Революцията в електронната търговия – част от която представляват и мобилните разплащания, подтиква търговците да изобретяват нови начини, за да отговорят на бързо променящото се търсене и предпочитания на потребителите. Това показват изводите от изследването „2015 Consumer Payments Survey“ на The Strategy& - част от PwC, проведено съвместно с международната Асоциация за електронни транзакции (ETA). ETA е консорциум от платежни оператори, технологични производители и други участници в платежната екосистема.
Доставчиците на електронни платежни услуги и решения могат да помогнат на търговците да се справят със сложността на цифровите разплащания - и в крайна сметка, да повишат лоялността и ангажираността на потребителите, но само ако двете страни си сътрудничат ефективно, особено по отношение на използването на данни.
Изследването на The Strategy& разглежда последиците от промяната към цифрова търговия, както за търговците, така и за доставчиците на платежни решения. Резултатите от доклада показват, че търговците търсят услуги с добавена стойност от доставчиците на платежни решения, които все още са силно фокусирани върху облекчаване на плащанията, въпреки че този бизнес става все по-комодитизиран (процесът на комодитизация - commoditization се случва, когато потребителите могат да купят продукт или услуга с еднакви характеристики от различни организации). Търговците са изправени пред трансформация на мястото на продажба (point of sale, POS). Ако някога мястото за продажба е било просто мястото за транзакция, сега то е само една стъпка от процеса на ангажиране на потребителите дигитално, и данните се използват, за да се повиши потребителската ангажираност преди, по време на и след транзакцията. За платежните оператори има ясна възможност да развият бизнеса си извън традиционния обхват от услуги и да си сътрудничат по-ефективно с търговците при използването на данни, за да създадат по-богат и по-персонализирано изживяване при пазаруване.
Прочетете още: Мобилните технологии ще са двигател на растеж в ИТ индустрията
Търговците и операторите на платежни услуги ще трябва да се фокусират върху 4 приоритета: (1) подобряване на потребителската ангажираност и лоялност; (2) усъвършенстване в разбирането на потребителските данни; (3) интегриране на данните сред каналите по-ефективно; и (4) осигуряване на високи нива на сигурност, твърди се в доклада на The Strategy&.
Основни акценти от изследването на Strategy&:
1 – Налице са три потребителски профила – свързан, дигитален и традиционен, всеки от които има различни навици за пазаруване и потребности във веригата на добавената стойност
2 - Потребителите са удовлетворени от удобството на решенията за онлайн и мобилни плащания, но все още имат притеснения относно сигурността
3 - Търговците виждат цифровизацията на пазаруването като ключова тенденция при разплащанията
4 - Стратегиите за мобилен портфейл на търговците се различават значително
5 - Търговците са убедени в стойността от получаване на данни от доставчиците на платежни услуги и ги търсят като услуги с добавена стойност
6 - Търговците и доставчиците на платежни услуги не винаги са на едно мнение по отношение на най-важните тенденции в индустрията
Дигитална революция в търговията на дребно
Най-фундаменталната промяна, пред която са изправени търговците на дребно, е дигитализацията на търговията. През изминалите 30 години, потребителите са променили методите си за плащане от „в брой“ и с чекове към ползване на дебитни и кредитни карти. По предварителни оценки, плащанията в брой и с чекове ще бъдат използвани едва от 15 процента от общия обем на личните разходи в САЩ през 2018 г., което е с 30 процента по-малко от показателите през 2013 г., когато плащането с кредитни и дебитни карти и с други методи за електронни разплащания е заемало 85 процента.
Въпреки че промяната към електронни разплащания беше еволюционна, преминаването от цифрови разплащания към дигитална търговия, в която потребителят се ангажира дигитално преди, по време на и след една транзакция, е революционно.
Бързото и широко възприемане на дигиталната търговия принуждава търговците да се адаптират и пренастройват. Търговците са наясно с възможностите, от които могат да се възползват благодарение на технологиите за дигитално пазаруване, но промяната към цифрова търговия също носи нови предизвикателства, с които те може все още да не са подготвени да се справят. Тези предизвикателства включват повече допирни точки с потребителите в една омничанъл среда за пазаруване (омничанъл – връзка с потенциалните клиентите на всички възможни нива и места: в медии в интернет, онлайн магазини, мобилни приложения, приложения за таблети, директен контакт по телефона и пр.); по-добро познаване на поведението на потребителя при пазаруване, въз основата на данни; повече комуникационни възможности за ангажиране с потребителя; и повече притеснения по отношение на личните данни и сигурността. Аналогично, платежните оператори също не са напълно подготвени за промяната към цифрова търговия - те все още се фокусират твърде много върху облекчаване на плащането, което се е превърнало в „шир-потреба“, т.е. услуга, предлагана масово.