Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Дронове
02 дек
2015
 
 

Всеки дрон трябва да се продава след сериозен инструктаж или курс

6288 прочитания, 0 коментара

„Многоперки“ е една от първите компании за професионално видео и фото заснемане с дронове на Балканите. Мисията й е да направи въздушното видео заснемане лесно и достъпно. През 2012 година започва дейност със заснемането на различни спортни събития и музикални видео клипове.

Разговаряме по нашумялата тема за дроновете с Трифон Михайлов, основател на една от първите компании за въздушна фотография в България - „Многоперки“, както и на Българска асоциация за безпилотни системи (BRUS).

Трифон Михайлов

Прочетете още: Made in BG: роботи, дрони, глайдери, сензори, радари, Правец

  • Г-н Михайлов, бихте ли разказали повече за „Многоперки“, както и за идеята за създаване на Българската асоциация за безпилотни системи (BRUS) - на каква фаза от развитието си са те, какви са целите им?

Преди 4 години, когато стартирах, никой около мен не беше чувал за дронове. Последната една година обаче това стана истински бум и много хора се запалиха и изявиха желание да пилотират дрон. Много се запалиха и направо си купиха и счупиха на първия полет или даже още преди да полетят. Да пилотираш дрон е лесно, ако има кой да те научи да го правиш правилно и най-вече безопасно. Това е изключително отговорно занимание и обществото трябва да го разбере. С още няколко ентусиаста се опитахме да създадем „Българска асоциация за безпилотни системи“, за да обединим и обучим пилоти на дронове от цяла България. Запазихме името, подготвихме документите….и дойдоха едни господа в униформи и ни казаха „- Момчета, оставете това на нас. Искаме да направим регулация, да издаваме лицензи…това не е хапка за вашата уста“. Така и не сме завършили регистрацията на „Българска асоциация за безпилотни системи“. Сами разбирате защо.

Името на компанията за дронове, която направих се появи много интересно. В началото много хора ме питаха „Добре де, какви са сега тези неща?“ „Летящи камери“ им отговарях, но все още виждах неразбиране в очите им и продължавах „..това е нещо като хеликоптер, но с много перки…“ и така след като го кажеш на 100 човека и се почна. „Ето го момчето с многото перки!“ Хората почнаха да ме познават по събития и на места, които посещавам редовно. Така се появи и „МНОГОПЕРКИ“ – Първият бранд за въздушно видео и фото заснемане. В момента от „Многоперки“ стартираме един много голям проект с два основни лъча. Първият е достъпно заснемане на всичко. И като казвам всичко, имам предвид ВСИЧКО. Може да наемеш дрон с пилот за под 200 лв. на ден от „Многоперки“ и да снимаш каквото си пожелаеш. Вторият лъч е за професионални дронове. В момента разработваме дрон за ловни стопанства, соларни паркове и спасителни операции, но тези машини не са за всеки.

  • Как се развива пазарът на безпилотни самолети в България?

В момента в България има един нерегламентиран бум на пазара на дронове. Всеки може да си купи безпилотна система и ако не я счупи при опитите си да излети, то може да счупи нещо друго. Затова вярвам, че всеки дрон трябва да се продава след сериозен инструктаж или проведен курс за пилотиране. Все още не мога да проумея как може да си купиш дрон за 3-4 хиляди лева и да го вдигнеш във въздуха, без да знаеш какво правиш. То и това е основната причина хората да почват да се отдръпват от покупката, защото ще се намери някой приятел да им каже „Абе аз си взех и той се счупи при първия полет. Не си взимай, големи боклуци са“. Пак повтарям, когато знаеш какво правиш, пилотирането на дрон е невероятно удоволствие, а снимането… то е като нещо, което светът толкова хиляди години е чакал – да можем да погледнем на света отгоре бързо, лесно и удобно.

  • Необходимо ли е въвеждането на законодателство в областта на търговията с и управлението на дроновете? Къде според вас е разумната граница на използването им?

Разбира се, че трябва. Да се направи комисия от пилоти с опит и от представители на контролиращите органи. Така ще се вземе най-правилното решение как да се вкарат в регулация дроновете и пилотите. Но нали ви казах за онези с униформите. Имам съмнения, че тук ще се направи така, че да се плащат скъпи и малко на брой лицензи и само избрани хора ще могат да летят. Е, надявам се да не стане точно така, но ще поживеем и ще видим.

  • Как си обяснявате популярността на безпилотни самолети и доколко е разгърнат потенциала им в помощ на обществени каузи, а не само за забавление?

Безпилотни системи има от десетки години, наистина. С напредването на технологиите и информацията те станаха много по-„умни“, лесни за маневриране и най-вече достъпни. В момента може да си вземеш дрон за по-малко от $16. Истински дрон за $16! В момента се разработват такива дронове, за които и идея си нямате, и те ще променят всичко. Нещо като интернет, но с по-голям замах, затова е добре да влезем в час бързо, много бързо.

 Въпросите подготви Констанца Кадънкова

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ

Фирмите представят
Успешни внедрявания в малки и средни компании

Успешни внедрявания в малки и средни компании

Практически опит от ERP проекта в „ЕрДжи Консулт“ ЕООД

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас