Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Вести
19 ное
2015
 
 

16% от родните фирми ще въведат SaaS, PaaS или IaaS

Всички сме убедени, че трябва да преминем в облака, но всеки потребител трябва да свърши сам част от подготовката.

4102 прочитания

Владимир Владков

Пазарът на облачни услуги нараства годишно с над 50%, докато глобалният ИТ пазар се увеличава със скромните 8 на сто. 67% от малките и средни фирми у нас ползват някакъв тип облачни услуги, а средно за Европа този дял е 53%. Нарастват и инвестициите в облачни решения и услуги, но компаниите трябва да намерят правилния начин за използване на облачния модел, заяви Ласло Пап, партньор и управляващ директор на Gartner за България и Унгария по време на петата Национална конференция за облачни технологии, организирана от ICT Media и ISACA. Партньори на събитието са APC by Schneider Electric, IBS България, Itracom Bulgaria, NDB/Citrix, OnboardCRM, операторът Макс и Mnemonica.

Ласло Пап, партньор и управляващ директор на Gartner за България и Унгария

Прочетете още: 5-о издание на форум за облачни технологии ще се състои на 19 ноември

„Още преди 4 г. разработихме пособие с учебна цел за облачните изчисления, давайки възможност на компаниите да разделят ИТ услугите от ИТ инфраструктурата“, коментира Лазарина Лазарова, председател на местната секция на ISACA.

„Всеки ЦОД може да предостави облачна услуга. Сървърната виртуализация все още не означава облак, приложения във виртуална среда също. Концепцията за облака изисква мащабируемост и еластичност на облачните услуги, ясно измеримо потребление на споделени ресурси с използване на Интернет технологии, каза Ласло Пап. - Проникването на облачните технологии в бизнеса се увеличава, но най-добрата среда за облачни инвестиции се оказва Източна Европа“, добави той, като прогнозира нарастване на облачните инвестиции в региона поне до 2020 г.

Какви са предимствата на облака?

Досега всяка компания премества в облака популярните и масови системи, свързани с данните, с документите, например споделяне на файлове, печат, различни бизнес системи тип CRM, ERP. Такава инвестиция представлява малък риск и същевременно може да спести много пари. „Аз обаче бих препоръчал облачно задействане на система за иновациите. Такива пилотни проекти могат и да се провалят, но рискът за основния бизнес е малък, а ползите при евентуален успех – огромни“, сподели Пап. Той обяви и 10-те най-популярни мита, свързани с облака, вкл. че при облака винаги става дума за пари, облакът може да се ползва за всичко, фирмите се нуждаят от едно-единствено облачно решение, облакът не е подходящ за критични за мисията системи, а виртуализацията е равносилна на внедрен частен облак.

„Облакът наистина пести пари, но основната причина за инвестиция в публичен облак не трябва да са спестяванията, а възможността да получите по-голяма пъргавина и гъвкавост. В същото време не всички приложения и работни товари са подходящи за облака. Фокусирайте се върху желаните резултати, а не върху това дали те ползват облачни услуги или не. Оценете приложенията едно по едно. Огледайте се първо за готови облачни решения, а ако не намерите такива, развивайте ваши собствени частни облаци“, съветва анализаторът от Gartner.

Мнозина твърдят, че облакът не е толкова сигурен, колкото решенията при клиента. „Реалността обаче е друга – публичният облак често е по-сигурен, но там рисковете са различни. Не можете да се конкурирате с Google по отношение на мерките за сигурност, това е техният бизнес, инвестициите са на съвсем друго ниво и публичната услуга е далеч по-сигурна от тази вътрешните ви системи“, заяви Ласло Пап.

„Всички сме убедени, че трябва да преминем в облака, но всеки потребител трябва да свърши сам част от подготовката, заяви Вихрен Славчев от Мнемоника. - Малките и средни фирми имат 40 пъти повече ползи от облака, а 80% от клиентите, ползващи облачни услуги, са намалили своите ИТ разходи (всеки в различна степен), а 64% от фирмите са свили и консумацията си на енергия“, добави Славчев, който даде пример с облачната миграция при клиента „Адрес Недвижими имоти“.

„В облака е цялата ни инфраструктура – пощенски сървър, домейн контролери, сайтове на отделните компании, разделени на сървъри за бази данни и за приложения. CRM системата също е разделена на приложения и бази данни, отделна система има за е-обучение. Разчитаме и на инструмента за облачен мониторинг, чрез който наблюдаваме работата на виртуалните сървъри“, коментира Антонио Захариев, ИТ мениджър в „Адрес Недвижими имоти“ АД и Имотека АД.

Почти всеки публичен облак се намира в ЦОД.

„Вече не говорим за големи ЦОД, а за микро ЦОД“, каза Едуард Бодор, Data Center BDM в Централна Европа. Според редица проучвания IP трафикът през 2018 г. ще достигне 8,6 зетабайта, като всеки човек ще пренася по 1 GB данни всеки ден, създадени от неговия смартфон, таблет и/или компютър. В същото време към сегашните 2 млрд. интернет потребители се очаква да се присъединят поне още толкова, сериозно ще се увеличи и броят на гледанията на видео (днес 1,3 милиона видео файлове се гледат всяка минута). „Интернет на нещата, индустриалният Интернет, социалните медии са все по-далече от облака, в който работят съответните приложения и се хостват данните. И колкото е по-далече сървърът (или съответният ЦОД) от потребителя, толкова по-голямо е времезакъснението, а това води до влошаване качеството на услугата“, коментира Бодор. Именно затова компании като Facebook, Google, Microsoft инвестират в свои големи ЦОД в Европа. Закъснения от порядъка на 100 милисекунди вече са неприемливи за много от приложенията. Затова тенденцията е за изграждане на малки ЦОД, които „посредничат“ между потребителя и големия ЦОД, но връзката с потребителя е до 10 милисекунди. Това е особено важно за комуникации между машините (М2М), в телемедицината, в приложенията за умния град, да не говорим за игрите, където някои игри в реално време изискват реакция до 5 милисекунди.

APC предлага интегрирано решение за локален микро ЦОД (може да се побере и в 1 шкаф) и регионален ЦОД за малки и средни фирми. Според него нуждата от такива малки центрове ще расте, особено в Европа. „В региона сме инсталирали много малки ЦОД, просто пазарът не е пожелал големи ЦОД“, коментира Бодор.

APC обяви още през 2002 г. концепцията си InfraStruxure, обединяваща в едно решение сървъри, системи за съхранение, резервирано електрозахранване, всичко това перфектно управлявано от платформата, като APC осигурява и конфигурационни услуги. „Сега направихме крачка напред с по-малко решение за микро ЦОД един шкаф, който може да се инсталира във всеки офис - SmartBunker SX и CX за офиси и FX за монтаж навън или с охлаждане.

Решение за софтуерно дефинирана система

за съхранение на данни представи и Свилен Станчев от IBS България. Това е решението XIV, създадено от Моше Янай в Израел през 2002 г., а по-късно през 2008 г. продадено на IBM. „Това решение от корпоративен клас за блоков достъп предоставя висока производителност, въпреки че използва бавни NL-SAS дискове. Тайната е в множеството контролери, които работят паралелно със стандартни Intel сървъри. Единственият проблем е свързаността през Infiniband, тъй като не са много специалистите, които разбират от настройка на тази технология.

„Уникалното на системата XIV е, че потребителят не се пита какви дискове да ползва, с какъв размер, какви RAID групи да създаде. Няма нужда от tiering, няма нужда администраторите да се мъчат. Ако отпадне 1ТВ диск, то той се възстановява в рамките на един час“, заяви Станчев.

През тази година IBM пуска и решението Spectrum Accelerate, софтуер, който позволява на потребителите сами да си изградя XIV решение, като Infiniband е заменено с 10 Gbps Ethernet. XIV е интегрирано и с OpenStack.

Левент Коркмаз, дигитален директор в OnboardCRM и консултант за Salesforce, демонстрира ползите от облака чрез развитието на самата Salesforce. Тя държи над 40% дял при облачните CRM системи, „слушайки своите клиенти“ и реализирайки техните идеи в своите облачни продукти и услуги. Чрез инструмента Community Cloud почти 2 милиона потребители на решенията споделят идеи за подобряване на продуктите. В резултат Salesforce пуска нова версия поне 3 пъти годишно, като всички те се развиват едновременно и постоянно, допълни Иван Тодоров от OnboardCRM.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас