Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Виртуализация и облаци
15 мар
2016
 
 

SaaS са гъвкава алтернатива на решенията с придобиване на лицензи

SaaS решенията са бъдещето и бизнесът трябва да се възползва от тях в най-голяма степен. Това бе сред акцентите на уебинара „SaaS: бизнес ползи и практическо приложение“, организиран от IDG.bg.

4518 прочитания

За да може една компания да вземе решение дали й са необходими и подходящи ли са облачните решения или по-точно SaaS (Software as a service), тя трябва да оцени какво се предлага на пазара и каква е неговата цена. Това коментира Александър Иванов, директор “Информационни технологии” в Петрол АД, който бе сред участниците в уебинара „SaaS: бизнес ползи и практическо приложение“, организиран от IDG.bg със съдействието на SAP и организационен партньор Plantronics.

SaaS са гъвкава алтернатива на решенията с придобиване на лицензи

По думите му голямото предимство на модела SaaS е гъвкавото лицензиране. Към днешна дата компаниите придобиваха софтуер под формата на капиталов разход, с който придобиваха лицензи и след това плащаха съответните такси за поддръжка. Различното в модела SaaS е придобиването на софтуер под формата на оперативен разход, в който е включена и тази така наречена поддръжка.

Прочетете още: Управлявани ИТ услуги – мотиви за въвеждане и ползи за бизнеса

След като компанията направи оценка кое приложение би могло технически да използвано като SaaS, може да се направи както финансовата, така и техническата оценка. До голяма степен значение имат фактори като сигурност на решението, защита, гаранция от страна на доставчика и на тях трябва да се обърне особено внимание при избора на такова решение, отбеляза Александър Иванов.

Той отговори положително на въпроса дали SaaS имат бизнес ползи и приложения. Според него все повече компании започват да предлагат решения от типа SaaS. Това е много гъвкава алтернатива на решенията с придобиване на лицензи и в бъдеще този пазар ще налага значително.

Димитър Цветков, технологичен консултант в SAP България, изрази съгласие, че гъвкавото лицензиране е едно от основните предимства на SaaS и това е една от причините потребителите да ползват тази услуга.

Все повече компании избират SaaS заради бързото време за внедряване. Сред другите положителни страни са финансовите предимства, свързани с лицензирането, а така също и гъвкавостта и еластичността на решенията. При такъв тип решения в повечето случаи компанията може еластично да увеличава или намалява своя капацитет, брой лицензи или брой потребители, като това може да стане в рамките на месец или дори дни, в зависимост от доставчика на облачното решение.

Когато компаниите ползват SaaS решения, те имат финансови ползи, гъвкавост и възможност да растат бързо, констатира Цветков. Той припомни, че компаниите нямат капиталов разход и могат със сравнително по-малка инвестиция да започнат да използват дадено решение.

Георги Апостолов, директор "Планиране на производството" в Алкомет АД, посочи положителни и отрицателни характеристики на SaaS. Той описа опита си с голяма британска компания, разделена на различни дивизии, една от които оперира в Северна Америка. На глобално ниво е имало решение да се ползва ERP като SaaS. Като положителна черта Апостолов открои, че се е плащало допълнително единствено на двама консултанти през първите 5 месеца от внедряването на системата. Също така не е било необходимо закупуване на хардуер и лицензи. Беше направена бърза имплементация, в рамките на 4-5 месеца, тъй като не се наложи да губим време за първоначален сетъп на системата, обясни той.

Като негативни характеристики Апостолов изтъкна, че при тази организация е било много трудно да се синхронизира даунтайм на системата (кога ще е удачно да няма система) – беше голям проблем дори и за половин час да няма система, защото това трябваше да се синхронизира между няколко държави в няколко континента. Две-три седмици отнемаше фиксирането на ден и час за планиран даунтайм, обясни Апостолов.

Според него друго предизвикателство са и т. нар. пачове или доработки – всяка компания и всеки сайт си има специфика, които се заявяват като доработки и се оказа, че една доработка за България е проблем за Германия например. Това също отне много време, защото за да се одобри дадена доработка, тя трябваше да се тества от много нива на всички сайтове, преди да се качи в облака на основната система.

Апостолов посочи и че е добре е партньорът, който предлага решението, да е локален, в случая България, тъй като това може да улесни комуникацията относно данъчните и другите закони.

Според прогноза на IDC
Според прогноза на IDC, световният пазар на публични облачни услуги в близките години ще нараства средно с 19,4% на година — почти шест пъти по-бързо, отколкото пазара на ИТ като цяло. Ако през 2015 г. неговият обем е около 70 млрд. долара, до 2019-а той ще превиши 141 млрд. долара. Повече от две трети от пазара в този период ще се държи от софтуера като услуга (SaaS). Сред отраслите на икономиката по показателя покупки на облачни услуги през 2015 г. първото място заемат производствените компании, следвани от банковия сектор и сектора на професионалните услуги.

Анна Анчова, IS/IT мениджър в Scania Black Sea Unit, отбеляза, че нейната компания също прилага облачни услуги и SaaS. При нас има два типа решения: чисти облачни решения, където използваме облачни услуги от голяма световна компания, а другите са вътрешнофирмен облак. За Scania България двете решения почти нямат разлика, като в първия случай облачното решение се предлага от компанията майка, а в другия случай като всички регионални офиси сме клиенти на някой от големите доставчици на облачни решения.

Спрели сме се на решения не в бизнес критични приложения, тоест ERP бизнес софтуерът ни е все още стандартен, но започнахме да използваме облачни решения в някои специфични за нашия бизнес системи. Последно внедрихме облачна система за обучение на персонала, която се прилага в офисите на Scania в цял свят. При неговото използване установихме че натоварването в ИТ отделите е много по-малко, отколкото ако решението беше стандартно, отбеляза Анчова.

При облачното решение ползата за нас е, че можем да въвлечем при самото внедряване персонал, който няма специфично ИТ обучение, което улеснява и ускорява много самия процес на внедряване. Облачното решение е достъпно от всяко място и от всяко устройство от всички служители във фирмата. Така нашият персонал може да се обучава когато поиска, по всяко време на деня.

Анчова описа и друго облачно решение, което Scania е внедрила – CRM вътрешнофирмен облак. То се достъпва през уеб базиран интерфейс. Сблъскахме се с някои трудности при интегрирането на CRM с нашия бизнес софтуер. Интеграцията продължи много часове, като част от тази интеграция беше направена от нашите ИТ специалисти, а другата част – от CRM отдела в централата ни в Швеция, обясни Анчова.

Николай Николов, консултант "Иновации" в ГлаксоСмитКлайн, коментира, че когато се избира SaaS платформа, особено такава, която е публично достъпна за абонамент и за ползване, трябва да се види дали тя покрива изцяло бизнес процесите в дадено предприятие, както и какви са възможностите за промени при промяна на бизнес процесите или на местното законодателство.

Николов коментира и друг аспект от въвеждането на SaaS услуги. Тези услуги са доста апетитни за стартъп компаниите и те нямаха такива средства преди 10-15 години. Така може да се покрие всяка функция на бизнеса на една стартираща компания. Ако някой иска да стартира бизнес, SaaS и бизнес процесите като услуга трябва да се разглеждат на първо място, категоричен е Николов.

Инж. Боян Яначков, директор "Планиране, ERP и ИТ ресурси" в Електростарт АД съобщи, че от 2010 година компанията е изцяло облачна, като няма запазена нито една ИТ услуга – разполагаме само с крайни устройства, каза той.

Когато започнахме имаше решения тип SaaS, но те не можеха да се конфигурират така, както бизнесът искаше. Тоест бизнесът тогава беше по-скоро задължен да се ръководи от това, което предлагат тези услуги. Сега нещата се промениха: 85% от новия софтуер се пише и разработва специално за облака, като поне 1/4 от всичкия съществуващ софтуер е клауд базиран. Благодарение на големите армии от консултанти софтуерът като услуга позволява тази къстъмизация и бизнесът може да срещне своите нужди с предлаганата услуга.

При нас това не можа да се получи като SaaS а и предвид това, че изнасяме ИТ и съпорта към друг доставчик, се наложи хибриден клауд. Във времето големите вендори променят политиката си, което е и основното предизвикателство, когато се избира такъв тип услуга, каза Яначков. Започвайки работа с голям вендор на ERP, започнахме като SaaS, лицензът беше към вендора, а самата инсталация беше при нас. С времето вендорът реши, че новата версия на неговия софтуер ще бъде изцяло и само като SaaS, а версията на нашия продукт няма да бъде част от неговия облак. Така се наложи да променим нашата стратегия и да закупим лицензи за наша сметка. Ние отново ползваме облак, но не изцяло като SaaS.

По думите на Аначков е важна когато избира такъв тип услуга, компанията предварително да заложи още в сървис дизайна на услугата чейндж мениджмънт и риск мениджмънт процедури, в които да оцени всичко това, като направи стратегия за цялото си портфолио от услуги, които ползва в облака за следващите 10 години например.

Според проучване на сп. CIO
Според проучване на списание CIO, проведено през 2015 г. сред български отганизации, броят на компаниите у нас, въвели облачни услуги през последната година, се е увеличил с 36%. За сравнение този показател в глобален мащаб е 20-25%, а в Европа 32-33%. Данните на сп. CIO сочат още, че през последните 2 години 43% от анкетираните организации са въвели SaaS решения, което е значителен ръст в сравнение с проучването година по-рано, отчело стойност 27% по този показател. Сериозен ръст през последната година у нас бележи и използването на платформи за онлайн магазини от типа SaaS.

Вертикални пазари, специфики и навлизане на решенията

Димитър Цветков информира, че SAP предлага решения както във вертикални, така и в хоризонтални насоки. Най-лесно се внедряват SaaS решения във функции, които са общи за всички бизнеси, тъй като те не подлежат много на вариации. Поради тази причина, когато компанията реши да внедри SaaS, е най-лесно да използва CRM, HR или финансови решения. Тези решения са сравнително лесни за адаптация, отбеляза Цветков.

Забелязваме, че голяма част от клиентите ни не са ИТ интензивни. Те нямат голям ИТ ресурс и облачното решение е естествен старт на използването на такъв тип услуги. Това могат да бъдат както производствени така и търговски компании.

По думите на Цветков облачните решения малко трудно се интегрират и това понякога затруднява компаниите при внедряването им. Поради тази причина големите производители, както и SAP имат голям фокус към платформите, които да свържат двата свята. Интеграционният слой е изключително важен и ние залагаме на това да разработим интеграцията както на ниво данни, така и на ниво бизнес процеси така, че бизнес процесът да може плавно да премине от он премис (on-premise) света към SaaS света и това да бъде прозрачно, тоест да не се забелязва от крайния потребител. В тази област има изключително голям напредък през последните години, подчерта Цветков.
SAP поддържа 25-26 вертикални решения в различни индустрии, допълни той.

Георги Апостолов обясни, че по отношение на вертикалните пазари може да се приеме, че сме ползвали пълен набор от услуги, които са вътрешно групови, но за нас се явяват като SaaS. В Алкомет се опитваме да постигнем наше вертикално решение, което започва от BI, ERP, MES система и приключва със SCADA система.

По думите на Александър Иванов сравнявайки дали за една компания е подходящо SaaS решение или он-премис решение, преди всичко сравняваме дали SaaS решението предлага достатъчно функционалности. Важно е да се сравнят и защитните средства: договорите, поддръжката на решението, колко време доставчикът ни гарантира, че то ще бъде достъпно. Оценяват се и рискът и ползите при едното и при другото решение.
За всички бизнес процеси в една компания е възможно намиране на SaaS решение, смята Иванов. Въпросът е това, което е на пазара, дали е достатъчно функционално и дали удовлетворява нуждите на компанията.

В Петрол имаме такива решения и те покриват изцяло изискванията на компанията като функционалност и покриват всички останали изисквания като SLA, защита на данните, а бизнес ползите са в посока на облачното решение.

Особености на имплементацията

Димитър Цветков коментира, че за да може една имплементация да бъде по-проста, би било добре компанията да използва готовите практики, внедрени в тези решения. Именно поради тази причина и внедряването на хоризонтални решения като CRM е по-лесно, тъй като не се налага те да бъдат променяни, коментира Цветков.

Голямо предимство на извършването на имплементация е лесното опериране. Една от основните причини компаниите да използват SaaS е простотата както на внедряването, така и на оперирането им.

Предизвикателствата са свързани с миграцията на данни и с това къде стоят данните. В повечето случаи данните са на клиента, който във всеки момент може да ги свали от SaaS решението.

Анна Анчова отбеляза, че Scania България ползва SaaS за неосновните си бизнес приложения, но внедряването и къстъмизацията на приложения е много по-бърз и по-лесен процес, когато се използва облачно решение. Когато компанията има офиси в много държави, къстъмизацията се прави централизирано и местните офиси са много по-малко натоварени, отколкото при внедряване на локални решения. Това позволява голяма гъвкавост и широки възможности за сътрудничество с различните регионални офиси и ползването на опита на по-напредналите пазари, който много лесно се прилага в по-малки пазари като нашия, когато нямаме възможност да заделяме човешки ресурси за внедряване на едно ново решение, обясни Анчова.

Николай Николов обясни, че при имплементацията от локална система към облачна е много важно, особено при мултинационалните компании, да има един екип, който да отговаря изцяло за внедряването във всеки един локален офис. Този проектен екип трябва да може да направи бърз и успешен анализ на спецификите на бизнес процесите и така много бързо се изчистват проблеми с миграцията на данните, местното законодателство и т. н. Това улеснява и прави имплементацията на такъв процес доста по-ефективна и по-евтина за компанията като цяло.

Боян Яначков отбеляза, че цялата имплементация и прехвърляне на данни е доста труден процес и голяма крачка. В Електростарт АД това стана доста бързо, като голям екип от наша страна и от клауд доставчика работи по замяна на цялото оборудване. Крайните станции и сървърите се „изхвърлиха“, а всички данни мигрираха, което беше направено ръчно. Мигрирайки в клауда подменихме и всички крайни устройства при нас – под 100 крайни устройства бяха подменени в рамките на един уикенд. Предишният етап - transition mode – реално отне 2 месеца. При него тестово стартирахме системата за потребители с част от данните и с ограничени функционалности.

Трудностите ни основно бяха в областта на свързаността и това как тя ще бъде резервирана. За разлика от он-премис решенията, където тя не е от особено значение, при SaaS решенията свързаността е половината услуга, отбеляза Яначков. Миграцията на данни чисто физически зависи от съвместимостта на платформите, от които се прехвърля, допълни той.

SaaS и мобилност

Димитър Цветков смята, че мобилността е необходимост. Някои от компаниите се сблъскват с известни проблеми, тъй като има голямо разнообразие на мобилни платформи и крайни устройства, което налага повечето компании да разработват интерфейси към разнородна среда. В този случай на помощ идват вече готови платформи, при които щом веднъж мобилното приложение е разработено, самата платформа се грижи то да се адаптира към съответната операционна система или устройство. Това е една от възможностите мобилността да навлезе още повече в бизнеса, смята Цветков.

По думите на Николай Николов всяко SaaS решение би трябвало да има и мобилна част. Дали това е необходимо, зависи от бизнеса, смята Николов. Той открои няколко главни фактора: времето, което можем да прекараме с клиента или основния ни потребител на услуги; мобилността трябва да се прецени като разход за бизнеса – дали би донесла приходи. Интересен аспект е и и лоялността към определения продукт, който компанията предоставя. Много е важно мобилните решения да са прости и лесни за използване от потребителите, посочи още Николов.

Георги Апостолов също е категоричен, че мобилността е необходимост. Той отбеляза, че в Алкомет мобилно решение се ползва главно за склад и производство. Всеки един работник има терминал с много просто приложение върху него, без да е необходимо да се плаща лиценз за пълен потребител.

В заключение

Всички участници в дискусията се обединиха около твърдението, че SaaS решенията са бъдещето и бизнесът трябва да се възползва от тях в най-голяма степен.

Благодарение на SaaS много стартиращи фирми и цялата икономика може да се развиват по-бързо, защото бизнесът има възможност да предоставя на крайните потребители услуги, които не би могъл да си позволи и да реализира по друг начин.

SaaS технологиите водят до опростяване на бизнес процесите и на ползването на бизнес софтуера. Почти няма софтуер който не може да се ползва като SaaS. Това е модел, който е много по-изгоден финансово за повечето компании.

Бъдещето е на услугите в облака. Там повече ще се изискват бизнес и юридически умения, отколкото ИТ умения.

По материала работи Ива Узунска

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас