Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Интернет
15 ное
2012
 
 

Въпреки че е сравнително зрял, хостинг пазарът в България има накъде да расте

5488 прочитания
На 1 октомври 2012 г. българският уеб хостинг доставчик Суперхостинг.БГ навърши 7 години (от компанията приемат за рожденна датата пускането на сайта www.superhosting.bg).

За развието на компанията, както и за състоянието на уеб хостинг пазара у нас разговаряме с Любомир Русанов и Методи Дреновски, основатели и управители на Суперхостинг.БГ.

С какви инициативи белязахте седмата годишнина на вашата компания?

Л.Р.: Решихме че можем да почерпим настоящите си клиенти по една бира чрез една атрактивна инициатива, който иска разбира се (смее се). Опитахме се да направим нещо различно, с някоя нова идея, тъй като томболите ни се сториха доста клиширано начинание.

Методи Дреновски и Любомир Русанов, основатели и управители на Суперхостинг.БГ

Каква е ситуацията на българския хостинг пазар?

Л.Р: В периода 2008-2009 година организациите в страната започнаха да осъзнават все повече, че трябва да имат сериозно присъствие в Интернет. Когато започна кризата в началото на 2009 година, наблюдавахме процес по задържане на ръста на продажбите на хостинг планове и домейни. С малко се увеличи процентът на неподновените домейни, защото някои бизнес сегменти (като тези които се занимават с недвижими имоти например) почти изчезнаха. Някои компании си запазиха домейните за всеки случай, а други се преориентираха в други сектори, но разбира се имаха уеб присъствие. Въпреки всичко на глобално ниво хостинг пазарът не бе серизоно засегнат от кризата.

В момента този сегмент расте. Четири компании се очертахме като лидери в сектора у нас, а по-малките играчи по-скоро вървят надолу. За момента не можем да говорим за окрупняване, каквото се наблюдава при телекомите. Тази година няколко по-малки хостинг доставичка се отказаха от този бизнес и ни предоставиха техните клиенти.

Още преди няколко години станахме най-голямата уеб хостинг компания в България. Лидери сме на родния пазр както по брой хостнати домейни, така и по приходи, по персонал и по други показатели. Данните за броят хостнати домейни могат да се проверят на базата на независими международни статистики (www.dailychanges.com например).

Смятам, че хостинг пазарът в момента е сравнително зрял, но има накъде да расте във възходяща посока. Този сегмент, разбира се, е свързан с развитието на икономиката, но е факт, че ние нямаме спад на продажбите. В момента споделеният хостинг е най-масовата услуга, като облачните услуги бележат сериозни ръстове, макар и с относително малки обеми.

М.Д.: Към октомври 2012 г. имаме над 30 хил. клиента и над 40 хил. хостанти сайта. За тези седем години на нашето съществуване бяха регистрирани при нас над 100 хил. домейна.

Л.Р.: Хостинг пазарът на фона другите бизнес за момента е много малък – като обем и като всички останали характеристики от гледна точка на потенциала. За България броят регистрираните .EU домейни на 1000 човека население е 2,7, докато средно за страните от ЕС е 7,2, а в някои държави като Гермния, той е даже още по-висок (13,6).

Очертайте някои от тенденциите на уеб хостинг пазара в България.

Л.Р.: От края на миналата година и началото на тази наблюдаваме сериозен бум на електронните магазини и то на по-големи проекти. Сега проектите са много по бизнес ориентирани и с по-големи инвестиции. Предвид високите разходи на физическите търговски обекти, свързани с наеми, сметки за ток заплащане на персонал и др., немалка част от компаниите, стоящи зад тях, се ориентираха към развитието на електронни магазини. Идеята е, че един е-магазинът може да даде достъп на клиентите от цялата страна. Има доста онлайн магазини, чиито продажби са им извън София.

Немалко уеб хостинг проекти при нас са свързани с хостване на фейсбук приложения и табове. Наблюдаваме също, че повече хостинг планове се използват за хостване на мобилни приложения, а те много по-бързо могат да наберат популярност.

М.Д.: Знам вече няколко магазина, които са стартирали изцяло онлайн, които са се развили и са си отвори впоследствие физически търговски обекти. Причината е, че потребителите предпочитат да видят някои стоки на живо.

На Запад има случаи, в които онлайн магазини наемат реално пространство, в което си правят шоуруми, като по този начин потребителите не могат да си купи на място продуктите, но могат да разглежда на място. Amazon дори обявиха, че ще отворят такива магазини, защото виждат, че хората искат да се докоснат до техните продукти.

Развитието на хостинг пазара ще зависи от това дали ще се развие инфраструктурата за плащане, доколо тя ще бъде улеснена. Сайтовете за групово пазаруване помогнаха за това да се научат хората, че може да се плащат онлайн. Мобилните устройства също задвижват хостинг бизнеса. Налице са немалко гъвкави платформи за разработка на мобилни приложения. Развитието на хостинг бизнеса зависи от това дали хората са осъзнали ползите от присъствието си в Интернет.

Л.Р: Параметрите на споделения хостинг са така направени, че да обслужват 90% от сайтовете на малкия и среден бизнес (МСБ), за да се получи стандартизирана услуга, която е на много по-достъпна цена.

Тенденцията за по-специфични проекти, включително и по-натоварени, в посока IaaS. По този начин се прави бързо провизиране на компютърни ресурси в специализирани центрове за данни и разходно-покривния модел (pay-as-yоu-go). Това което също много се развива е PaaS, което е платформа, върху която да си развиеш идеите, в която имаш чисти технологични параметри. Пример за това е специализиран хостинг за Wordpress (application hosting). Потребителят получава интерфейс за менажиране, но зад нея стои мащабируема инфраструктура включително и за бекъп. Като потребителят може да заплаща за това да я ползва за определен период от време, нерядко за няколко часа.

Наблюдават ли се изменения в цените на ИТ услугите?

Л.Р.: Цените на ИТ услугите малко по малко вървят нагоре в глобален мащаб. Причините са основно две. Едната е, че поради голямата популярност в Интернет постоянно се правят инвестиции в ново оборудване и софтуер, който да го управлява. Второ, увеличават се разходите за труд. Колкото и да е автоматизирана една услуга, определено тя има нужда от хора, които да я поддържат.

Хостинг услугите стават все по-масови и начинаещите потребители имат нужда от повече поддръжка и съвети по телефона. Т.е. увеличава се нуждата от поддръжка. За съжаление в момента има сериозно обезценяване на ИТ услугите, а същевременно клиентът има нужда от много сложно техническо обслужване.

М.Д: Аз мога да допълням че за последните 3 години цената на тока се повиши с близо 50%. Освен това разходът ни за поддръжка на единицата сървърен шкаф (RACK 42 U) се е покачил със 100% за последните 3 години, а причините за това са скоковете в цените на тока и наема за помещенията.

IPv6 е едно ново предизвикателство за Глобалната мрежа. Кои са големите въпросителни у нас, когато стане въпрос за внедряването и използването на този протокол?

Л.Р.: В България развитието на мрежите с IPv6 за момента е доста изостанало. Няма реално работещи IРv6 мрежи между българските доставчици. Това че изоставяме с този протокол може да създадат няколко проблема за в бъдеще. Например някои сайтове извън България, които са на IРv6 няма да могат да бъдат видими тук, защото в страната ни мрежите все още функционират със старата версия на протокола IP.

Очакваме през 2013 година да имаме реална поддръжка на IPv6 на нашия хостинг контролен панел cPanel (едновременно с поддръжка на IРv4 – т.н. dual stack). Догодина ще работим по-сериозно в тази посока сайтовете ни да се виждат свободно и през двете версии на протокола. Светът много бързо може да мигрира към новата версия ако стане наистина много необходимо. За съжаление по-старите операционни системи ще се окажат една от големите пречки за бързата миграция от IРv4 към IPv6.

Въпросите зададе Стефан Станчев

Уеб хостинг като IaaS

IaaS услугите се оказват голямото спасение в ситуации, в които даден уеб проект има нужда от допълнителни ресурси. Типичен пример за това е случаят със сайта на известния български блогър Богомил Шопов, който сензационно си купи 1,1 милиона акаунта във Facebook само за 5 долара.

“В сряда, 23 октомври 2012 г., Богомил Шопов обяви на сайта си talkweb.eu, че е успял да закупи информация за 1,1 милиона акаунта във Facebook само за 5 долара – разказва Любомир Русанов. - Новината веднага предизвика силен световен интерес и огромно количество заявки към уеб страницата му.”

До този момент talkweb.eu е използвала услугата споделен хостинг, чийто параметри са напълно достатъчни за нормалната му работа. Рязкото увеличение на посещенията обаче, е довело до многократно надхвърляне на параметрите и нормална работа на сайта беше нарушена.

CloudLinux, който използват Суперхостинг.БГ за сървърите си за споделен хостинг, си е свършил работата и е предотвратил нарушаване на нормалната работата на сайтовете на други клиенти разположени на същия сървър.

“До тук добре, но трябваше бързо да се намери решение, което да може да обслужва нарастващия брой посещения и да може да скалира бързо и лесно при нужда, без прекъсване на нормалната работа на сайта – обяснява Русанов. - Нашето решение беше да преместим talkweb.eu на нашата облачна платформа и това трябваше да стане максимално бързо. Преместването стана за много кратко време и всичко заработи нормално, както се очакваше.

На 25 октомври 2012 г. Бого публикува разговор, проведен с представител от Facebook.

Тази новина се разпространи много по-бързо по целият свят и предизвика десетки пъти по-голям интерес и съответно по-висока посещаемост, отколкото новината за закупуването на самите акаунти. Виртуалната машина, която обслужваше сайта, започна да прави около 90Mbit/s международен трафик и за да можем да гарантираме стабилност на сайта и възможност за бъдещо увеличаване на трафика, преценихме, че е добре да използваме и повече от възможностите на cloud платформата и да реализираме балансиране на натоварването (load balancing).”

Малко допълнителна информация:

  • Приложението: talkweb.eu ползва WordPress. Тази платформа е много удобна и има много предимства, но не е специално пригодено за работа в клъстер. Нашето решение трябва да е изградено, така че сайтът да не разбира, че работи върху клъстер, разказва Русанов.

  • МySQL: При тази ситуация, е имало инсталиран кеширащ плъгин за WordPress и заявките към MySQL-а са били пренебрежимо малко и на практика не са генерирали натоварване.

  • Синхронизация на файловете и сесиите: От СуперХостинг.БГ са решили да използват NFS, като се експортва се уеб дървото от едната машина на останалите машини. Това решение се е реализирало много бързо, на практика в рамките на минути.

“Клъстерът, който изградихме, се състоеше от 2 инстанции, които можеха много бързо и лесно (в рамките на минути) да станат и 10 при необходимост. За балансиране решихме да използваме метода round robin DNS, т.е. за едно и също име се поставят няколко различни A записа, при което DNS сървърът при всяка заявка връща следващият запис, после следващият и т.н.”, добави Русанов.

Статистика за посещенията и трафикът генериран от сайта:

През пиковите часове, сайтът на Богомил Шопов е правел по:

  • Около1 800000 хит-а на час т.е. е обслужвал по около 500 заявки в секунда (ако за отварянето на една страница са необходими нормално 10-15 хит-а, то това са заявките към 120 000 – 180 000 страници);

  • Паралелни HTTP сесии, са достигнали около 2000 (за отварянето на една страница, обикновено браузърът прави 5,6 паралелни сесии);

  • Трафикът e достигнал 180 Мbit/s – 21,45 MB в секунда (при тази скорост едно CD с големина 700МБ се сваля за 33 сек.);

  • Изразходен трафик: 500GB за 7 часа (приблизително информацията, която може да се побере на 106 DVD-та).

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас