Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Мобилни приложения
06 сеп
2015
 
 

Viber: Tелекомите са важен партньор и имаме успешни съвместни проекти

Интервю с Атанас Райков, мениджър на Viber за Централна и Източна Европа.

4390 прочитания

Атанас Райков, бивш мениджър за мобилните продукти и услуги с добавена стойност във Vivacom, става генерален директор на Viber за Централна и Източна Европа. Атанас Райков има 10-годишен опит във Vivacom, където отговаряше за търговската стратегия по отношение на мобилните услуги и услугите с добавена стойност. Райков има и ключова роля за разрастването и затвърждаването на местната екосистема за стартъп бизнес в страната с фокус върху мобилните услуги. Като генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа Атанас Райков ще съсредоточи усилията си първо към България, Гърция, Сърбия и Унгария. За повече подробности относно бъдещата дейност на Viber тук се обърнахме към новия мениджър на Viber за Цетрална и Източна Европа.

Атанас Райков, генерален директор на Viber за Централна и Източна Европа.

Г-н Райков, мобилните средства за комуникация все повече изместват традиционната телефония, SMS, е-поща. Освен бързо свързване и възможностите за мигновено споделяне на друга информация, включително графична, какви са другите предимства на тези приложения?

Прочетете още: Viber отваря офис в София, ще управлява целия регион ЦИЕ

Атанас Райков: Сериозни други предимства, които потребители оценяват, са интерактивността, бързината и надеждността на тези услуги спрямо стандартните форми на комуникация. Ние се развиваме на един изключително конкурентен пазар, където очакванията на потребителите към услугите са изключително високи и постоянно нарастват. Те искат да могат да изразят по най-пълен начин своите чувства и емоции, да не бъдат ограничени от физическото разстояние по какъвто и да е начин, всичко да става мигновено, безплатно, от всяко устройство и без да има досадни реклами. Изключителният растеж, който постигнахме през последните години, се дължи на факта, че успяваме да отговаряме на тези изисквания все по-добре, всеки изминал ден.

Имате сериозен опит с тези приложения във Vivacom, смятате ли, че мобилните оператори могат да компенсират спада на приходите си от телефония и SMS заради мобилните чат приложения като Viber?

Атанас Райков: Промяната, която появата на услуги като нашата доведе в телекомуникационната индустрия, в началото наистина беше шокираща за много телекоми. В момента обаче те осъзнаха добре, че светът се променя и те също трябва да променят своя подход. Телекомите са много важни играчи в еко-системата, в която оперираме – те имат пряк контакт с клиентите на регулярна основа, през техните мрежи преминава целия Интернет трафик, те продават основното количество смартфони на пазара. Затова и ние гледаме на тях като важен партньор и имаме редица успешни съвместни проекти по света и включително в региона (в Сърбия и България). Тези партньорства стават все повече, защото ние им предоставяме възможност да предоставят на клиентите си по-модерни форми за комуникация, които те така или иначе желаят, като по този начин увеличат броят на потребителите със смартфони, приходите си от мобилен Интернет, обема на микроплащанията, както и да намалят своите разходи за определени международни услуги. Един от фокусите на нашия офис ще бъде доразвиването на тези партньорства, за да предложим едни още по-атрактивни оферти за нашите общи клиенти.

С какво се отличава Viber от други популярни у нас IM приложения като ICQ, Skype, бившето WhatsApp (сега част от Facebook), Google Talk (сега Hangouts)? 

Атанас Райков:  Сферите, на които бих искал да акцентирам, са богатите възможности за изразяване, платформите, които поддържаме и сигурността на нашата услуга. Нашите стикери, които се радват на изключителна популярност от потребителите, спомагат за една много по-ефектна и ефективна комуникация в най-различни случаи. Ние постоянно развиваме портфолиото си от стикери и планираме да добавим и такива на български език, които със сигурност няма да срещнете при нашите конкуренти. Другото удобство, оценявано от все повече клиенти, е възможността Viber да се използва през първокласно приложение на всяка една от популярните мобилни и компютърни платформи, включително Windows, MacOS, Linux и, разбира се, Android, iOS и Windows Phone. Това позволява на нашите клиенти пълната свобода да изберат кога, от какво устройство и по какъв начин да комуникират през Viber. Другото ни много важно предимство е специалният акцент, който ние поставяме върху сигурността на нашите услуги. След като бъдат доставени на отсрещната страна нашите съобщения не се запазват на сървърите ни, както това правят повечето ни конкуренти. Освен това комуникацията между на клиентите приложенията ни е подсигурена с високо ниво на криптиране и част от нея дори не преминава през нас, а е peer-to-peer. По този начин гарантираме спокойствието и неприкосновеността на тази толкова лична и ценна за клиентите комуникация, която преминава през нас, а не я използваме за продажба на реклама и профилиране на таргет групи.

Какъв е бизнес моделът на Viber, след като приложението е безплатно, както и редица интересни функционалности като изпращане на видео, на драскулки, на анимирани съобщения, на гласови записи?

Атанас Райков: Ние имаме няколко платени за крайните потребители услуги, които се радват на голяма популярност като Viber Out (възможността на много ниски цени да се извършват разговори към всеки мобилен или фиксиран номер по света) и огромното разнообразие от висококачествени платени стикери, които могат да се намерят в нашия магазин за стикери. Освен това предлагаме възможност на брандове и компании да предложат безплатни стикери на нашите потребители, които да бъдат спонсорирани от тях. Това е модел, който работи доста успешно вече на доста пазари и в момента работим по въпроса с първите партньори в България и Сърбия. Друга много интересна услуга, която започнахме отскоро да предлагаме на широката публика, са т.нар. лични информационни съобщения. Те предоставят на институции като банки и куриерски фирми за доставяне на поискана от потребителите информация, като например авторизационен код или статус на доставка, по един бърз, гъвкав, интерактивен и сигурен канал. Това ще бъде качествено подобрение спрямо съществуващите канали, които тези клиенти използват.

Каква е популярността на Viber у нас и в другите страни от Централна и Източна Европа и как възнамерявате да я подобрите и използвате? 

Атанас Райков: Причината ние да отворим офис за Централна и Източна Европа и то именно тук свидетелство за важността на България, а и на региона за Viber. В 13-те страни, за които отговарям, ние имаме 27 милиона потребители, като Viber заема неизменно челните места в магазините за приложения, което е най-доброто свидетелство за неговата огромна популярност. Ние работим постоянно върху добавянето на нови функции, но и върху подобряването на съществуващите такива. Много важна чат от нашата стратегия за развитие ще бъде именно локалният подход, който ще предприемем чрез офиса ни тук – очаквайте все повече интересно съдържание на интересни теми от България във Viber, което ще направи услугата най-българската от всички приложения за комуникация.

Сигурността на данните и комуникационните канали е сред най-големите тревоги на потребителите, най-вече на корпоративните. Какви мерки за защита предлага Viber и може ли да се намеси в битката за корпоративния сектор, който разчита на частни патентовани технологии и на Lync за вътрешнофирмена комуникация. 

Атанас Райков: Както вече споменах, ние полагаме специално внимание върху сигурността на данните и комуникацията на нашите потребители, което наистина е много важно особено за бизнеса. Затова ние виждаме все по-често бизнеси да възприемат Viber като средство за комуникация между служителите си и със своите клиенти. Това обаче никога не е бил нашият основен фокус – името на услугата ни идва от Vibe (емоция на английски) и ние винаги ще бъдем верни преди всичко на стремежа си да бъдем най-добрият инструмент за разпространение на добрите и позитивни емоции между нашите потребители. Ако те счетат, че този подход отговаря на техните бизнес цели, то тогава и нашите позиции в този сегмент ще продължат да растат, както и досега.

Въпросите зададе Владимир Владков

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ИТ МЕНИДЖЪР НА ГОДИНАТА
Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Наградите на списание CIO и сдружението „Клуб на ИТ мениджърите в България” се дават за значителни постижения в областта на управлението и развитието на информационните технологии.
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас