Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Бизнес
29 окт
2015
 
 

Процедурата за издаване на Синя карта на ЕС не работи ефективно

4667 прочитания, 6 коментара
Страница 1 от 2

Luxoft откри свой офис в България в началото на 2014 г. Създаването на звено в София е амбициозен проект, започнат с идеята офисът да се превърне в една от стратегическите локации на компанията в Източна Европа.

Основният бизнес на организацията и т.нар. Delivery engine се намира в Източна Европа.

Luxoft е международна фирма, със седалище в Швейцария и с присъствие на нюйоркската фондова борса. В световен мащаб, за организацията работят около 10 000 служители, има сериозни клиенти и се радва на близо 30% ръст на приходите на годишна база в последните 5 години.

Прочетете още: Luxoft България с нов директор

Амбициите на “Луксофт България“ (Luxoft Bulgaria) също са големи. До момента компанията се развива с добра динамика и е наела 180 специалисти. Основните й проекти са в две сфери – финансов сектор с основен клиент Deutsche Bank и автомобилна индустрия с основен клиент Continental Corporation. Намерението на компанията е да разшири дейностите си в тези два сектора, както и да стъпи в други отрасли като телекомуникационният.

Относно проблемите и възможностите за развитие на софтуерния сектор в страната разговаряме с Константин Конов, генерален директор на Luxoft за България.

Константин Конов

Г-н Конов, пред какви основни предизвикателства е изправена “Луксофт България“ като бизнес организация?

Считаме, че България има потенциал за бизнес в областта на разработката на софтуер. Основният проблем, който засяга компаниите в бранша, е липсата на ресурс на пазара. Този недостиг до голяма степен е пречка за развиването на бизнес в страната, защото клиентите, които обмислят инвестиции в България, привлечени от благоприятните условия, първо правят проучване какви са възможностите и сроковете за осъществяването на по-голям проект в страната. Тук се появява проблемът, защото откриването, наемането и започването на работа на екип от софтуерни инженери и програмисти на ниво от средно до старше, отнема около 6 месеца.

Решението на недостига на кадри е или чрез създаване на вътрешен ресурс в България чрез обучения, работа с училищата и др., или чрез внос на ИТ специалисти от чужбина. За започването на нови проекти в нашия бизнес обаче се изискват подготвени, опитни хора. Такива специалисти към момента не можем да намерим в системата на средното и висшето образование у нас, и не разполагаме с необходимото време, за да ги обучаваме тепърва.

В изпълнение на ангажимента си към обществото обаче, ние изградихме добро сътрудничество с Факултет приложна математика и информатика на Техническия университет в София и с Технологично училище Електронни системи към ТУ–София, като предоставяме възможност на възпитаници на тези образователни институции да изкарат стаж в компанията.

Връщайки се към бизнеса, за да продължим да упражняваме дейността си, ние се преориентирахме към варианта да релокираме специалисти от държави извън ЕС.

В това отношение сме добре поставени стратегически, защото Luxoft има голям бизнес в Русия - откъдето произлиза компанията, и Украйна, и с много усилия и материални и човешки инвестиции още от самото създаване на софийския офис вече успяваме да релокираме опитни хора, нужни ни за проекти в начална фаза. В резултат на систематичните ни усилия в тази посока, от момента на създаването на българското звено в началото на 2014 г. до момента сме успели да релокираме 40 ИТ специалиста, което, колкото и скромно да звучи като число, но за мащабите и възможностите на българския софтуерен пазар е своеобразен рекорд!

На 7 октомври Министерският съвет прие Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за издаване, отказ и отнемане на разрешения за работа на чужденци в България, с което беше обявено, че процедурата за издаване на „Синя карта на ЕС” за упражняване на висококвалифицирана заетост от чужденци от трети страни вече е опростена. Основната промяна е отпадането на т.нар. „пазарен тест“ или предварително проучване на работната сила. Досега то беше задължително условие за даване от страна на Агенцията по заетостта на решение на работодателя за достъп до пазара на труда и издаване от МВР на разрешение тип „синя карта” на чужденеца. Разкажете повече за т.нар. „Синя карта на ЕС” - колко специалисти сте „внесли“ от началото на дейността си, каква е процедурата, как се справяте с всички административни изисквания? Как бихте коментирали обявеното „облекчаване“ на процедурата по издаване на „Синя карта на ЕС“?

Стъпката на правителството за приемането на измененията в наредбата, която премахва пазарния тест, е изключително положителна стъпка. Това е така не само заради факта, че се облекчава процедурата, но и заради фокуса, който се демонстрира от страна на кабинета и на администрацията към проблемите в ИТ сектора.

Според нас обаче, въз основа на нашия досегашен опит с релокирането, тази стъпка няма да реши основният проблем, а именно – фактът, че процесът по „внос“ на кадри от държави извън ЕС отнема 3 до 6 месеца.

Самият пазарен тест не е най-тясното място в системата досега. При вече установени процеси и рамки в компанията, предварителното проучване на работната сила отнема около 2 седмици. Големият проблем е след него – след преминаването на пазарния тест и получаването на разрешение за работа на чужденците от Агенцията по заетостта, следващата стъпка е осигуряване на разрешение за пребиваване на чужденци, или т. нар. виза тип D. Там за нас е голямата спънка, защото сроковете, в които се чака издаването на тази виза, са на практика около два месеца, макар че би следвало да са по-къси по закон.

1 2
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас