“ози сайт използва бисквитки (cookies). јко желаете можете да научите повече тук. –азбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  ƒискусии  •   ариерна зона  •  —ъбити€
COMPUTERWORLD | Ѕизнес
24 апр
2013
 
 

Ѕългарски » “ износители искат различна държавна подкрепа за панаири и други дейности в чужбина

ѕредставители на български€ » “ бизнес предпочитат държавната подкрепа за участие на международни изложени€ да не е предварително насочена към н€колко събити€, а да е по-гъвкава, за да обхваща например повече изложени€, включително нишови

10854 прочитани€, 105 коментара

“ихомир »ванов

ƒържавата да поема половината от разходите на всички фирми, които са решили да участват в международно изложение и са готови да вложат и собствени средства за тази цел. “ова предложи Ќиколай »лиев, президент и съосновател на Datecs (ƒатекс), по време на втората годишна кръгла маса „Bulgarian ICT Watch – ¬ъзможности и успешни стратегии за » “ износ“. „√ол€мото предимство на подобен подход е, че в този случай отпада необходимостта държавната институци€ сама да решава кои са най-перспективните продукти или фирми“, както и най-заслужаващите си изложени€, добави той. ћнението му бе подкрепено от √еорги Ѕрашнаров, председател на ”— на Ѕългарската асоциаци€ на софтуерните компании (Ѕј— ќћ), и »вайло —лавов, член на Ѕорда на Ѕългарската аутсорсинг асоциаци€ (Ѕјј), които б€ха другите двама представители на български€ » “ бизнес сред участниците на кръглата маса.

ѕредставителите на български€ » “ бизнес и износ, които участваха в дискуси€та, предпочитат държавата да подпомага повече фирми в дейностите им в чужбина, включително участи€ по изложени€, макар и с по-малко средства за вс€ка компани€. —ъщо така предпочитат сами да избират за кои панаири да получават помощ.

—ъбитието бе организирано в —офи€ от ICT Media, Ѕългарската агенци€ за инвестиции (Ѕј») и Ѕј— ќћ и със съдействието на Ѕългарска асоциаци€ на информационните технологии (Ѕј»“) и Ѕјј. √енерален партньор на инициативата бе InterConsult Bulgaria (»нтер онсулт Ѕългари€), a официални партньори б€ха Datecs и Sofia Airport Center.

Ќиколай »лиев предложи, „ако н€кой има продукт с експортен потенциал или дори само иде€ за него, и толкова в€рва в неговото развитие, че е готов да инвестира в него собствени или заети от банка пари, но на негово име, тогава държавата да му помага с още толкова грантови средства“. “ой за€ви, че това е принцип, който се е доказал като достатъчно ефективен в страни с големи успехи в износа, като √ермани€.

„Ќапълно заставам зад последната иде€. «а нас също е било важно да се фокусират малкото средства, които има, в прагматични и успешни меропри€ти€, а не да се прав€т масовки“, съгласи се √еорги Ѕрашнаров.

„Ќе само абсолютно сподел€м последната иде€, но мога да кажа, че можехме да € приложим преди два месеца на панаира CeBIT, където сами финансирахме собствени€ си щанд – каза »вайло —лавов, който е и изпълнителен директор на компани€та Bulpros (Ѕулпрос). – ўеше да бъде чудесно, ако държавата ни беше подпомогнала в това. Ќо това, че н€маше държавен щанд, не ни попречи да участваме.“

ѕодобно мнение и опит сподели и един от посетителите на събитието –  ирил –усев от български€ стартъп в сферата на образованието Nimero (Ќимеро). Ќеговата фирма също е участвала на международно изложение през изминалата година. „јбсолютно сами си го финансирахме, макар че сумата беше гол€ма за нас, имайки предвид, че досега оперирахме само на локални€ пазар. —поред мен, държавната помощ определено има смисъл за стартиращи компании, било чрез национален щанд, било чрез частична помощ за самосто€телно участие”, каза той.

—поред Ѕорислав —тефанов, изпълнителен директор на Ѕј», сподел€нето на такива разходи е добра иде€ и най-доброто, което държавата може да прави, е директно да дава пари на бизнеса, вместо да се опитва да го регулира прекалено много. “ой обаче добави, че, ако н€ма н€какъв добър механизъм, с който да се прецени на кои събити€ е най-добре да се ходи, „или тр€бва да имаме огромни чували с пари, за да финансираме всички тези участи€, или н€ма да се отиде на всички и тогава пак ще има недоволни фирми и организатори на меропри€т舓.

»вайло —лавов коментира, че това би тр€бвало да е предмет на обществена дискуси€, на ко€то да се приоритизират най-важните събити€ за съответните индустрии.

Ќиколай »лиев обаче за€ви, че н€ма да е лесно да се определ€т кои са изложени€та, за които държавата следва да помага, затова вс€ка фирма тр€бва сама да си ги определи. “ой даде пример с Datecs. „Ќие може би от 20 г. участваме на CeBIT. “ова действително е много важно събитие – на него не само намираме нови партньори, но и показваме на старите си партньори, че продължаваме да присъстваме. Ќо от 2-3 г. участваме и на CARTES в ѕариж – най-гол€мото изложение за платежни технологии, карти и т. н. “ова е едно по-фокусирано меропри€тие, но аз см€там, че бъдещето е на по-фокусираните събити€. «атова мисл€, че всеки би следвало да определи и да предложи на държавата къде очаква да бъде подпомогнат, ако така или иначе ще харчи и от собствените си пари. Ќе бих търсил силно администриране, достатъчно е да се задели н€каква сума от бюджета, с ко€то да се подпомагат фирмите, които са се усмелили да участват. ¬€рвам, че от това ще има реална полза“, об€сни той.

Ќикола —то€нов, изпълнителен директор на »зпълнителната агенци€ за насърчаване на малките и средните предпри€ти€ (»јЌћ—ѕ), също изложи мнението си по въпроса.

ќт една страна, той посочи, че е съгласен с препоръките на бизнеса, че държавата е разумно да подпомогне една част, а не да плати за ц€лото участие. „“ова, че ние предлагаме безплатна панаирна площ води до нездррави интереси т€ да се използва. ѕростата сметка е, че с парите, с които можем изц€ло да покрием участието на 15 фирми на един щанд, можем да заведем 18, ако те обаче си покри€т 20% от разходите. “ака бихме допринесли повече, а и фирмите не биха се натоварили много с тези 20%“, каза той.

ќт друга страна, опитът на Ќикола —то€нов показва, че много фирми в началото, когато са по-малки, ход€т с общите щандове, защото така е най-евтино, а, когато доби€т достатъчно знани€ и самочувствие, предпочитат да си плат€т за отделен, по-хубав щанд. ¬последствие обаче идва момент, в който фирмите виждат, че е хубаво да са част от един сектор и една държава. » Ќикола —то€нов се над€ва »јЌћ—ѕ, другите отговорни институции и бизнес да направ€т с всеобщи усили€ така, че „Made in Bulgaria“ да значи много хубави неща. “огава и за вас ще е от полза да сте на един общ български щанд“, добави той.

„ оординаци€та и доброто сътрудничество между фирмите от информационните и комуникационните технологии е повод за все по-често срещаното определение за нашата страна като „—илициевата долина на Ѕалканите“ – каза ¬иолета Ћорер, заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма. – Ѕих искала да ви увер€, че в налагането на тази визи€ в лицето на ћинистерството на икономиката, енергетиката и туризма вие имате сериозен и надежден партньор. Ќие работим усилено, за да повишим информираността на бизнеса относно възможностите за допълнително финансиране чрез средства от европейските фондове за стартъп хъбове, кредити с ниска лихва по инициативата JEREMIE и други. —ъвместно с Ѕј» представ€ме сектора на бизнес изложени€ в —јў, «ападна ≈вропа и јзи€.“

Ќикола —то€нов увери присъстващите, че целта е една – всички фирми да станат по-богати, за да станат и служители повече и по-богати и по този начин ц€лата държава да стане по-богата. », ако износът е това, което може да спомогне за постигнето на тази цел, има много пътища към него, а един от т€х са панаирите.

«атова и »јЌћ—ѕ планира да подобри качеството на спонсорираното от държавата участие по международни изложени€, което обаче ще доведе до това да бъдат покрити по-малък брой събити€. „ўе се стремим вс€ко участие да е наистина сериозно – с по-големи щандове, с програма, със съпътстващи събити€, за да може не нашите фирми да говор€т за чуждестранните щандове, а чуждестранните фирми да говор€т за наши€. ƒори и участи€та да намал€т от 50 на 10. Ќад€вам се в следващи€ програмен период да има повече пари и да правим 50 като хората. Ќо просто не виждаме смисъл да правим 50 самоцелно – каза той. – ¬ допълнение част от търговските мисии ще съпътстват панаирите, защото см€таме, че между самите фирми има големи разлики.  ато ц€ло, сред ћ—ѕ има фирми, които са готови да отидат на един панаир, и други, които не са готови. «а компаниите, с които ще работим за изложени€, ще организираме търговски мисии, за да се ориентират в обстановката. ÷елта е вс€ка фирма да представи държавата добре и наистина да извлече полза от участието си.“

јгенци€та организира и форуми в Ѕългари€, като тази дейност също ще бъде продължена.

Ќј…-Ќќ¬» Ќј…-„≈“≈Ќ» ѕ–≈ѕќ–Џ„јЌ»
»“ ѕ–ќ≈ “ Ќј √ќƒ»Ќј“ј


—лайдшоу
»Ќ“≈–¬ё
—то€н ƒамов, Tick42: Ќе е нужно да се имитират функции на приложени€—то€н ƒамов, Tick42: Ќе е нужно да се имитират функции на приложени€

 омпаниите плащат огромни суми за лицензи на компоненти, които се опитват да наподоб€ват други приложени€, вместо да опитат да интегрират приложени€та и данните си. “ова об€сн€ва —то€н ƒамов, съосновател и ръководител на развойната дейност на...

ѕ–»Ћќ∆≈Ќ»я
јЌ ≈“ј

 акво мислите за FireFox OS?

»нформаци€ за ¬ас