Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
19 яну
2016
 
 

Големите данни са антимонополен проблем, каза еврокомисар Вестагер

Маргрете Вестагер е нащрек по редица антимонополни въпроси, произтичащи от използването на големи данни от фирмите, но заяви, че няма нужда от специална регулация.

2681 прочитания

Висшият антимонополен орган на Европейския съюз следи внимателно компании, които ползват Големи данни, за да ограничат конкуренцията, въпреки че все още не е забелязал никакви проблеми, заяви еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.

Маргрете Вестагер е нащрек по редица антимонополни въпроси, произтичащи от използването на големи данни от фирмите, но заяви, че няма нужда от специална регулация.

Добра новина е, ако компаниите ползват данните, за да намалят разходите и да предложат по-добри услуги, обясни тя по време на конференцията DLD в Мюнхен.

Прочетете още: Големите данни вече си имат официален ITU стандарт

„Но ако само няколко компании контролират данните, от които се нуждаете, за да удовлетворите клиентите и да намалите разходите, то ще им даде власт да изкарат от пазара своите конкуренти. А с по-малко конкуренция има риск да няма достатъчен стимул за компаниите да продължат да ползват Големи данни, за да обслужват клиентите по-добре“, каза тя.

Когато се прави проверка за надеждност на предложенията за сливания, количеството данни, което компаниите контролират, както и наличието на други източници на сравнима информация, са от ключово значение за Еврокомисията.

Проблемът идва от два случая на сливания, казва Вестагер – купената от Google DoubleClick през 2007 г. и придобиването на WhatsApp от Facebook преди 2 години.

Но въпреки мащаба на Google има усещането, че DoubleClick се предаде по отношение на ефективността и обхвата на банерната реклама. „Заради особените обстоятелства по тези случаи нямаше сериозна причина за тревога, тъй като дори след тези сливания други компании имаха достъп до много източници на полезни данни“, каза тя.

И макар че ЕК не се противопостави на придобиването на Google, тя оспори начина, по който компанията рекламира своите услуги при резултатите на търсачката, като разследва начина, по който се пакетират нейните услуги и приложения със собствената й операционна система Android.

Контрол над данните не само би позволил на компаниите да изтикат своите конкуренти, а да блокират навлизането на нови играчи. „Трябва да се уверим, че новите идеи имат равен шанс, казва Вестагер. - Мощните компании не трябва да злоупотребяват с мощта си, за да спират новите идеи, които имат шансове за успех.“

Големите данни са корпоративен актив подобно на всеки друг и не се налага създаване на специално законодателство. „Не се нуждаем от ново ръководство по конкуренция за света на Големите данни. Точно както нямахме нужда от такова за света на факс апаратите, за кредитните карти или за персоналните компютри“, каза Вестагер. Именно затова ЕК няма да се намесва само защото има бизнес, базиран на данни.

„Ако използването на данни от компания е толкова лошо за конкуренцията, че унищожава ползите от тях, ще трябва да се намесим, за да възстановим правилата на играта. Но не трябва да предприемаме действия само защото компания държи голямо количество данни. В края на краищата, данните не означават автоматично съразмерна мощ“, каза тя.

Компании като Google и Facebook са способни да събират огромни колекции от данни за нас, тъй като ние се съгласяваме да им ги дадем, ползвайки ги като валута за плащане на безплатни услуги.

Според Вестагер, „тази нова валута носи нови предизвикателства. Не винаги е лесно да се разбере дали си струва. Обменният курс между данните и услугите не се обявява в новините, така че е трудно да решиш колко данни да дадеш.“

След като потребителите вече са платили цената за тези безплатни услуги, те започват да се тревожат какво ще правят компаниите с техните лични данни и дали ще се грижат добре за тях. Едва една четвърт от хората вярват, че онлайн бизнесът ще защити личната им информация, каза Вестагер, но отхвърля предположенията, че пазарните сили биха могли или би трябвало да коригират това положение.

„Не смятам, че трябва да се обърнем към антимонополните мерки, за да поправим проблеми с личната информация“, обясни еврокомисарят, посочвайки неотдавна преправения от ЕК закон за защита на данните. „Това обаче не означава, че ще игнорирам действителни конкурентни проблеми, само защото те са свързани с Големите данни“, предупреди тя.

IDG News Service

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас