Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Виртуализация и облаци
28 юни
2013
 
 

Deloitte: Расте интересът към аутсорсинга и облачните услуги

Оптимизирането на оперативните разходи и подобряването на обслужването на клиенти са водещи причини за аутсорсинг, а намаляването на капиталовите разходи и постигането на гъвкавост са топ причини за преминаване в облака

5685 прочитания

Тихомир Иванов

Аутсорсингът и облачните услуги са две важни тенденции във възход, според Deloitte. Глобалното проучване „Deloitte's 2012 Global Insourcing and Outsourcing Survey“ разкрива, че през 2012 г. при 60% от анкетираните организации аутсорсването е стандартна практика, а при 21% не е, като останалите 19% са посочили, че обмислят дали да разчитат на аутсорсинг, или не. Същевременно 47 на сто са посочили, че не използват облачни услуги, цели 38% от тях са заявили, че планират да започнат да използват такива услуги в следващите три години, а само 6% са отговорили обратното. Също така много анкетирани смятат да увеличат степента на аутсорсинг по отношение на всички свои нужди и сфери на дейност. Тези данни бяха представени по време на онлайн дискусията „Локален срещу облачно базиран софтуер“, организирана на 20 юни от технологичния уеб сайт IDG.BG със съдействието на LRQA Bulgaria.

Това проучване показва, че аутсорсингът вече се разпознава като широко използвана практика, както и че интересът към облачните технологии е висок, заяви д-р Найден Неделчев, мениджър „Услуги по управление на риска“ в Deloitte Bulgaria (Делойт България), който представи данните. „През последните години забелязваме доста широк интерес в областта на аутсорсването и на използването на услуги, предоставяни от специализирани компании под различна форма. Облачните услуги са една такава форма и по тази причина е добре да се започне с един добър ориентир за това какви са основните тенденции в аутсорсинга и на тази основа да се направи паралел с това, което се случва в сферата на облачните технологии“, каза той в началото на онлайн дискусията.

Проучването показва, че организациите смятат да увеличат степента на аутсорсинг по отношение на всички свои нужди и сфери на дейност. „ИТ традиционно са водеща сфера, но тенденцията показва и че при операциите, финансите и човешките ресурси ще има бърз ръст в аутсорсването“, коментира д-р Неделчев. Ако през 2012 г. анкетираните организации са използвали аутсорсинг средно за 76% от своите ИТ, то занапред те планират увеличение средно до 81 на сто. При операциите, финансите и управлението на човешки ресурси ръстът е дори по-голям – от 42% на 53%, от 37% на 53% и от 30% на 46%, съответно. Увеличение в степента на аутсорсването се очаква и в юридическата сфера, в управлението на недвижимо имущество, в сферата на доставките и при поддръжката на търговски и маркетингови дейности.

Употреба на аутсорсинг през 2012 г. (в синьо) и планове занапред (в зелено) по типове изнесени процеси или услуги

„Основната причина, която се изтъква винаги, е оптимизирането на оперативните разходи. Втората е свързана с подобряване качеството на предоставяните услуги на клиентите. Причината тази цел да се поставя при аутсорсването на услуги е, че технологиите се движат с все по-ускорен темп и стават все по-сложни и мащабни и организациите не успяват да поддържат необходимата квалификация, възможностите на техните ИТ екипи спрямо инвестициите, които могат да направят в тях, започват да търпят необходимост, която диктува търсенето на специализирана услуга, която да покрие нуждите на бизнеса. Това е тенденция, която дори гони оптимизацията на разходите, която е възможна до едно време. Същевременно качеството на услугите е процес, който търпи непрестанно подобрение. Моето лично очакване е в следващите години оптимизирането на разходите да отстъпи на някоя от другите цели, най-вероятно на подобряването на качеството на ИТ услугите, а оттам и на бизнес услугите, които управляват“, обясни д-р Неделчев.

Сред другите важни цели с тежест между 49% и 42% се нареждат придобиването на конкурентно предимство, възползването от възможностите на новите технологии, желанието за консолидация и достъпът до по-гъвкави модели за управление на човешки ресурси.

Също така проучването на Deloitte показва, че цели 69% от анкетираните организации са доволни от своя аутсорсинг, а 7% са изключително доволни. Едва 8% са недоволните, а 16% са с неутрално мнение.

Що се отнася конкретно до използването на облачни услуги,

все още по-голямата част от анкетираните компании – 47 на сто – не използват такива услуги, разкрива проучването. Същевременно обаче цели 38% от респондентите, които в момента на запитването не са потребявали облачни услуги, са посочили, че планират да започнат да използват такива услуги в следващите три години, а само 6% са заявили обратното. Останалите 56% не са сигурни.

Планове за употреба на облачни услуги до 2015 г.

За организациите, които по време на проучването вече са използвали облачни технологии, ключовите фактори за това решение са били няколко. За 85% от тях причина номер едно е била редукцията на капиталовите разходи, а 82 на сто са искали да станат по-гъвкави. 70% пък са посочили, че са имали нужда от достъп до нови технологии или услуги, а 42% са целели да прехвърлят ресурси на друго място. „Гъвкавостта почти е настигнала основната причина, именно защото за облачните услуги са специфични почти неограничените мащабируемост и гъвкавост. Именно затова облачният компютинг се разпространява изключително бързо в момента“, каза д-р Неделчев.

Най-често като облачна услуга се използват електронна поща и чат. Така е при 43% от респондентите, докато едва 18% използват гласови и телефонни системи в облака. 39% пък разчитат на облачен мониторинг и поддръжка на уеб сайтове, 32 на сто използват инфраструктура като услуга (IaaS). По 29% от анкетираните са посочили, че употребяват облачно базирани фронт офис и бек офис системи, а 14% разчитат на мидъл офис системи в облака.

Използвани облачни услуги

„Виждаме, че един немалък процент от компаниите вече сериозно използват облачни услуги като свои основни ИТ решения. Именно с налагането на тези решения ще се случи преломният момент, в който използването на облачни услуги ще достигне нивата на останалите аутсорснати услуги. Когато доверието нарасне дотолкова, че фронт офис и бек офис системите да бъдат прехвърлени масово като облачни услуги, тогава именно ще се случи този преломен момент, когато ще настъпи трайното утвърждаване на облачните услуги“, обясни д-р Неделчев.

За организациите, които не са потребители на облачни услуги, най-големите причини за това са притесненията за неприкосновеността на данните и това, че този модел е твърде нов за бизнеса. Това са отговорили по около 75 на сто от респондентите, а по 50% са посочили, че се тревожат за сигурността и че нямат нужните знания, за да пристъпят към облака.

Д-р Неделчев уточни, че резултатите от проучването дават представа по-скоро за глобалните тенденции, а не толкова за нашия пазар. „При нас нещата се случват с доста по-бавни темпове и в доста по-малки мащаби, но без притеснение може да се каже, че ние се движим същата посока, в която се движат и страните, които са по-развити технологично“, добави той.

Подробният анализ е задължителен преди вземане на решение за употреба на облачни или изнесени услуги,

единодушни бяха участниците в уебинара.

„За установяването на необходимостта от облачно базиран софтуер има два пътя – каза Людмил Аначков, началник на отдел „Информационна сигурност и мрежи“ в дирекция „Информационни системи“ в Българска народна банка (БНБ). – Единият е технически, когато виждаме, че хардуерните ресурси не са напълно натоварени. Има необходимост и от резервиране на критичните услуги, което изисква допълнителен хардуер, който отново не се натоварва оптимално. Другият път са организационните дейности и оптимизацията на разходите. ... Колкото до това как да направим анализ на ресурсите си, за да установим докъде да се простираме локално и докъде облачно, това може да стане с използването на подходящите технически средства. Първо – пълна инвентаризация на ресурсите, второ – внимателно отчитане на тяхното натоварване, а също така и засичане на разходите, които създават. Със съвременни софтуерни средства мисля, че не е проблем тези неща да се изведат като цифри в един документ и тогава организацията да си направи анализ и да вземе решението.“

Людмил Аначков добави, че облачните технологии не са нещо ново като идея, тъй като в основата на тази концепция е максималното използване на хардуерни ресурси, като подобни решения съществуват още от 60-те години на миналия век, и стават популярни когато хардуерът става прекалено мощен и се появява необходимостта от неговото уплътняване.

Именно желанието за оптимална употреба на наличния хардуер е подтикнало Министерството на финансите да премине към изграждането на частна облачна среда. „Това, което ни подтикна да преминем към облачна услуга, е оптимизацията на хардуерните ресурси. Това е нещо, което всички ИТ мениджъри правят във всички организации и няма как да се мине без него“, сподели Ивайло Манджуков, директор на дирекция „Информационни системи“ в Министерството на финансите.

Ивайло Манджуков добави, че след като се направи анализът и се вземе решението за внедряване на определен технологичен продукт, услуга или цялостна среда, трябва да се направи и анализ на персонала за това каква е възможността на организацията да внедри решението – дали да се премине към аутсорсинг, или да се разчита на собствен ресурс. „В общи линии, трябва да се направят три анализа. Първият е анализът на необходимостта – доколко е нужно това, какви са плюсовете и минусите. Вторият е анализът на персонала – дали можем да изпълним и поддържаме проекта вътрешно със собствени сили, или трябва да го аутсорснем. И третият е бюджетният – какво ще струва в единия и в другия вариант и колко ще е ефективно. След тези анализи имаме нужда от достатъчен хардуерен ресурс, за да направим тестова среда преди да минем към реалното решение“, обясни той.

Д-р Неделчев обаче отбеляза, че възможността за изграждане на частен облак, както е направило Министерството на финансите, е достъпна за твърде ограничен кръг от организации, защото предполага наличието на значителни собствени ресурси.

Според Людмил Аначков, облакът от една страна може да спести много средства, когато говорим за наемане на публични облачни услуги, но от друга страна може да бъде източник на доста разходи, ако говорим за създаването на частен облак, какъвто една достатъчно голяма организация би могла да направи за себе си. Така че,

размерът на организацията оказва съществено значение.

Наличният бюджет, който може да се използва, обаче винаги може да бъде ограничение, отбеляза той.

Друг фактор за вземането на решение за преминаване към аутсорсинг или към облачна услуга или среда е каква е нагласата, природата на ръководството на организацията. „Има организации, които са по-иновативни, по-агресивни, по-пъргави и други, които са по-консервативни и нямат нагласата да внедряват нови технологии, преди да са се наложили“, заяви Людмил Аначков.

Броят и характерът на използваните услуги в организацията и на предлаганите услуги от организацията са други важни фактори, каза още той.

Не на последно място стоят изискванията за сигурност, обърна внимание Людмил Аначков. „Когато нашите услуги и данни са някъде в облака, ние трябва сме сериозно загрижени за тяхната наличност и конфиденциалност. Изискванията за сигурност са много важни, особено за критичните процеси“, подчерта той.

Ивайло Манджуков коментира, че ако дадена организация е твърде притеснена за сигурността на информацията и процесите си, но иска да се възползва от плюсовете на облачните технологии, може да си изгради частен облак, както е направило и Министерството на финансите.

Някои хора посочват като евентуален проблем за употребата на облачни или аутсорсинг услуги наличието на определени регулации, които поставят ограничения. Според Людмил Аначков и д-р Найден Неделчев, обаче, в момента у нас няма такива бариери. „Няма регулация, която изрично да ограничава използване на някакви технологии за сметка на други, или поне аз не знам за такава. Финансовите институции и всички други институции просто трябва да направят оценка на своите цели, изисквания и политики, да направят оценка на рисковете и да вземат решения, които отговарят на всички условия“, заяви Людмил Аначков. Д-р Неделчев добави, че няма изрична забрана, но няма и достатъчна регулация, която би гарантирала качеството и сигурността на използваните услуги.

В допълнение Людмил Аначков посочи, че информационните технологии се развиват много бързо и добрите решения много бързо заемат позиции, поради което стандартите и регулациите често пъти изостават в актуалността си. „Минава време, докато това се отрази в съответните документи, а когато се отрази, вече имаме де факто наложен стандарт, който е приет от повечето потребители и се използва“, изтъкна той.

Освен всичко, е важно да не се забравя за осигуряването на възможности за качествена комуникация между клиентите и доставчиците на аутсорсинг и облачни услуги, отбеляза д-р Неделчев. „Ефективното управление с наличните ИТ ресурси в рамките на организацията, дори и когато се пристъпи към аутсорснати или облачни услуги, е свързано с информационен обмен между потребителите на ИТ услугуите и ресурсите и инженерния състав, който отговаря за тяхното надеждно функциониране. Когато се изнася услуга, особено ако е в посока облачен компютинг, е необходимо от една страна да се гарантира възможността бизнес потребителите да комуникират и да предоставят информация за проблемите си или за желанията си за промяна, а от друга страна техническият състав в организацията също има своята част от отговорностите за ефективното използване, свързана с планирането на капацитета. В тази посока виждам един от сериозните въпроси, които трябва да се вземат предвид, а именно осигуряването на комуникация между аутсорсващата компания и доставчика на услуги, за да се решават възникващите проблеми своевременно“, обърна внимание той.

Още по темата четете на computerworld.bg.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас