Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Автомобили
29 мар
2015
 
 

Френска кола обикаля сама в парижки музей

Valeo и Safran очакват самоуправляващите се коли да излязат по пътищата до 2020 г., но дотогава те трябва да навигират около светофари, стопове на други коли, зяпачи и... оръдия.

5631 прочитания, 19 коментара

За тази самоуправляваща се кола пътните препятствия включват задръствания, недисциплинирани случайни зяпачи и... дори старинни оръдия.

Това се случва при демонстрация на нова технология в Националния военен музей в централен Париж - тест, осъществен в петък от френските компании Safran и Valeo.

Safran, доставчик на решения за отбраната, и Valeo, производител на автомобилни части, оборудваха Volkswagen CC с радар, LIDAR и камери от всички страни, след което го пуснаха по алеите в двора на музея. Те искаха да покажат колко близо е европейската автоиндустрия до целта си да продава самоуправляващи се коли през 2020 г.

Прочетете още: Ericsson: Умни огледала и домашни роботи ни очакват през 2015г

Нямаше свирене на колела или облаци от прах – само симулация на градска среда със светофари, бавно движещи се или спиращи отпред коли, ограничения на скоростта от 20 км/ч или дори по-малко. Колата се плъзга леко и спира на няколко метра зад спряло превозно средство, придвижва се веднага след освобождаване на пътя, „зачита“ светещите стопове, забавя внимателно на различните знаци, показващи ограничения на скоростта от 10 км/ч. Когато любопитни зяпачи се струпат на пътя на финала на маршрута, колата се дръпна внимателно на няколко метра от финалната линия.

Пътният трафик може да е доста натоварен, но Valeo иска задръстванията да са повод за развлечения за шофьорите. При този прототип на автомобилно табло за полуавтономни коли в горния десен ъгъл се показва обобщение на направените пътувания. Синьото показва вече извършените пътешествия, а удивителната е маркирана в жълти,  черните мехурчета посочват рисковете, а участъците със задръствания не са показани в обичайния червен, а във весело зелен цвят. Според компанията, това е така, защото първите самоуправляващи се коли ще могат да поемат контрола в бавно движещ се трафик, освобождавайки водачите да правят други неща, например да слушат музика или да играете Real Racing 4 на телефона си.

Пътният трафик може да е доста натоварен, но Valeo иска задръстванията да са повод за развлечения за шофьорите. При този прототип на автомобилно табло за полуавтономни коли в горния десен ъгъл се показва обобщение на направените пътувания. Синьото показва вече извършените пътешествия, а удивителната е маркирана в жълти, черните мехурчета посочват рисковете, а участъците със задръствания не са показани в обичайния червен, а във весело зелен цвят. Според компанията, това е така, защото първите самоуправляващи се коли ще могат да поемат контрола в бавно движещ се трафик, освобождавайки водачите да правят други неща, например да слушат музика или да играете Real Racing 4 на телефона си.

Производителите на автомобили очакват първите самостоятелно шофиращи автомобили да са полуавтономни, първоначално поемайки само контрола в градското движение „спри-тръгни“. Именно това демонстрираха Safran и Valeo. При демонстрацията бе използван Volkswagen, но колата можеше да е Peugeot или Nissan. Служители на двата производителя на авточасти заявиха, че водят преговори с много производители, но не ги назоваха.

При друг тест Valeo показа доста по-различен вид на потребителския интерфейс на тези полуавтономни коли. Днес например вградените автомобилни навигационни системи осветяват в червено задръстванията, но Valeo е избрала на своя дисплей да ги оцвети в зелено. „Избрахме позитивен цвят за задръстванията, тъй като се надяваме в бъдеще да ги превърнем във време, в което ще можете да правите каквото пожелаете“, каза индустриалният дизайнер на Valeo Жан-Патрик Фавие.

Това е мощна паркинг камера: Valeo 360Vue 3D обработва изображенията от камерите под предната решетка, под страничните огледала и на багажника, за да предостави 360-градусов изглед от препятствията около колата. Като бонус получавате и възможност да завъртите насложеното изображение на колата, докато стигнете до точния вид на тясното паркомясто, пред да започнете да маневрирате.

Той показа как шофьорите ще включат и освобождават „автопилота, използвайки два сензорни дисплея на волана, и как това ще се отрази върху контрола на системата за инфоразвлечения в колата. Когато шофьорът управлява, интерфейсът е минималистичен, показва само силата на звука и името на радиостанция или възпроизвежданата песен, подобно на автомобилите днес. В режим на самостоятелно шофиране, интерфейсът става много по-богат, показва корици на албуми или филмови трейлъри, извлечени от мобилния телефон на шофьора.

И макар че производителите на смартфони се насочват към Android Auto или към Apple CarPlay като начин да се опрости интерфейса на телефона за ползване в коли, според Фавие това е грешен подход при автономните коли.

„CarPlay ще бъде ограничен до няколкото приложения, които можете да ползват, тъй като интерфейсът е създаден да се ползва докато шофирате“, казва той. Вместо това Valeo очаква самоуправляващите се коли да се свързват чрез интерфейси, разработени за домашни развлекателни системи, от типа на AirPlay, Chromecast с Miracast.

Safran и Valeo показа и други технологии, разработвани за бъдещите коли, включително Bluetooth базирана заключваща система, идеална за коли под наем или за споделяне на коли, прецизна инерционна система за насочване, когато няма GPS сигнал, както и изчезващи странични огледала.

Valeo иска да избяга от огледалата за обратно виждане. Те заемат място, могат да заслепят през нощта и увеличават разхода на гориво. Замяната на страничните огледала с прибиращи се камери може да намали изхвърлените въглеродни газове с 1,3 грама на километър, казва компанията, или 1% спестяване на гориво. Нейната система Sightstream ще даде на автомобилните дизайнери по-голяма свобода, тъй като няма да имат нужда от прозорци, за да бъде осигурено ясен виждане на огледалата.

Valeo иска да избяга от огледалата за обратно виждане. Те заемат място, могат да заслепят през нощта и увеличават разхода на гориво. Замяната на страничните огледала с прибиращи се камери може да намали изхвърлените въглеродни газове с 1,3 грама на километър, казва компанията, или 1% спестяване на гориво. Нейната система Sightstream ще даде на автомобилните дизайнери по-голяма свобода, тъй като няма да имат нужда от прозорци, за да бъде осигурено ясен виждане на огледалата.

Бъдещите полуавтономни коли ще ни казват кога могат да поемат контрола, давайки ни възможност да превключим на автопилот, подобно на днешната функция за „круиз контрол“

Бъдещите полуавтономни коли ще ни казват кога могат да поемат контрола,
давайки ни възможност да превключим на автопилот, подобно на днешната функция за „круиз контрол“

Страничните огледала на практика не изчезват, но Valeo се надява един ден и това да става. Заменяйки огромните неаеродинамични огледала с камери, които почти се сливат с корпуса на колата, автомобилните производители могат да намалява въглеродните емисии с 1,3 грама на километър. Това спестява средно 1% от емисиите на новите коли днес и е стъпка в посока зададената от ЕС цел за новите коли, продавани през 2020 г., които трябва да изхвърлят до 95 грама на километър. Другите ползи от системата включват подобрена видимост нощем, по-добър контраст и без ослепителни отражения, както и на дъжд. Тъй като дисплеят е в колата, вече не се налага да гледате през прозореца и завесата от дъждовни капки.

Вижте, без ръце! Човекът на шофьорското място на този Volkswagen CC не държи нищо. Колата е оборудвана от Safran и Valeo с LIDAR, радар и камери за всички посоки, както и с управляваща система, която два възможност на колата да навигира самостоятелно в симулация на градска среда. Компаниите демонстрираха своя прототип на самоуправляваща се кола в градината на Френския национален армейски музей в Париж на 27 март 2015.

Вижте, без ръце! Човекът на шофьорското място на този Volkswagen CC не държи нищо. Колата е оборудвана от Safran и Valeo с LIDAR, радар и камери за всички посоки, както и с управляваща система, която два възможност на колата да навигира самостоятелно в симулация на градска среда. Компаниите демонстрираха своя прототип на самоуправляваща се кола в градината на Френския национален армейски музей в Париж на 27 март 2015.

Най-разсейващият експонат обаче е камерата за задно виждане „на стероиди“. Камерата - всъщност 4 камери, под предната решетка, в двете странични огледала и на багажника - предлага изглед от всички посоки върху дисплея на таблото. Това само по себе си не е нещо ново, но начинът, по който Valeo обработва изображенията, е необичаен. В допълнение към изгледа „отгоре-надолу“ на непосредствената околност, която се предлага днес в някои модели от висок клас, Valeo е добавила куполен изглед, показвайки по-далечните обекти компресирани в краищата на изображението, и забележителен изглед тип „виртуална реалност“. По този начин сцената се наслагва с 3D изображение на колата, която може да бъде видяна от всеки ъгъл само с едно докосване и плъзгане. При завъртане на колата фонът и околността също се движат, което позволява на водача да оразмери изгледа до тясно паркомясто, преди да започне да маневрира.

Разбира се, той може да натисне и бутона за автоматично паркиране ида остави колата сама да се намести, но тогава се губи част от забавлението при шофиране.

IDG News Service, Париж

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас