“ози сайт използва бисквитки (cookies). јко желаете можете да научите повече тук. –азбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  ƒискусии  •   ариерна зона  •  —ъбити€
COMPUTERWORLD | Ѕизнес
14 окт
2014
 
 

IDC: ¬с€ко тримесечие у нас изчезва по един »“ дилър

ƒве са основни заплахи пред българските »“ дилъри Ц облачните услуги извън страната и масовото навлизане на китайски е-магазини, об€ви ≈велин —тоев от IDC по време на партньорска конференци€ на дистрибутора Solytron.

4152 прочитани€

¬ладимир ¬ладков

Ќа »“ пазара в Ѕългари€ настъпват стратегически промени. ¬ъпреки че все още над 72% от приходите се генерират от продажбите на хардуер, делът им непрекъснато намал€ва за сметка на »“ услугите (с около 12% д€л през 2013 г.) и на софтуер (с над 14% д€л). ¬ същото време сами€т »“ пазар у нас спада през последната година, макар и с под 1%, сана €сно по време на партньорската конференци€ на дистрибутора Solytron миналата седмица. Ќа не€ своите най-нови продукти представиха IBM, Acer, HP, Lenovo, AMD и Microsoft, дискутирани б€ха и най-горещите новини в тази област като окончателносто споразумение за изкупуване на бизнеса с x86 сървъри на IBM от Lenovo, решението за раздел€не на HP на две самосто€телни компании, навлизането на облачни услуги, включително ползването на Microsoft Office 365 и др. Lenovo представи първи€ таблет с вграден проектор Yoga Tablet 2 Pro, а Acer об€ви AcerPromise.com (до една седмица ще има и българската верси€), като компани€та обещава при покупка на продукт от определена сери€ и повреда в рамките на 1 година освен гаранционното й отстран€ване, връщане и на 50% от сумата заедно с ремонтираната машина. ƒопълнително –адослав –изов, експерт "ѕроекти и програми" в Microsoft Ѕългари€, представи индикативните програми, финансирани от еврофондовете в насто€щи€ програмен период 2014 - 2020 г.

Ѕългарски€т PC пазар

отчита спад през последните н€колко години, като настолните компютри държат около една трета от продажбите. „Ќай-лошата година за PC пазара досега беше 2013 г., когато б€ха продадени с близо 200 000 компютъра по-малко в сравнение с най-добрата досега 2008 г., за€ви ≈велин —тоев, анализатор в IDC Ѕългари€. - ѕрез 2014 г. се очертава малък ръст, но на фона на слабата 2013 г. това не е много гол€мо постижение и пазарът ще е далеч от нивата опреди кризата.“

¬одещите доставчици на PC техника за 2013 и 2014 г. са едни и същи – Acer, Asus HP, Lenovo и Toshiba (по азбучен ред), но през 2013 г. общи€т им пазарен д€л е бил 74,7%, а през 2014 г. се очаква пазарни€т им д€л да достигне 81,1%.

¬ същото време каналите за разпространение също се промен€т. ƒо началото на кризата традиционните дилъри държаха по-гол€мата част от пазара, но от началото на кризата т.нар. ритейл играчи (като “ехномаркет, “ехнополис, «ора и други) плюс електроните магазини увеличават агресивно пазарни€ си д€л до над 65%. “елекомите също пренас€т фокуса си от телефоните върху лаптопите и таблетите, „изземвайки“ от дела на традиционните »“ търговци.

ќсвен това големите търговски вериги продават, ориентирани основни към домашни клиенти, напоследък реализират и стабилни B2B приходи“, коментира —тоев. ¬ добавка цените на продуктите падат все повече, свиват се и маржовете. „Ќикога досега не е имало добър 15-инчов лаптоп за 460 лв., а над 90% от продадени лаптопи са на цени под 1000 лв.“, допълни той.

“аблетите и смартфоните измества PC-то

ѕазарите на табелти и смартфони са двата най-добре представ€щи се хардуерни сегмента и в света, и в Ѕългари€. ѕродадените през 2013 г. смартфони са над 700 хил€ди, както и над 170 хил€ди таблета. ѕродажбите на смартфони обаче растат за сметка на см€ната на обикновени телефони, а не на други устройства. ¬ същото време все повече дейности, осъществ€вани досега предимно на персонален компютър/лаптоп се извършват през смартфон и таблет, благодарение и на развитието на мобилни приложени€.

√ол€ма част от потребителите, които си купуват таблет, се отказват от покупката на настолно PC, е-четец, геймърска конзола, дори HD телевизор или € отлагат с поне 2 г., което в тези динамични времена е почти същото, показва анкета на IDC, проведена и в Ѕългари€. —ред основните причини за покупката на таблет потребителите у нас изтъкват по-ниската цена на таблетите спр€мо преносимите компютри, особено с наличието на модели от по-нисък клас. —ред останалите мотиви са по-лесното ползване на таблета и по-удобното му носене.

“ова вли€е и върху бизнеса на »“ дилърите. „“очно когато продажбите на PC-та започнаха да растат и бизнесът се смени, стана по труден, и то не заради пазара, а заради новите форм фактор“, коментира —тоев. —поред него настолните компютри ще се превърнат в нишов пазар, а този на преносимите компютри ще расте известно време, но в дългосрочна перспектива ще бъде притиснат от таблетите. „» докато лаптопите са вече завършен форм фактор, таблетите ще продължават да еволюират, при т€х ще има и нови варианти, които ще привличат потребителите“, за€ви анализаторът.

ѕовечето хора, които си купуват таблет, не го взимат с иде€та да не придобиват друг лаптоп или компютър, но започват да ползват компютрите си все по-р€дко, което вли€е върху срока на ползването им. —редната дължина на живот на един лаптоп у нас е над 4 години, а тенденци€та е т€ да продължи да нараства. „ѕреди кризата във вс€ко семейство в развитите страни имаше по повече от 1 компютър. » точно когато това започна да се случва и в Ѕългари€, навл€зоха таблетите и новите смартфони“, каза —тоев и прогнозира, че и в бъдеще във всеки български дом ще има по едно PC, което ще се смен€ по-р€дко, а ще доминират другите форм фактори, основно смартфони и таблети.“

Ѕизнес клиентите

ѕазарът на сървъри и системи за съхранение обаче не е повли€н толкова силно, като продажбите на сървъри се възстанов€вате през последните 2 г., като малките и средни ÷ќƒ посто€нно прав€т покупки. ѕри системите за съхранение се наблюдава лек спад на приходите и увеличаване на продадените терабайти капацитет. „“ова е един силно консервативен пазар, бро€т на големите клиенти е ограничен, затова намал€ва делът на решени€та от висок клас“, каза —тоев. «асилва се конкуренци€та в сегментите на решени€та от нисък и среден клас между основните играчи у нас HP, ,EMC, NetApp и HDS.

¬ същото време се наблюдава канибализаци€ на хардуерните решени€ от нисък клас от страна на облачно базираните услуги. ¬се повече навлизат интегрирани платформи, комбиниращи сървър, съхранение и мрежово оборудване в едно устройство, като техните продажби растат с дву и трицифрени темпове в ÷ентрална и »зточна ≈вропа, макар че инсталираната база е малка засега. „ѕрогнозата на IDC е, че приходите от системи за съхранение ще падат, а за повече капацитет ще се плаща по-малко“, каза —тоев.

ƒве основни заплахи пред »“ каналите

за разпространение очерта анализаторът – едната е свързана с преминаването към облачни услуги, а втората с разшир€ващото се пазаруване на дребно от китайски интернет търговци.

ќт началото на кризата в каналите за разпространение настъпиха сериозни промени, включително консолидаци€ на дистрибуторите (н€кои фалираха, други се изтеглиха), изчезнаха и много дилъри, за€ви —тоев. - ќсновната заплаха обаче предстои“, предупреди той.

ѕо отношение на B2B бизнеса дилърите тр€бва да очакват „изчезване на клиента“. „» тук става дума не за фалиране на бизнес потребителите, а за масовото им преориентиране към облачните технологии“, добави —тоев. ѕри прехвърл€нето към чисто облачен модел може да изчезне и гол€ма част от »“ отдела. “акъв клиент спира да купува мрежи, спира да купува сървъри, програми, лицензи, системи за съхранение. «апочва да ползва само услуги – инфраструктура като услуга, софтуер като услуга, »“ като услуга. „» проблемът за българските фирми е, че големите бизнес клиенти често се ориентират към външни облачни доставчици и центрове за данни. ƒобрата новина е, че Ѕългари€ се оказа добро м€сто за създаване на малки и средни ÷ќƒ, които са по-гъвкави, имат по един любим доставчик на оборудване, на местни доставчици на услуги по поддръжка, по инсталаци€. “ака че фирмите, които успе€т да се „закачат“ към тези нови и съществуващи центрове за данни, ще спечел€т. ќсвен това повечето държавни и образователни институции ще ползват облачни услуги от български фирми“, коментира —тоев.

¬тората външна заплаха е за »“ бизнеса с домашните потребители. „¬се по-масово българите пазаруват от китайски интернет магазини, тъй като цените в  итай са доста по-ниски. ‘ирми като Alibaba “из€ждат“ бизнеса на един малък дилър у нас вс€ко тримесечие. јко се запази този темп на растеж, скоро „ще изчезва бизнеса и на двама дилъри“, каза —тоев. “ой добави, че по данни на ≈вростат 50% от българите никога през живота си не са пипали компютър. „“ози брой се промен€, но по-бавно отколкото в «ападна ≈вропа. “ака че »“ пазарът е обречен да расте. ¬ същото време българите изпитват все още недоверие към онлайн покупките, особено с доставка от  итай. ќсвен това не искат да дават номерата на кредитните и дебитните си карти, а и много потребители н€мат такива карти“, об€сни —тоев.

“ой раздел€ , фалиралите през последните години дилъри и дистрибутори на две групи. ≈дните са поемали твърде много рискове, натрупали са много складови наличности, натрупали са дългове. ¬торите не са поемали никакви рискове, разчитали са само на конкретен клиент или група продукти. „«атова изходът за »“ дилърите е премерени рискове и промоционални кампании. ¬ това отношение дилърите са по-застрашени от дистрибуторите, но и за двата типа търговци диверсификаци€та на портфолиото и развитието на допълнителни услуги би спасило бизнеса“, за€ви —тоев.

Ќј…-Ќќ¬» Ќј…-„≈“≈Ќ» ѕ–≈ѕќ–Џ„јЌ»
‘ирмите представ€т

—лайдшоу
»Ќ“≈–¬ё
ћартин –айхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решени€ћартин –айхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решени€

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компани€та, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, за€ви ћартин –айхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ѕ–»Ћќ∆≈Ќ»я
јЌ ≈“ј

 акво мислите за FireFox OS?

»нформаци€ за ¬ас