Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | ИТ проекти
09 дек
2013
 
 

IT Investment внедри система за управление клиентска лоялност

Софтуерното решение Бонус+ позволява гъвкав подход към все по-взискателните клиенти, свикнали да пазаруват онлайн.

5595 прочитания

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта:

Система за управление лоялността на клиентите

Възложител:

АЙ ТИ ИНВЕСТМЪНТ” АД

Изпълнител:

Скейл Фокус АД

Дата на стартиране/дата на приключване:

16.08.2013 – 14.11.2013

Бюджет:

1 300 000 лв.

Категория:

Национални ИТ проекти, изпълнени в корпоративния сектор

„Ай Ти Инвестмънт" АД (IT Investment) е инвестиционна компания, създадена в края на 2010 г. от екип, който използва и трансформира технологиите в работещи бизнес решения. Мисия на компанията да изгражда и внедрява информационни системи, които улесняват постигането на устойчив растеж. IT Investment се посвещават на разработването на високопроизводителни, надеждни и успешни B2B и B2C решения и базирани на тях електронни услуги, с амбицията да реализират визията на клиентите си – национални и международни, подчертават от компанията.

В изпълнение на стратегията на дружеството, една от първите разработени платформи, която на практика е и причина за възникването на компанията, е създаването на иновативния Virtual Mall - софтуерна система, която позволява създаването на неограничен брой обособени сайтове за електронна търговия на стоки и услуги („виртуални молове“). Специфични нейни характеристики според IT Investment са възможността за извършване на сигурни разплащания през мобилни телефони, определянето на индивидуални отстъпки за всеки артикул и скалируемата архитектура, която позволява неограничен растеж, интеграция с глобални системи и добавяне на нови функционалности.

„Основното, което отличава IT Investment като стартираща компания, е единственият по рода си замисъл и подход за свързване на производителите с крайните потребители, посредством съкращаване каналите за дистрибуция на продукти/услуги и предоставяне възможност на малки и нишови търговци да се възползват от електронната търговия, на практика с нулева инвестиция – използвайки готовата и разработена платформа Virtual Mall“, твърдят от дружеството.

Трудности и възможности за една стартираща компания

"За всеки един стартиращ бизнес труден момент е спечелването на доверието на инвеститорите и съответно - осигуряване на финансиране. Има много примери в международен мащаб за компании с визия и иновативни продукти/услуги, които не просъществуват. Основната причина е рентабилността – за да се развива един бизнес, той трябва да е печеливш; за да е печеливш – трябва клиентите да го възприемат и осъзнаят стойността на даден проект/идея/услуга за себе си. В идеалния случай, самите те споделят и популяризират ползите на конкретно решение. IT Investment стартирахме с фокус върху тази нелека задача, изцяло с мисъл за удобството на клиентите си", разкриват от дружеството.

През месец март 2011 г. идейният инвестиционен проект Virtual Mall е демонстриран за първи път в рамките на годишната среща на Българската мрежа на бизнес ангелите (BBAN) в София, където получава редица отличия – „Награда за най-добро представяне на инвестиционен проект“, “Награда на членовете на BBAN за най-перспективна идея в категорията eCommerce” и включване в TOP 10 на най-перспективните проекти за 2011 г. Това признание дава силен тласък и нестихващ ентусиазъм на екипа, който прави всичко възможно за бързата реализация на първата версия на електронната платформа, разказват от компанията. След официалното си пускане в експлоатация Virtual Mall ScoreTwice продължава активното си развитие. IT Investment поетапно внедряват нови функционалности като индивидуални отстъпки, възможности за отложено плащане на потребени услуги, сигурност за клиентските плащания благодарение на директната интеграция с финансови институции и други.

През 2013 г. компанията реализира и най-отличителната характеристика на платформата за електронна търговия – в изпълнение на проект по ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“ 2007-2013 се внедрява Система за управление лоялността на клиентите - “Бонус+”. IT Investment идентифицират необходимостта от подобна интеграция като изключително конкурентно предимство, което ще адресира основната бизнес цел на дружеството – да създава реална стойност за крайния клиент с индивидуален подход.

Изглед към платформата за електронна търговия Бонус+

Предизвикателствата по време на изпълнението на проекта са:

  • Осигуряване на свеж финансов ресурс.

  • Избор на информационна система, която да позволява безпроблемна интеграция със съществуващата софтуерна инфраструктура, със системите на трети страни и да притежава гъвкавост и скалируемост за реализацията на по-мащабни и амбициозни планове с международен обхват.

  • Залагане на механизми за бъдеща разработка на модул за комплексни анализи с цел прогнозиране поведението на потребителите и моделиране на индивидуален подход към тях.

  • Партньорство с надежден софтуерен доставчик, с който да се изградят дългосрочни отношения за развитие на проекта.

Христина Биджекова, ръководител проект в IT Investment„Имам любима мисъл – „Важно е да стартираш инициатива, но още по-важно е да я приключиш успешно“. Винаги сме се водили от тази максима. Бих допълнила, че най-важно е да се създава реална, осъзната стойност за всеки клиент – само по този начин една идея може да просъществува. Внедряването на Система за управление лоялността на клиентите, доста по-различна от стандартно познатите на българския пазар, бе важно стратегическо и инвестиционно решение за нас. Вярваме, че то ще позиционира нашата платформа, като такава, която знае какво искат нейните клиенти и дори им позволява да печелят.“ - споделя Христина Биджекова, ръководител проект в IT Investment.

Специфики на системата за управление на лоялността на клиентите

Изглед към

Бонус+ е иновативно софтуерно решение, което позволява гъвкав подход към все по-взискателните клиенти, свикнали да пазаруват онлайн. Клиентите очакват да получават високо качество на обслужване, бързина и разбиране на нуждите им. Всеки клиент иска да усети индивидуален подход, индивидуално отношение – това е пътят към спечелване на неговата лоялност към даден търговец или бранд.

Бонус+ стъпва на решение на фирма Скейл Фокус АД (ScaleFocus), което се доразвива в хода на проекта. Системата адресира от една страна възможността клиентите да получават по-ниски цени чрез отстъпки и от друга - желанието на търговците да задържат клиенти чрез принципа за събиране на бонус точки. Благодарение гъвкавостта на Бонус+, търговците сами определят различните видове отстъпки, а администраторите от IT Investment определят както бонуси, така и ексклузивитет при закупуване на определени нишови стоки и други предимства за крайните клиенти.

В обхвата на проекта е реализирането на специфични процеси като:

  • Управлението на лоялността се извършва чрез проследяване активността на потребителите, например честота на пазаруване, какви артикули се предпочитат и т.н.
  • Управлението на търговските програми се извършва с поддръжка на различни видове програми за награждаване на потребители чрез бонус точки, в зависимост от тяхната покупателна активност. Има различни събития, при които се генерират бонус точки – честота и стойност на пазаруване, специални поводи (нов клиент, рожден ден, имен ден), промоции и други.
  • Управлението на наградите на потребителите позволява пълно проследяване чрез статистика и отчети на раздадените награди/бонуси по отделните програми, тяхното пускане и спиране и други.

Системата за управление лоялността е базирана на Java и технологии с отворен код: Apache Tomcat, Hibernate, Spring, JMS, jQuery, Struts, PostgreSQL. В процеса на разработка е приложена практиката на непрекъснатата интеграция (continuous integration), реализирана чрез Jenkins и Maven платформи, позволяваща своевременно откриване и отстраняване на проблеми при интеграцията на различните подсистеми. Изборът на технологии при създаването е целенасочен - това е платформа, която да може лесно да бъде интегрирана със системи на трети страни (търговци, финансови институции, куриери и други системи за управление на лоялността) посредством уеб услуги. Също така, позволява постигане на сериозна скалируемост.

Станимир Бойчев, оперативен директор в Скейл Фокус„В този случай, технологиите с отворен код дават необходимата гъвкавост и са в унисон с изискванията на IT Investment за бързо интегриране и разрастване на функционалностите в бъдеще. Желанието за изключителна иновативност по отношение управление лоялността на клиентите изисква технологична платформа, която да позволява бързо имплементиране на бизнес нуждите.“ – коментира Станимир Бойчев, оперативен директор в Скейл Фокус.

Достъпът до Бонус+ е унифициран, независимо от това дали се ползва през смартфон или компютър - налични са приложения за iOS и Android, които дублират функционалността на уеб приложението. Използват се RESTful услуги за интеграция между централния сървър и мобилните приложения, а за интеграция със спедитори и банки се използват съответно HTTP протокол и ISO 8583.

Фактори за успеха на проекта

„Колегите от IT Investment напълно съзнаваха, че успешната реализация на един такъв сложен иновационен проект крие значителни рискове. Същевременно вярваха, че е възможно и необходимо рискът при този вид проекти да бъде управляван. На база на разработените процеси в Скейл Фокус, екипът приложи най-добрите практики за реализация на софтуерни проекти – посредством прозрачност, постоянна комуникация и гъвкава методология за управление на проекти (Scrum), постигнахме идеална синергия на всяко едно ниво – от програмистите, до мениджмънта.“ - споделя Станимир Бойчев. За изпълнението на проекта е постигната синхронизация между екипите на IT Investment и Скейл Фокус. „Във всеки един момент целите бяха ясни и двата екипа се движеха заедно“, допълват от Скейл Фокус.

Непосредствените ефекти от внедряването на Bonus+ са:

  • Нарастване ефективността на екипа на IT Investment (администраторите на системата) с над 50% при профилиране на клиентите и определяне на бонус точки, дефинирани на база поведение и други параметри.

  • По-лесна управляемост на отстъпките от страна на търговците и вземане на решения, базирани на актуални данни и справки.

  • Очаквана пълна възвръщаемост на инвестицията в срок от година и половина след пълното пускане в експлоатация.

Планове за развитие

Bonus+ започва внедряването си в Индия, растящ пазар с изключителни възможности. Официалното стартиране на системата за лоялност на IT Investment на българския пазар е планирано за януари 2014 г., като в момента се извършват финални тестове с ограничен брой потребители. Стартовата дата в една от индийските провинции е планирана за март 2014 г. – в момента протича интеграция с местни куриерски компании, търговци и финансови институции. Системата е сигурна и устойчива, допускаща до 50 000 едновременни потребители.

„Увеличаването на броя на клиентите и лоялността на текущите клиенти са основни движещи сили за развитието на бизнеса ни. Искаме да сме сигурни, че потребителите на нашата платформа ще бъдат възнаградени по съответния начин, както с отстъпки, така и печелейки от активността си в ScoreTwice. От друга страна, доближаването на производителите до крайните потребители повишава и самото качество на предлаганите продукти и услуги.“ – споделя Христина Биджекова.

От друга страна, в бъдеще Virtual Mall ScoreTwice и Bonus+ целят интегриране с разпознаваеми локални и международни системи за лоялност на клиентите. Платформата на IT Investment ще играе роля на клирингова къща, в която крайните потребители ще имат възможност да окрупнят натрупани точки посредством предефиниран обменен курс между различните системи.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Интервю
Фирмите представят
Дизайнерската WiFi система Covr на D-Link осигурява супербързо покритие и в големи домове

Дизайнерската WiFi система Covr на D-Link осигурява супербързо покритие и в големи домове

D-Link предложи Wi-Fi системи за два и три честотни обхвата, използващи технологията MU-MIMO

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Иван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ниИван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ни

Марката Кауфланд е позната у нас с веригата си от хипермаркети. Малцина обаче знаят, че от България се поддържат някои от нейните ключови системи, както и че тук се разработват перспективни технологии, които тепърва ще бъдат внедрявани в...

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас