Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
02 окт
2016
 
 

До 2020 свързаната кола ще плаща за паркинг и гориво

По-свързаната кола генерира повече лична информация и става привлекателна мишена за хакери.

4451 прочитания

Wi-Fi комуникациите в колите, вградени още във фабриката или предоставяни от допълнителни устройства, ще нараснат от 6,9 милиона на година през 2015 г. до 61 млн. след пет години, през 2020 г. Това ще отключи нова ера на потребителски услуги и приложения, показва нов доклад на Gartner.

През следващите 4 г. общият брой на свързаните автомобили и камиони ще достигне общо 220 милиона, като този брой ще стимулира огромна вълна от предлагано цифрово съдържание, например поточни музикални и видео услуги, навигация и услуги, свързани с местоположението.

Свързаните коли все повече ще упътват шофьорите, ще плащат за паркомясто, за гориво и други услуги, като технологията вероятно ще увеличи степента на автоматизирано шофиране, се твърди в доклада на Gartner.

Прочетете още: Забравете за джаджите, елата на CES 2016 заради колите

Преди 3 години например Audi представи своята програма за безжично плащане на паркинг Audi Connect, която свързва коли и услуги за парко места. Технологията не само показва списък с местоположението на свободното паркомясто, но и вдига бариерите на входа на паркинга, автоматично плащайки за паркирането.

Услугата Audi Connect предоставя на шофьорите списък с бензиностанции в района, както и ценова информация в реално време.

Свързани към WiFi коли, според Gartner, в хиляди бройки

Тип свързаност

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Вградена

2174

4914

11097

21394

33928

42949

Tethered

4681

7519

9971

12374

14995

17994

Общо

6855

12433

21068

33768

48923

60943

Източник: Gartner, септември 2016 г.

Свързаните към Интернет превозни средства ще открият пътя към иновации в свързания с транспорта бизнес като застраховане, наемане на коли, споделени коли и пътувания, зареждане на електромобили.

„Свързаните коли ще ускорят много от процесите, които сега се ползват от бизнеса. Наемането на кола например ще се предоставя отдалечено, като потребителят ще може да я вземе и да я остави без да ходи до офис на компанията“, каза Джеймс Хайнс, директор проучвания в Gartner и автор на доклада. - Те ще отключат нови режими на работа. Например в комбинация с възможности за автоматизирано шофиране, технологията на свързаната кола ще помогне на шофьора да поиска превоз и колата автоматично ще бъде насочена към неговото актуално местоположение.“

Свързаните коли ще подобрят достъпа до електрозарядни станции, локализирайки свободните и плащайки за зареждането. Те ще могат да следят нивото на заряда в акумулаторите, добави Хайнс.

„Много от тези функции днес се изпълняват от смартфоните, но технологията в свързаните коли ще позволи по-тясна интеграция с автомобилните системи, а това ще повиши нивото на автоматизация на тези функции, добавя анализаторът. - Свързаната кола е основата на фундаментални възможности, разрушаващи традициите в автомобилната индустрия, както и в много други вертикални сегменти.“

До 2018 г. вградените комуникационни модули ще изместят свързването чрез флаш модули, включвани в автомобилните портове OBD II, пише още в доклада. От 1996 г. всички коли има стандартизирани портове OBD (вградена диагностика), които осигуряват механизми за проверка на състоянието на различни автомобилни подсистеми.

През последните няколко години застрахователите използват OBD портовете, за да предложат отстъпки, ако шофьорите се съгласят в тях да бъдат включени донгъл модули, позволяващи на застрахователите да следят как се кара автомобила.

Интернет свързаността ще бъде критична за поддръжката на новите функции за автоматизирано шофиране като системи за адаптивен круиз контрол, за избягване на сблъсъци и за придържане на колата в пътната лента, като всички те разчитат на обработени в реално време данни от камери и датчици и разпознаване на шаблони.

От 2016 до 2020 г. бъдещите приложения в свързаните коли ще стимулират 150% ръст на контекстната информация като засичане на изображения и геолокация, добавят от Gartner.

Връзки на свързаната кола според Gartner

„Колите стават все по-автоматизирани, те ще бъдат оборудвани с все повече сензорни технологии, включително камери и радарни системи, казва Хайнс. - Много автомобили ще използване разпознаване на изображения като основно средство за идентифициране и класифициране на обекти в близост до превозното средство, така че ще могат да предложат по-комплексни отговори и дори автономно управление.“

Подобряването на ефективността на изразходваното гориво и намаляването на вредните емисии ще разчитат на по-сложни и усъвършенствани системи за контрол на двигателя и скоростната кутия (по-общо трансмисията), а това са функции от ниско ниво, подходящи за микроконтролерите в колите.

Технологиите за взаимодействие на човека и машината,

като сензорен контрол, жестов контрол, контролиране с поглед и разпознаване на говор, ще става все повече, така че ще има нужда и по-изпипан междуплатформен софтуер. Той ще поддържа потребителски телематични услуги, които дават възможност на колата да изпраща и приема диагностична информация и да изпълнява заявки на шофьора и пътниците, както и да поддържа мобилно обновяване на софтуера.

Междуплатформеният софтуер ще трябва да обработва цунами от нови данни, затова колите и камионите ще имат нужда от по-мощен хардуер за обработката им, а това ще ускори преминаването от 8-битови микроконтролери към 32-битови процесори за колите, твърдят от Garter.

Бизнесът с автомобилни чипове вече отчита бум и се е превърнал в „един от най-горещи пазари за полупроводникови изделия“, пише в. Wall Street Journal (WSJ). През последната година, според вестника, производителите на чипове са си „подпечатал“ сделки за над $75 млрд. с автомобилни компании.

Преди дни вестникът написа, че Qualcomm води разговори за придобиването на холандския производител based NXP Semiconductors за повече от $30 млрд. Сделката би превърнала Qualcomm в най-големия доставчик на чипове за коли.

През 2014 г. Freescale стана първият водещ доставчик на микрочипове, който обяви Ethernet чипсет и софтуер от автомобилен клас, отваряйки пътя за инсталирането на 100Mbps мрежи в колите.

Процесорите на Freescale, свързани към автомобилната електроника като телематика и инфоразвлекателни системи, се свързват и към Wi-Fi маршрутизатори през усукана меден чифт вместо през CAT 5, което го прави достатъчно устойчив да обслужва мрежовата топология в колите.

До 2020 г. много от колите ще имат 50 до 60 Ethernet порта и дори модели от стартов клас ще разполагат поне с 10, според изследване на Frost & Sullivan. Премиум моделите вероятно ще имат над 100 Ethernet възела тогава.

Хакерите си водят бележки

С нарастване на свързаността обаче ще се появят и повече пропуски в кибер сигурността. Правителството на САЩ и производителите на автомобили вече изразиха своите притеснения относно потенциала за повишаване на кибер атаките към автомобили.

През миналата седмица щатското Министерство на транспорта (DOT) публикува ръководство за автомобилната индустрия (вж. в PDF формат) относно автономното управление и силно автоматизирани коли. В него са включени препоръки за защита. Потребителите ще трябва да получават „смислени бележки относно поверителността и сигурността на данните“, както и възможности за избор при “събиране, използване, споделяне, запазване и изтриване на данни, включително за геолокация, биометрични данни и данни за поведението на водача, които биха могли лесно да бъдат свързвани лично с тях.“

Кибер сигурността. Вектори на заплахи според NHTSA

Освен това през този месец Volkswagen обяви, че ще създаде компания за кибер сигурност, оглавявана от Ювал Дъскин, бивш шеф на израелска агенция за сигурност.

Свързаните коли и сигурността, според проучване на KPMG

Сигурността е важна и за потребителите. През юли KPMG публикува проучване сред 449 собственици на автомобили. Около 70 на сто са заявили, че се притесняват от възможността тяхната кола да бъде хакната през следващите 5 г., а ако тяхната кола бъде хакната, 79% казват, че това ще ги настрои срещу автомобилния производител.

Тези тревоги са почти еднакви при различните поколения, като 83% от хората от „бейби бума“ (родените в САЩ след Втората световна война) и 74% от родените малко преди новото хилядолетие смятат, че хакването ще повлияе силно негативно върху тяхната представа за автомобилния производител, добавят от KPMG.

„Кибер атаките са засегнали почти всяка компания, която сме проучвали, но не сме забелязали тези атаки да водят до засилени действия от страна на бизнеса, като доказателства са нивата на инвестиции в информационна сигурност, каза Грег Бел, ръководител на групата за кибер защита в KPMG за САЩ. - Ние все още виждаме компании с пасивен подход към кибер сигурността, а на практика кибер защитата би трябвало да е топ бизнес приоритет и да се разгръща в цялата структура на компаниите.“

Computerworld

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят
Безпрецедентна производителност в новите супербързи х86 сървъри на FUJITSU

Безпрецедентна производителност в новите супербързи х86 сървъри на FUJITSU

Изключително бързи възможности за обработка на трудоемки и тежки задачи, както и на невъобразими до момента количества данни

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас