IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Образование
15 юли
2013
 
 

Д-р Дъглас Хармс: Компютърните науки са моята страст

Преподавателят се опитва да запали студентите си по компютърни науки, като въвежда роботи в класната стая, кодът за управление на които разработват младежите.

1270 прочитания, 0 коментара

Д-р Дъглас Хармс е професор по компютърни науки и председател на катедрата по компютърни науки към Университета DePauw в Грийнкасъл, Индиана, САЩ. Той получава квалификационно-образователна степен бакалавър по науки от Muskingum College и степени магистър по науки и доктор от Ohio State University, все в областта на “Компютърните науки”. Преди да постъпи на работа в университета DePauw, той работи в корпорацията National Cash Register (NCR) и в Muskingum College. Той е изучавал широк набор от курсове по компютърни науки, с фокус върху компютърна графика, компютърни мрежи и етика. Той проявява интерес и към т. нар. service learning – метод на преподаване, който обединява формални инструкции със съответните дейности в рамките на съответната социална общност, като е водил няколко международни и национални пътувания в рамките на такива service learning проекти.

Д-р Хармс е семеен, има пет деца.

Д-р Дъглас Хармс с един от роботите, които използва в учебния процес в Университета DePauw в САЩ.

- Д-р Хармс, какъв беше поводът за посещението ви в България и каква беше целта на участието ви в годишната технологична конференция CompSysTech 2013, която се състоя в Русе?

Спечелих стипендия Fullbright, като преподавах и извършвах изследователска дейност в Русенския университет “Ангел Кънчев”. Бях в България в периода 2004-2005 г. и прекарах тук 1 година със съпругата си и с трите си по-малки деца.

Тази година участвах в 14-ото издание на Международната конференция по компютърни системи и технологии CompSysTech'13, която се проведе на 28 и 29 юни в Русе.

По време на конференцията представих доклад, посветен на резултатите от моето изследване за въведение в компютърните науки. Университетът DePauw взе решение за купи 30 робота и в рамките на курса ми по компютърни науки към висшето училище, студентите наемат роботите за семестъра, след което ги връщат. Тези машинки не са особено мощни, но са евтини и това дава възможност на всеки студент да си позволи да ги наеме. Аз разработих  софтуер, който да осигурява връзката на робота с преносимия компютър, а самите студенти програмират кода, с който да контролират роботите. В повечето класове по компютърни науки, когато студентите пишат програми, нещата се случват на компютър. В моята катедра, когато те програмират робота, той изпълнява действия като търсене на определени неща, избягване на стени и препятствия, реагиране на светлина. Роботът има и камера, така че може да извършва и анализ на изображения. Той може да извърши т.нар. blue screening, при което се обработват двe изображения и при онова, което съдържа синьо, пикселите се заменят от някакъв фон. Говорим за прилагането на някакъв вид изкуствен интелект в университетския учебен процес.

Преди 2 години представих доклад относно софтуерна система, която разработих.

Компютърните науки са моята страст и се старая да запаля и студентите си по тази дисциплина, като им покажа колко интересна е тя.

Тази година обучавам класа за трети път, така че направих някои проучвания за ефективността от използването на роботи в класната стая и тазгодишният ми доклад беше анализ на доста ранно ниво на резултатите от тази практика. За съжаление, тези ранни резултати не оправдаха очакванията ми – оказа се, че студентите ми не са толкова ентусиазирани от идеята да изучават компютърни науки, въпреки стремежа ми да привлека интереса им чрез употребата на роботи в учебния процес. Все пак, те бяха малко по-заинтригувани от обучението по компютърни науки, отколкото студентите от други курсове.

Сега обмислям промени в курса, така че да адресирам теми, които биха привлекли любопитството на студентите, както и бих променил някои задачи, за да се почувстват те по-въвлечени.

- Бихте ли разказали какво означава терминът social learning и какви проекти сте реализирали в тази област?

Service learning представлява начин на обучение, при който изпълнението на задачите може да се извършва в общността.

Ако открия неправителствена организация в региона, която помага на хора, изпаднали в нужда, например бездомни, страдащи от тежки или нелечими заболявания, или възрастни хора, и тази организация има нужда от уебсайт, студентите ми могат да се заемат с тази задача.

Идеята е вместо учащите да стоят в университета и да работят над измислени проекти, да излязат навън сред общността и да открият клиенти, които могат да използват доброволно предоставени помощ и услуги от страна на студентите.

Обикновено за изпълнението на подобни инициативи се свързваме с партньори от общността. В идеалния случай, университетът и партньорът от общността намират проект, който да помогне всекиму, да бъде полезен за всички страни.

Аз успях да реализирам три пъти проекти за запознаване на студентите с живота на техни връстници, останали без дом. В Ел Салвадор, Латинска Америка, изпълнихме инициатива за помощ на медицински бригади – измерване на пулс, кръвно налягане, температура, и проект за строителство. В планините на Ел Салвадор аз и студентите ми създадохме Интернет кафе със сателитна връзка, като университетът DePauw осигури компютри, кабели, маршрутизатори, софтуер. Там обучихме представители на местното население в селото Санта Марта да работят с компютър и да ползват Skype, за да се свържат със свои роднини в САЩ.
Решавахме и казус с напрежението на границата между Мексико и САЩ.

От 9-10 години DePauw има и програма за обновяване на старите компютри, от които висшето училище вече няма нужда, след което ги дарява на местни семейства от града Грийнкасъл, щата Индиана, които нямат достъп до технологиите. За целия този период са раздадени около 5-6000 компютъра.

Приемаме дарения и от всеки, който реши да донесе стария си компютър, вместо да го изхвърли. Има няколко държавни организации, които са наши дарители, най-голямата от които е Земеделското министерство на САЩ. След това студентите ги подновяват. Имаме споразумение и с корпорацията Microsoft, която инсталира на машините Windows 7 и разпространява тези върнати към живот компютри на много ниски цени.

Аз и студентите ми организираме работни срещи с представителите на местната общност, за да ги обучим как да работят с компютър и с Интернет.

- Бихте ли посочили някои модерни практики с приложението на ИТ в преподавателската си практика?

Преди няколко години университетът DePauw взе решение да бъде традиционно малко висше училище с фокус върху либералните изкуства. Затова всичките ни студенти живеят само в университетското градче (campus), и предлагаме единствено бакалавърски програми, нямаме магистърски или докторски. Не предлагаме и дистанционно обучение, но технологиите се използват сериозно в учебния процес.

Системата DyKnow представлява интерактивна презентационна платформа за управление на учебния процес, която аз в ролята ми на инструктор разработих за работа с презентационни слайдове. В обучението ползваме т.нар. pen-based компютри (базирани на писалка компютри), т.е. такива, при които чрез писането с писалка върху екрана се въвежда дадена информация или се задава команда. Така, когато преподавам, информацията от презентацията, която изнасям като лекция се проектира на екрана на компютъра на всеки студент и той може да си води записки на устройството. Също така, системата DyKnow дава възможност да “раздам” тестове и после отново през платформата да “събера” попълнените формуляри. Мога и да “връча” упражнение в час на студентите си благодарение на този софтуер, а всеки може да сподели своето решение с останалите от класа чрез базирания на писалка компютър и системата, която дава лесна възможност за взаимодействие. Това, което презентирам на моя екран, автоматично се прехвърля като файл на устройствата на студентите. Макар и не във всички дисциплини, този метод се ползва и спестява необходимостта от носене на тетрадки или тефтери и химикалки и моливи. Осигурили сме 4 учебни зали, в които се работи с DyKnow.

Самата програма е разработена от проф. д-р Дейвид Бърг, преподавател по компютърни науки в университета DePauw, под името DEBBIE. Д-р Бърг се свързва с Дейвид Бекър, възпитаник на DePauw и предприемач от Индианаполис, и през 2003 г. с помощта на изпълнителния директор на компанията DyKnow Дан Сандърс и екип от програмисти, продуктът се комерсиализира и вече започва да се предлага под името DyKnow Vision.

Разговора води Констанца Григорова

Коментари от  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Д-р Дъглас Хармс: Компютърните науки са моята страст"



    

НАЙ-НОВИ

НАЙ-ЧЕТЕНИ

ПРЕПОРЪЧАНИ

Фирмите представят
Veracomp – специализираният ИТ дистрибутор

Veracomp – специализираният ИТ дистрибутор

Бизнес моделът на Veracomp, който ще прилагаме и в България, е дистрибуция с висока добавена стойност.
Безхартиеният  офис на четвърт  финали –  ...а после накъде?

Безхартиеният офис на четвърт финали – ...а после накъде?

Новата посока, в която вървят всички развиващи се организации, е към автоматизиране на процесите и въвеждне на цялостен електронен документооборот

Слайдшоу

Интервю

Преслав Наков: В QCRI учим компютрите да разбират човешки езикПреслав Наков: В QCRI учим компютрите да разбират човешки език

Д-р Преслав Наков е научен сътрудник в Катарския институт по компютърни изследвания (QCRI - Qatar Computing Research Institute). Научните му интереси са в областта на компютърната лингвистика и обработката на естествен език, и по-специално на...

Приложения

Книга на деня

издателство: Асеневци
раздел: Интернет
Освен задължителните знания свързани с програмирането на PHP и работата с MySQL база...

АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас