Гелев.
  4. Електронна търговия чрез логистичните хъбове. Чрез този модел производителят ще може да търгува самостоятелно, каза Гелев. До края на 2016 г. ще бъде внедрен софтуер, чрез който български селскостопански продукти ще бъдат продавани директно на китайския пазар. Производителите от ЦИЕ ще имат достъп до китайската разплащателна система през PayPal. Досега плащания в юани отнемат минимум една седмица, а чрез и интегрираната система с Bank of China търговията ще става в рамките на 1 ден, обяви Гелев. Китайските инвеститори, разработили софтуера, са направили възможно и директно търгуване с китайки потребители чрез един от най-големите телекоми China Mobile, който има над 835 млн. абонати. Над 1 милион абонати ще получават от оператора т.нар. push up съобщения, така че производителите сами да успеят да търгуват продуктите си в Китай, добави Васил Гелев.
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас