Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Бизнес
13 юли
2012
 
 

Обновената Наредба № Н-18 ще увеличи касовите апарати у нас с 10% на гърба на вендинг бизнеса

Около 300 фирми в България ще трябва да закупят общо 30 000 нови фискални устройства за своите вендинг автомати, ако черновата на Наредба № Н-18 влезе в сила

10444 прочитания
Страница 1 от 2

Напоследък в медийното пространство стана актуална темата с обновяването на Наредба № Н-18 на Министерството на финансите, с която операторите на автомати на самообслужване у нас, в т. ч. вендинг машини, ще бъдат задължени от 1 януари да внедрят в машините си нови фискални устройства и така да се отчитат пред НАП. Подобни свързвания имаше досега, например в аптеките, но за пръв път се предвижда фискални устройства да влязат в други машини и поради тази причина такива устройства все още не съществуват. Има и редица други проблеми, като основен сред тях е огромният разход, който фирмите ще трябва да направят, за да изпълнят изискванията на наредбата, ако бъде обнародвана във вида на черновата си. Затова се свързахме с Ивайло Иванов, който е член на Българската вендинг асоциация (БВА) и сподели проблемите, които вижда той и като цяло БВА.

До края на юли променената Наредба № Н-18 ще бъде обнародвана в Дръжавен вестник, но все още не е ясно дали въобще тя ще се различава от последно публикуваната проектонаредба и ако се различава - по какво, което прави представителите на вендинг бизнесът у нас много неспокойни

Обновената Наредба № Н-18 ще бъде обнародвана до края на юли. Очаквате ли в нея да има промени спрямо черновата?

Поради факта, че не сме имали среща с министъра на финансите, все още се надяваме, че ще успеем да го убедим в това да бъде отчетена спецификата на вендинг услугата и наредбата да не бъде приета със предложения от НАП текст.

Спецификата се изразява в това, че първо се изисква инсталиране на автомата на подходящо и близо до клиента място, а често това означава в производствени помещения, където няма никакъв обхват или има много малко на брой потенциални клиенти. Понякога автоматът трябва да е изложен на атмосферни условия с всички рискове на променливите климатични условия и риска от вандализъм – тук опасения изказват и самите производители на касови апарати. Освен това има машини, работещи на таймер с работно време, съответстващо на почивките на служителите, или неработещи в определени часове поради това че локацията е затворена или просто поради желание да се спести електроенергия при липса на дейност. Ще ни се иска обяснение за всяко прекъсване на работата на машината – все едно да контролирате кога и защо даден магазин не работи.

Второ – предлагаме ограничен по вид и капацитет асортимент и това е основен аргумент срещу приравняването ни с нормален търговски обект. Ние можем да продаваме и зареждаме количества само според възможностите на машината.

В този случай искаме да подчертаем и диспропорцията, която се получава при условие, че се приложи Н18 за нормалната търговия и за автоматичната продажба.

Иначе казано, ако досега по данни на НАП са свързани 285 000 касови апарата и приемем, че отзад стоят и толкова фирми, то само вендинг сектора, където сме около 300 фирми, експлоатиращи 30 000 автомата и с около 1500 служители, трябва да закупи 30 000 касови устройства (около 10% от всички), които да монтира и сервизира, да заплаща трафик и да прави допълнителни разходи за закупуване на нови на всеки 5 години, ако приемем, че ги амортизираме за толкова.

Ясно се вижда, че разходът, който бихме направили, е 100 пъти по-висок и, което е по- лошо, той ще се повтаря периодично.

Интересно е кой нормален икономически субект би направил разход за придобиване на устройство, което още не е разработено, няма прецедент в световен мащаб, според Европейската вендинг асоциация. Устройството може и да не сработи и да отпадне гаранцията на машината, затова че машините не са предразположени за свързване с такова устройство, както посочи най-големият производител на вендинг автомати Necta. Устройствата ще се тестват се върху симулатор, който сме убедени, че е свързан най-вероятно само с монетно устройство, докато има машини с банкнотници и системи за безналично плащане ,чието куплиране е вече много сложно и ще се усложни още повече, ако между тях се включи допълнителен елемент.

Трето, има много точки на продажба, чието съществуване не винаги се оправдава, ако е индивидуално, но се прави, за да бъде клиентът доволен. Например, в едно предприятие може да има 10 машини, между които има и рентабилни, и такива, сложени само заради удобство – позиции като дежурен по завод и много други са нужни, защото длъжностното лице не може да се отдалечава за дълго време от работното си място. Подобно е и положението в предприятия с много персонал и кратки почивки, където, за да се обслужат служителите навреме, се инсталират и повече машини, което от своя страна поражда и нужда да се направят допълнителни разходи за закупуване на устройства, GPRS трафик, абонамент за поддръжка.

Трябва да се отбележи, че НАП в мотивите за промяна на Наредба 18 отбелязва такава специфика, но противно на всякаква логика ни третира по нормалния ред.

Допълнително в наредбата се казва, че „всяко лице е длъжно да регистрира “ и т. н., като се има предвид юридическо или физическо лице – изискване, на което фирмите от сектора вече отговарят, защото са свързали касовите си апарати с НАП.

С подобен подход агенцията за приходите би трябвало да сложи касови апарати на всякакво производствено оборудване – например в заводите могат да се сложат таймери на машините и да се отчита кога те работят, като при условия, че се знае колко часа са работили и че е имало човек на когото е платено би трябвало да е генерирана добавена стойност, която да се облага. Или, понеже говорим за кафе, по аналогичен начин може да се инсталира подобно устройство на всяка кафе машина в бара, за да се знае колко точно напитки са били направени.

Четвърто – достъпните цени, заради които услугата ни се характеризира с изключителна масовост – около 1 млн. продажби на ден. Тази ни роля ще бъде значително компрометирана.

1 2
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас