Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Технологии
31 окт
2016
 
 

Новите соларни цигли на Tesla ще стимулират индустрията

4 соларни плочки ще бъдат тясно свързани с произведените от Tesla домашни и търговски акумулаторни системи.

6850 прочитания

Tesla обяви 4 различни соларни покривни плочи, които компанията планира да свърже с произвежданите и продавани от нея домашни и търговски акумулаторни системи. Те ще могат да съхраняват енергията, а в същото време ще могат да зареждат елекотромобилите на Tesla.

Основателят и главен изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск обяви на пресконференция в петък новите соларни „цигли“ в холивудското Universal Studios и по-точно в декора за популярния ТВ сериал „Отчаяни съпруги“, като къщите около него наскоро се сдобиха с покриви от новите соларни плочки.

„Електромобилите първоначално не изгледаха добре. Те имаха малък пробег, не се движиха с голяма скорост, приличаха по-скоро на голф количка. Така че хората трудно се убеждаваха да си купят електромобил, каза Мъск. - Нещо подобно се случва и при соларната енергия. Трябва да направи соларните панели толкова атрактивни колкото и електромобилите.“

Прочетете още: Соларната сделка Tesla/Panasonic открива пътя към умната къща

Соларните плочки ще бъде произвеждани от SolarCity във фабриката в Бъфало, щата Ню Йорк, която ще отвори врати през 2017 г. Tesla е процес на придобиване на SolarCity, на която Мъск е председател на УС. Tesla Energy, поделение на Tesla, ще продава соларните продукти за покриви заедно с домашните и бизнес литиево-йонни батерии за съхранение на енергия.

„Целта е да имаме соларни покриви, които изглеждат по-добре от обикновения покрив, генерират енергия, издържат дълго време, имат по-добра изолация и на практика инсталационните им разходи са по-ниски от тези на нормалния покрив плюс цената на електроенергията“, каза Мъск.

Той не разкри каква ще е ценовата премия на плочките спрямо стандартните покривни соларни панели, които ще продължат да се продават от инсталатора на такива системи SolarCity. Соларните панели ще бъдат предназначени за домове с нови или обслужваеми покриви, докато „керемидените“ модели ще бъдат насочени към новоизграждани покриви или цялостен ремонт на съществуващи.

Соларните покриви на Telsa Energy ще са 4 типа - Textured Glass Tile, Slate Glass Tile, Tuscan Glass Tile и Smooth Glass Tile, като всяка от тях ще по-устойчива от обикновената керемида, каза Мъск.

Соларната „цигла“ на Tesla. Снимка: Tesla Energy

Шефът на Tesla Илън Мъск държи соларна стъклена плочка Tuscan, която изглежда непрозрачна, когато се гледа от улицата, но когато се гледа директно, разкрива фотоволтаични клетки, генериращи електричество.

Тъй като са направени от стъкло, Мъска каза, че ще издържат „квази-безкрайно време“, дори в суровите климатични условия на северните региони, като може да се очаква експлоатационен живот от поне 50 години.

По-важното е, каза Мъск, че плочките разполагат с 98% от ефективността на традиционните покривни соларни системи и ще могат да произвеждат почти същото количество енергия от единица площ.

„Всяка година в САЩ се правят 4 до 5 милиона нови покрива, смятам, че в света този брой е поне 20 пъти по-голям, каза Мъск. - Така че можете да си представите, че след време хората ще заменят своите покриви със соларни покриви... всеки ще има соларна енергия.“

Новите соларни плочки на Tesla Energy са обвързани тясно с електромобилният бизнес на компанията по два начина. Произведената фотоволтаична електроенерия може да бъде използвана за зареждане на колата, а може и да бъде съхранявана в една от двете акумулаторни системи, които Tesla произвежда в своята Gigafactory в Рино, Невада.

Целта на компанията с новите й покривни плочки да стимулира внедряването на чиста и евтина електроенергия за създаването на „удобно зареждане, където и потребителите да решат да пътуват.“

„Собствениците на Tesla могат да се наслаждават на удобното включване на всяко място. Независимо дали си у дома, в офиса или пътуваш на голямо разстояние, Tesla покрива всичките ти нужди“, пише в рекламните материали на компанията.

Заедно с обявяването на соларните си плочки Tesla представи за първи път и своята литиево-йонна акумулаторна система за домове, батерийният пакет Powerwall. Tesla каза, че новата система Powerwall 2 разполага с 14 киловатчаса капацитет (kWh) с 5kW постоянна изходна мощност и 7kW пикова изходна мощност.

„Нуждаете се от батериен пакет, защото слънцето не свети през нощта, каза Мъск. - Вие можете да си купите къща с 4 спални и да захраните хладилника, контактите и осветлението за един де. И ако имате соларна система в къщата си, можете да я захранвате за неограничено време. Това е само с един батериен пакет.“

По-рано в петък Tesla Energy обяви, че е удвоила капацитета на своята търговска литиево-йонна батерия от второ поколение - Powerpack 2. Удвоен е и капацитетът спрямо първия Powerpack от 100kWh на 210kWh, като постоянното изходно ниво е 50kW.

„Смятаме, че това постижение е отлично. Смятаме, че посоката, в която развиваме нашите предложения, осигурявайки нещо повече от соларен панел, е много важно за масовизиране на технологията на пазара. 3 от всеки четири домакинства, ако имат такъв избор, биха предпочели тясно интегрирана система“, каза Оливър Кьолер, главен изпълнителен директор и основател на 3-годишната стартираща соларна фирма SunTegra.

SunTegra е една от двете компании, които в момента продават покривни соларни керемиди и плочки, а другата е CertainTeed.

Кьолер вярва, че навлизането на Tesla и SolarCity на пазара на соларни керемиди може само да помогне за развитието на индустрията, която досега имаше доста ограничен мащаб.

Соларен покрив за дома от Tesla. Снимка: Tesla Energy

Дом с новите соларни плочки Tuscan на Tesla

Dow също произвеждаше Powerhouse Solar Shingle, но след 5-годишни усилия продуктът бе спрян в началото на тази година. Dow планира да лицензира интелектуалната собственост върху своите керемиди Powerhouse на други производители.

Кьолер смята, че соларните „цигли“ на Dow не са били много успешни, защото са разчитали на технология с тънък филм, която е много скъпа и по-малко ефективна от стандартните соларни клетки със силициев кристал.

Традиционно соларните керемиди бяха много по-скъпи от конвенционалните соларни панели, но вече стават все по-конкурентни. Монтирането на соларни цигли е много по-ефективно в ценово отношение, когато заменяте своя покрив, тъй като те се интегрират в конвенционалните асфалтови покривни плочки, според EnergySage, онлайн търговец на соларни продукти.

Подобно на Expedia или Kayak, EnergySage е безплатна онлайн услуга, която позволява на потребителите да въведат своята информация и да получат стандартизирана оферта за услуга – в случая за инсталация на покривна соларна система. EnergySage генерира приходи от таксите, плащаните от доставчиците на соларни продукти и е част от сега зараждаща се индустрия, която включва и други малки играчи като Geostellar например.

Соларният покрив на Tesla. Снимка: Tesla Energy

Дом, покрит със соларна плочка Textured Glass на Tesla.

Освен малко по-високите разходи, соларните керемиди бяха по-неефикасни от традиционните соларни панели, така че собствениците на домове трябваше да покрият много по-голяма площ, за да получат същото количество електроенергия.

„И въпреки това соларните керемиди могат да ви спестят от сметката за електричество“, пише в блога на EnergySage.

Производителят на соларни керемиди CertainTeed твърди, че най-популярната им оферта – за Apollo II – предлага ефективност на преобразуване на слънчевата енергия около 14,7%. „Повечето основни панели имат по-висока ефективност, а премиум марки като LG, Panasonic и SunPower стигат до коефициенти от 18 до 22%“, добавя EnergySage.

Соларната плочка Tile на SunTegra дава 67 вата и е с размери 45,7 см на 122 см, а ефективността й на преобразуване е до 14,5%. Всяка соларна плочка на SunTegra произвежда до 100 вата електроенергия и е с размери 122 см на 61 см.

Те се монтират директно на покрива, като се лепят върху стандартния покрив.

Соларните плочки на компанията се продават предимно в Колорадо, Тексас, Флорида и югозападните щати и са с ширина 411 см. Обикновено трябва да бъде покрит до 25% от покрива, за да произведе достатъчно енергия за захранване на системите в дома, каза Кьолер.

Solar Tile на SunTegra. Снимка: SunTegra

Покрив с инсталирани Solar Tile на SunTegra.

Соларните „цигли“ на SunTegra са базирани на същата технология като на типичните покривни панели, а това според Кьолер, позволява на компанията да предложи по-надеждни продукти. И тъй като продуктите на SunTegra не са толкова повсеместни като соларните панели, тяхната цена все още е с 10% до 20% по-висока от тази на цялостна покривна система, признава Кьолер.

„След като се разгърнем, можем евентуално да постигнем същите ценови нива, но като добавите и спестяванията от липсата на инсталиране на стандартен покрив, а вместо него поставите соларни плочки“, коментира Кьолер.

Computerworld

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас