Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Образование
18 май
2015
 
 

РУ адаптира образователната си система към цифровото поколение

3106 прочитания

Двугодишен проект на тема „Развитие на електронните форми на дистанционно обучение в Русенския университет“, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2007-2013, приключи в края на 2014 г. За това съобщи проф. д-р инж. Ангел Смрикаров, ръководител на Университетския научно-изследователски комплекс (УНИКОМП) в Русенския университет (РУ).

„Ръководството на Русенския университет отдавна е идентифицирало проблема с разминаването между очакванията на дигиталното поколение и действителността в нашите училища – начални, средни и висши, по отношение на използваните в тях информационни и комуникационни технологии и работи активно за адаптиране на образователната система към дигиталното поколение, водено от съзнанието, че сега, когато „на един Google разстояние“ от нас се плиска безбрежен океан от информация, проблемът вече не е как да се запасим с повече „вода“, а да научим студентите си как да откриват всред безбройното множество от песъчинки златните люспици на истинското знание и да ги превръщат в слитъци, с които да обогатяват себе си, националната и световната съкровищница“, твърди проф. д-р инж. Ангел Смрикаров.

По проекта за развитие на електронните форми на дистанционно обучение в Русенския университет е разработен нов вариант на платформата за електронно обучение на университета, над 200 преподаватели са преминали курс на обучение по иновационни образователни технологии, създадени са 310 уеб базирани курса и 7 виртуални лаборатории.

Прочетете още: Завършилите ИКТ специалности – с доход над 1000 лв.

11 лекционни зали са оборудвани с IP камери, които са свързани чрез университетската мрежа към доставения по проекта стрийминг сървър със съответен софтуер, който предлага две основни възможности:

  • изнасяната в някоя от тези зали лекция да се гледа и слуша в реално време чрез всеки свързан с Интернет компютър;

  • лекцията да се запише в паметта на стрийминг сървъра и след това всеки студент да може да я гледа и слуша в удобно за него време и колкото пъти иска.

В същите зали бяха монтирани интерактивни ултракъсофокусни проектори, които превръщат обикновената бяла дъска в touch screen, т.е. в нещо познато и привично за свикналото с тази технология дигитално поколение, поясни проф. д-р инж. Ангел Смрикаров. По думите му, интерактивната презентационна система позволява традиционната лекция „лице в лице” да се направи много по-информативна и атрактивна, а монтираните в тези зали лаптопи ги превръщат в аудитории от типа „На лекция - с флашка“.

Интерактивната презентационна система в РУ

„Освен това, наличието на такава система в дадена зала е предпоставка за дистанционно изнасяне на лекции в реално време, при което преподавателят е, напр., в кабинета си в Русенския университет, а студентите – в оборудвана зала на филиала в Силистра или Разград. Използва се Skype в режим „Споделен екран“, при който всяка от двете страни вижда и чува другата, като последното става благодарение на вградения в проектора качествен говорител“, твърди проф. д-р инж. Ангел Смрикаров.

По проекта са доставени и таблет-лаптопи за всички факултети и филиали с цел постепенно да започне преходът от електронно към мобилно обучение.

По същия проект е създаден и виртуален Център за обучение през целия живот, който обедини Центъра за иновационни образователни технологии, Центъра за дистанционно обучение, Центъра за продължаващо обучение и Центъра за информационно и компютърно обслужване. Това може да се разглежда като първа стъпка към „изграждането“ на Русенски виртуален университет.

В изпълнението на този проект са участвали близо 300 преподаватели от всички катедри на университета.

През 2013 г. Изпълнителната агенция по образование, аудиовизия и култура към Европейската комисия класира на 1-во място проектното предложение на Русенския университет за създаване на четвърта по ред Европейска тематична мрежа в областта на компютинга, съобщи проф. д-р инж. Ангел Смрикаров. В мрежата са включени близо 70 университета и фирми от 35 европейски държави.

В Европейската тематична мрежа в областта на компютинга са включени близо 70 университета и фирми от 35 европейски държави.

Целта на международния консорциум е да предложи отговори на два важни за информационното общество въпроса:

  • какво да бъде бъдещото образование и обучение по компютинг;

  • как да се подпомага ученето по всяко време и на всяко място.

Варианти на тези отговори се обсъждат ежегодно на конференциите CompSysTech и e-Learning, които се организират от Русенския университет, но се провеждат в различни страни – България, Испания, Ирландия, Германия и т.н., обясни проф. д-р инж. Ангел Смрикаров.

Една от основните задачи на консорциума е да разработи Европейска стратегическа рамка за образование и обучение по компютинг 2020.

През тази година Русенският университет започна да предава натрупания опит в областта на иновационните образователни технологии на средните училища в града и региона, обяви проф. д-р инж. Ангел Смрикаров. Първата лекция на тази тема е била изнесена пред директорите на училищата.

През тази година Русенският университет започна да предава натрупания опит в областта на иновационните образователни технологии на средните училища в града и региона, като първата лекция на тази тема е била изнесена пред директорите на училищата.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас