Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Тематично приложение
бр. 27, 2016

11 юли
2016
 
 

Телеком услугите – (не)очаквано спокойствие преди 4G бурята

3630 прочитания, 0 коментара

След няколко години на неумолим спад, приходите от телекомуникационни услуги през 2015 г. успяха леко да обърнат тази негативна тенденция. Сливането на ключови играчи в сектора продължи, като Mtel неочаквано за мнозина купи кабелния оператор blizoo (отчасти целта е била да попречи на друг голям конкурент да го купи), а Vivacom отново си върна НУРТС България. При липсата на данни за сателитния (а вече мобилен и FTTx оператор) Bulsatcom и за другия LTE телеком Max, класацията на телекомите за 2015 г. „се сви“ до 7 големи участника (15 общо с ИТ фирмите, които предоставят и телекомуникационни услуги).

Малко под 2,266 млрд. лв. (1,16 млрд. евро) са декларираните приходи от пренос на данни, гласови и ТВ/видео услуги на участниците в класацията, или с 0,14% повече от постигнатите за 2014 г. 2,263 млрд. лв.

BTC (Vivacom) остана начело на класацията, успявайки да вдигне общите си постъпления с 5,22%, а печалбата преди данъци и амортизации спада на 332 млн. лв.(тук се включват и данните от приходите на НУРТС). Без приноса на НУРТС годишният ръст на Vivacom е 2,3%, а спадът на EBITDA би бил 3,4 на сто.

Вторият в класирането комплексен оператор Mtel изостава вече значително от лидера, а общият обем на приходите от разнообразните услуги (вкл. след придобиването на Megalan и SpectrumNet, а в края на 2015 г. и на blizoo) са много по-близки до тези на Telenor Bulgaria, която генерира постъпления само от мобилни услуги. От направения дю дилиджанс преди придобиването на blizoo стана ясно, че кабелният оператор е имал приходи за 2014 г. в размер на 47 млн. евро, а печалбата преди данъци и амортизации (EBITDA) е около 19 млн. евро. С тези резултати компанията би излязла на 4 място в миналогодишната класация (разбира се, отново при липсата на данни за Bulsatcom).

Telenor Bulgaria остана на трето място, но вече доста по-близо до втория Mtel, а освен това първа от трите големи телекома се престраши да стартира 4G LTE услуги преди КРС да даде допълнителни честотни ресурси (това стана факт едва в началото на май т.г.). Първият оператор у нас, който предоставя LTE услуги от 20 май 2015 г., Max, също се възползваха от увеличения честотен капацитет, обещавайки максимална мобилна скорост до 110/50 Mbps (съответно от и към клиента). Компанията осигури покритие на 60% от градското население у нас, или в 38 градове и курорти в България, а за останалите потребители ще разчита на сключения с Mtel договор за национален роуминг.

В класацията тази година на 4 място се завърна Borica-Bankservice (в миналогодишната класация компанията не подаде „разбивка“ на отделните дейности), изпреварвайки „традиционни“ телекоми като Neterra и Novatel. Тази година в Търговския регистър не излязоха данните на още един голям играч – NET 1, който през последните години същ се развива доста успешно, въпреки че обслужва потребители само в София.

Първите трима

Vivacom отчете за 2015 г. приходи от 847 млн. лв. (822 млн. без ефекта от придобиването на NURTS). От мобилни линии компанията увеличава приходите си с впечатляващите за днешните трудни времена 9% до 483,3, млн. лв. (444 млн. лв. за 2014 г.), като този ръст успява да компенсира 6% спад на фиксирания бизнес на оператора.

Общо 3,024 млн. потребители използват плановете за мобилни услуги на телекома, като 87% от тях сключват дългосрочни договори за избраната тарифна линия. Делът на клиенти с месечен абонамент за отчетния период е нараснал с 2 процентни пункта спрямо 2014 г.

Vivacom отчита и ръст на средния приход от един мобилне абонат (ARPU) - 11,4 лева за 2015 г. спрямо 11,2 лева през предходната 2014 г. Съществено нараства делът на приходите от мобилен интернет - 27% от общото ARPU през 2015 г. спрямо 22% през 2014 г.

През 2015 г. Vivacom остава вторият по големина доставчик на фиксиран интернет с 24% пазарен дял, или общо 390 000 абонати, като 44% от тях (спрямо 35% за 2014 г.) използват оптична свързаност. За 2015 г. абонатите на IPTV представляват 38% от общите абонати на платена телевизия - ръст от 6 процентни пункта в дела на IPTV спрямо 2014 г. Абонатите на платена телевизия на Vivacom към 31 декември 2015 г. е 369 000 спрямо 322 000 година по-рано. Увеличава се и средната стойност на приходите на абонат за телевизионна услуга – 12,6 лева за отчетния период спрямо 11,9 лева за 2014 г. „Това е доказателство, че българските потребители държат на допълнителното ТВ съдържание и са готови да отделят средства за специализирани пакети според своите лични предпочитания като филмови, спортни и други“, коментират от Vivacom.

Приходите на Мтел за 2015 г. се понижават с 1,8% до 364,7 милиона евро главно заради намаления в цените за крайните клиенти, заявиха от телекома. Компанията успява да увеличи броя клиенти на мобилни услуги, които в края на 2015 г. достигат 4,235 милиона. Въпреки усилията за оптимизиране на разходите, сравнимата печалба преди данъци и амортизации EBITDA е намаляла със 7,2 на сто до 132,8 милиона евро. „Голям ръст се наблюдава при клиенти, които ползват абонаментни планове от Мтел. Техният брой е нараснал с 5,2% на годишна база“, пише в доклада на Telekom Austria Gruop, част от която е българският телеком.

Засилената употреба на смартфони в България е довело до нов скок на клиентите, използващи мобилен интернет. През 2015 г. те са се увеличили с 28,4% и в края на 2015 г. броят им е близо 320 хиляди. 48% е ръстът на клиентите, които ползват абонаментни планове за смартфон устройства, добавят от Мтел.

Компанията отчита сериозно увеличаване на клиентите на фиксирани услуги, включително заради придобиването на blizoo, чиито резултати са консолидирани към тези на телекома в последното тримесечие на 2015 г. По този начин броят на абонатите на широколентов фиксиран интернет скачат от 145,1 хиляди в края на 2014 г. на 413,8 хиляди в края на декември 2015 г. Фиксираните линии за достъп са нараснали до 583,6 хиляди при 153,6 хиляди година по-рано. „Без ефекта от придобиването фиксираните линии за достъп също показват ръст от 34% до 205,9 хиляди, като това се дължи главно на увеличение на клиентите на сателитна телевизия от компанията“, обясняват от Мтел.

Въпреки увеличаването на абонатната база, средният месечен приход от един абонат и на мобилна (ARPU), и на фиксирана услуга (ARPL) спада. Показателят ARPU намалява със 7,1% до 5,5 евро месечно (5,9 евро месечно през 2014 г.), а средният приход от фиксирана линия спада със 17,9% до 11,8 евро на месец (14,4 евро на месец за 2014 г.).

Общо 170 млн. лв. са приходите на Теленор за последното тримесечие на 2015 г., което е с 1,2% повече от същия период на 2014 г. За цялата 2015 г. Теленор е повишила приходите си с 0,6 на сто до 642 млн. лв., а печалбата EBITDA е нараснала с 1,6% до 248 млн. лв. От абонаментни такси и трафик компанията отчита най-големи постъпления, въпреки че има спад както за последното тримесечие (със 7 на сто), така и за цялата година (с 5%). Ръст има при приходите от взаимна свързаност и от другите приходи. Инвестициите също са по-малко – 159 млн. лв. през 2014 и 115 млн. лв. през 2015 г., когато приключи изграждането на LTE мрежата на оператора. Все пак средният приход от абонат е нараснал с 3,5% до 11,9 лв. на месец през последното тримесечие на м.г., въпреки известен отлив на годишна база – 3,58 млн. през 2015 г. при малко над 3,9 млн. през 2014 г. “Въпреки че 2015 г. беше изпълнена с предизвикателства, тя бе и много успешна за Теленор България. Успешно приключихме подмяната и модернизацията на нашата мрежа и бяхме първите, които предложиха 4G технология в национален мащаб. Тези постижения в технологичен план, подобрените ни търговски предложения и грижа за клиента, както и ефективното управление на разходите ни помогнаха да постигнем ръст на приходите, печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) и средния приход от потребител (ARPU). Te изведоха Теленор до лидерската позиция на българския пазар по приходи от мобилна дейност и рентабилност“, заяви главният изпълнителен директор на Теленор България Стайн-Ерик Велан

Общо 10722 служители работят в телеком компаниите, участващи в класирането, като средната ефективност (приходи на служител) за миналата година е 10,8 хиляди евро. Средното заплащане в сектора е около 1781 лв., или 910 евро (разбира се, заедно с осигуровките, компенсациите и допълнителните бонуси).

Данните на КРС

През 2015 г. се наблюдава затвърждаване на тенденциите на спад на пазара на фиксирани телефонни услуги, констатирани в предходните години. Продължава спадът в потреблението на тези услуги по всички показатели, като спрямо предходната година приходите намаляват с 14,3%, изходящият трафик – с 14,4%, а броят на телефонните постове – с 9%. Пазарният дял на историческото предприятие БТК, изчислен на база брой фиксирани телефонни постове към края на 2015 г., възлиза на 63,7%, с 2,5% по-малко в сравнение с предходната година.

През 2015 г. продължава тенденцията на спад на общите приходи от самостоятелно предоставяне на мобилни телефонни услуги, които намаляват с 18,5% спрямо предходната година. Намалението на приходите се дължи главно на насищането на традиционните пазари на гласови услуги, на наложените регулаторни намаления на цените за терминиране в индивидуални мобилни мрежи, както и на ръст от 106% спрямо 2014 г. на потреблението на мобилна телефонна услуга в пакет с други електронни съобщителни услуги. В края на 2015 г. на пазара на мобилни гласови телефонни услуги навлиза нов участник - Макс Телеком чрез услугата си Voicer като четвърти мобилен оператор заедно с традиционните участници Мобилтел, Теленор България и БТК, пишат от КРС. В същото време продължава преразпределението на пазарни дялове между трите традиционни мобилни операторa. Мобилтел и БТК отчитат ръст в дяловете, изчислени както по брой на абонатите, така и по приходи от предоставяне на мобилни телефонни услуги за сметка на спад на пазарните дялове на Теленор България. Мобилтел има пазарен дял от 40,9% (на база брой абонати), което представлява ръст от 0,5 процентни пункта спрямо 2014 г. и 40,8%, на база приходи (годишен ръст от 1,9 процентни пункта). За 2015 г. БТК има дял от 25,5% (на база брой абонати) и ръст от 1,4 процентни пункта спрямо предходната година и 30,7% на база приходи, с годишен ръст от 4,7 процентни пункта. За разлика от 2014 г., когато Теленор България е с ръст на пазарния си дял по брой абонати, през 2015 г. този дял намалява с 1,9 процентни пункта (на база брой абонати) до 33,6%, а делът на оператора на база приходи възлиза на 28,5%, с годишен спад от 6,6 процентни пункта. Влиянието на навлизането на нов участник на пазара на мобилни гласови услуги върху пазарните дялове на участниците предстои да бъде проследено.

През 2015 г. продължава тенденцията на свиване на пазара на линии под наем, като общите приходи се понижават с 13,7% спрямо предходната година. Намалява и броят на предоставените линии под наем – със 6,2% при линиите под наем на дребно и с 8,5% при линиите под наем на едро.

В Годишния доклад за 2015 г. на КРС общият брой на реално предоставялите услуги за пренос на данни и/или достъп до интернет е 669, като се отчита ръст от 4% спрямо предходната година. Общият брой абонати на интернет услуги се е увеличил с 31% спрямо 2014 г. Броят на абонатите на фиксиран достъп до интернет се е увеличил с 8% спрямо предходната година, а на ползващите мобилни услуги на достъп до интернет с 42,4% спрямо 2014 г. Повишаването на броя на абонатите на мобилен достъп до интернет се дължи на нарастването със 76,6% за едногодишен период на потребителите на пакетни услуги с включен мобилен достъп до интернет. През 2015 г. преобладаващата част от абонатите на интернет услуги в страната – 62,1%, ползват достъп чрез влакнесто-оптични мрежи за пренос на данни (FTTx), като за периода 2013-2015 г. е отбелязан ръст от 27,6% в абсолютно изражение, или 6,8 процентни пункта. Вторият най-използван вид достъп до интернет е CaTV достъпът, чийто относителен дял се увеличава с 0,6% за периода 2013-2015 г. В годишния доклад се посочва, че и през 2015 г. продължава тенденцията на спад на абонатите на ADSL достъпа, като за периода 2013-2015 г. е отчетен спад от 5,2 процентни пункта на дела на този вид достъп в общия брой абонати. Абонатите на LAN достъпа продължават да намаляват и през 2015 г. и за периода 2013-2015 г. техният спад е с 3 процентни пункта в относителния дял на абонатите. Намалението се дължи на нарастване на дела на абонатите на оптична свързаност. Към края на предходната година абонатите на фиксиран широколентов достъп, ползващи високоскоростен достъп чрез мрежи от следващо поколение (NGA) достигат 71,3% от общия брой абонати на широколентов фиксиран достъп и отчитат увеличение с 6,6 процентни пункта в сравнение с данните към края на 2014 г.

Обемът на пазарния сегмент „Услуги за пренос и/или разпространение на радио- и ТВ програми“ бележи спад през 2015 г. спрямо 2014 г. в размер на близо 6%. През 2015 г. е налице ръст на приходите при две от услугите в сегмента – при IP телевизията на дребно (50%) и при спътниковата телевизия (3,9%). При останалите три услуги в сегмента се наблюдава спад в приходите, съответно с 13,1% при услугите на едро за пренос на радио- и телевизионни програми, с 19,7% при кабелната телевизия и с 10,8% при услугите за разпространение на радио- и телевизионни програми, в т.ч. IPTV услуги на едро.

Броят на абонатите на платена телевизия на дребно за периода 2013-2015 г. нараства с 6,8%, като наблюдаваният ръст за 2015 г. е едва 1,2%. Най-значително е увеличението на абонатите на IP телевизия през 2015 г. спрямо предходната година – 25%, като те достигат 13,3% от абонатите на платена телевизия в страната. В разглеждания годишен доклад се посочва, че за трета поредна година темпът на нарастване намалява, което според КРС показва, че междуплатформената конкуренция в сегмента по отношение на качеството и разнообразието на предоставяните услуги се задълбочава.

ЕТИКЕТИ:
4 G
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят
Димитрина Апостолова, регионален мениджър Корпоративни продажби – Бургас, във Виваком:

Димитрина Апостолова, регионален мениджър Корпоративни продажби – Бургас, във Виваком:

Телекомуникациите са двигател за развитие на умните градове
Цифров офис от ново поколение:

Цифров офис от ново поколение:

Как да постигнем свободно движение на информация и автоматизиране на процеси?
Емил Китанов, Старши консултант, Елит Софтуер:

Емил Китанов, Старши консултант, Елит Софтуер:

Някои детайли за Business Intelligence функциите на модерните ERP системи
Илия Кръстев, директор „Продажби“ на платформени решения в SAP България:

Илия Кръстев, директор „Продажби“ на платформени решения в SAP България:

Със SAP HANA банките могат да харчат 80% за иновации и само 20% за поддръжка

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Предимствата на облачните ИТ услуги са достъпни за всеки бизнесПредимствата на облачните ИТ услуги са достъпни за всеки бизнес

Добромир Тодоров е главен директор „Облачни услуги“ на HeleCloud. Той е бил съосновател и е управлявал множество стартъпи в сферата на технологичните и финансови услуги. С опит в архитектурните решения, сигурността и инженеринг на...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас