Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | ИТ лидери
бр. 7-8, 2012

24 фев
2012
 
 

Засилен фокус върху мобилните и облачните технологии очаква софтуерният бранш

5856 прочитания

Във фокуса на бизнеса тази година масово попадат и виртуализацията, аутсорсингът, социалните мрежи, киберсигурността

Тихомир Иванов

Нарастването на популярността на мобилните и облачните технологии вече не е само нещо, което се случва единствено в САЩ, или за което големите анализатори и медиите само говорят и пишат. Тази година много от големите софтуерни компании у нас споделиха за Computerworld България, че ще концентрират усилията си именно върху продукти и решения от тези две сфери, както и че самите потребители ще повишат осведомеността си по тях.

Нека все пак припомня какво смятат глобалните анализаторите в сферата на ИКТ по отношение на тези технологии, най-напред за облака.

Анализаторите: Масово „заоблачаване“

Както за миналата, така и за тази година Gartner постави облачните технологии в топ 10 на стратегическите технологични тенденции. Според компанията, облакът има потенциал за широко дългосрочно въздействие в повечето индустрии, а на пазара вече има всякакви големи компании, сериозно ангажирани с осигуряването на редица услуги за изграждане на облачни среди и доставяне на облачни услуги. Организациите се предвижват от това да се опитват да разберат облака към това да вземат решения за определени натоварвания, които да свържат с облачни услуги, и за нуждата от изграждане на частни облаци. Хибридният облачен модел, както и възможностите за подсигуряване и управление на целия облачен спектър ще бъдат във фокус през 2012 г., смятат в Gartner.

Според Forrester Research, през 2020 г. глобалният пазар на облачни услуги ще възлиза на $241 млрд., или с $200 млрд. повече, отколкото през 2011 г.

Ovum прогнозира 29% средногодишен ръст на облачните услуги в глобален план, като нивото им ще расте от $14 млрд. за 2010 г. до $66 млрд. през 2016 г.

Ако от глобално преминем на континентално ниво, ще видим, че европейските предприятия все повече харчат за консултации и миграция към облака, според IDC. През 2015 г. за облачни професионални услуги ще бъдат дадени $8,2 млрд., докато през 2010 г. сумата за тези услуги е била само $560 млн. Бързото нарастване е резултат от това, че компаниите започват да мигрират съществуващите приложения към публични и частни облачни решения, смятат анализаторите.

Конкретно за нашата страна пък Евелин Стоев, старши анализатор в IDC България, сподели за Computerworld България в края на миналата година, че през 2012 г. ще се появят дори големи клиенти и на местни облачни услуги, но в никакъв случай няма да става въпрос за бързо достигане до критична маса. „И сега местните производители на софтуер наблягат на разработването на мобилни решения, с възможност за използване „при поискване“ и по всяко време“, посочи той.

Фирмите: Плавна миграция към облака

Според изпълнителният директор на Stone Computers Александър Аврамов, броят на големите клиенти на облачни услуги у нас ще нарасне, но също смята, че проникването им ще е по-бавно и трудно като процес. Това е нормално, тъй като „тенденциите в ИТ сферата през 2012 г. ще бъдат обусловени от все още несигурното състояние на пазара поради голямата предпазливост на клиентите по отношение на инвестициите в ИТ“, поясни той.

Божидар Крапчев, управляващ партньор в LLP Dynamics България, също прогнозира плавно, дори бавно преминаване към облачния модел и по-конкретно към използването на софтуер като услуга (SaaS) тази година. „Към момента пазарът все още не е напълно узрял, за да възприеме преминаването към облачните технологии, и поради тази причина големите вендори не бързат да прехвърлят разработваните от тях системи към облака. Ние очакваме преходът към тази технология да бъде плавен и дори бавен в нашите пазарни условия.“

Но именно финансовата ситуация в страната ще постави акцент върху върху развитието и предлагането на иновативни бизнес модели, при които инвестициите в ИТ инфраструктура могат да бъдат консолидирани и споделяни от повече компании, като облачни услуги и заплащане на база транзакции, коментира Веска Давидова, управител на Atos България. „През 2012 г. смятам, че ще наблюдаваме началото на процеси на консолидация в ИТ индустрията“, каза тя, добавяйки, че скоро Atos обяви стратегическо партньорство с EMC и VMware, „благодарение на което ще предоставяме отворени облачни услуги, които нашите клиенти ще могат да закупят от една място, на базата на модела one-stop-shop“.

Други големи представители на софтуерния бранш също са убедени, че облачните технологии ще започнат да оставят все по-дълбок отпечатък върху бизнеса в страната, например Mnemonica, Global Consulting, Ciela-Norma, Seeburger Informatik. Управителят на Paraflow Communications Николай Аврамов също смята, че използването на облака, а също така и виртуализацията на ресурсите ще играят все по-важна роля в българския бизнес. „Тези две технологии ще определят посоките, в които ще се развиват ИТ инфраструктурите на предприятията, а оттам и начинът на правене на бизнес в близко бъдеще“, заяви той.

Президентът на Musala Soft Елена Маринова конкретизира, че „масово ще се създават частни облаци и това вече започва да се налага като корпоративен стандарт на работа“. Тя добави, че пред модела на публичния облак все още има множество проблеми, най-съществените от които касаят сигурността на данните и различните законодателства по света.

Специализираната в областта на географските информационни системи компания ESRI България също гледа към облака. „Очаквам да се запази тенденцията за все повече уеб приложения, позволяващи достъп до ГИС данни и функционалност на все по-широк кръг потребители“, коментира Евгения Караджова, управител на ESRI България.

Цветан Алексиев, CEO на Sirma Group Holding, отбеляза, че технологиите ще бъдат все повече базирани в облака, но обърна внимание, че „в инвестиционните сделки все още ще продължи да се дава приоритет на брой клиенти пред приходи (особено ясно се наблюдава в Силиконовата долина), което си е потенциал за нов балон, който да се спука след 2-3 г.“.

Анализаторите: Бум в мобилността

Мобилните устройства и софтуерни платформи също са сред 10-те водещи стратегически технологични тенденции, които Gartner вижда за 2012 г. и след това. До 2015 г. доставките на таблети ще достигнат до обем, равняващ се на около 50% от доставките на лаптопи, а Windows 8 вероятно ще бъде третата най-разпространена операционна система след Android и iOS. Така общият дял на клиентската платформа на Microsoft за всички устройства вероятно ще намалее до 60%, дори може да падне под 50%, заяви Киърли. Ерата на Windows PC доминацията ще бъде заменена от пост-PC ера, където Windows ще е една от възможните среди, които ИТ ще трябва да поддържат. При смартфоните цените ще достигнат до $75 в ниския клас през 2012 г., а във високия клас ще се появят устройства с по-бързи 2- и 4-ядрени процесори, с по-големи и ярки екрани с с по-висока резолюция, с 3D и HD възможности и с повече сензори, включително жироскопи, компаси и барометри. Пазарът на таблетите днес е доминиран от iOS, но според Gartner, 80% от доставените таблети през 2015 г. ще са с Android или iOS.

Редом с устройствата и платформите ще бурно ще продължават развитието си мобилните приложения и онлайн магазините за такъв софтуер. През 2014 г. ще има над сваляния на 70 млрд. мобилни приложения от онлайн магазини, прогнозира Gartner. В сферата на онлайн магазините пък ключови ще бъдат магазините за бизнес приложения, които ще могат да разработват специфичен софтуер за потребителите, според компанията за анализи.

Отново по отношение на мобилните приложения от IDC заявиха, че този софтуер ще бъдат новия генератор на приходи за телеком бранша. Свалянията на мобилни приложения ще скочат от 10,7 млрд. през 2010 г. на 182,7 млрд. през 2015 г., твърдят от компанията. Въпреки че този брой е доста впечатляващ сам по себе си, още по-голяма промяна се крие зад числата, като се очаква миграция от сегашния модел за покупка на приложения като основен източник на приходи към вградени в приложенията (т. нар. in-app) възможности за покупка, които ще финансират новите бизнес модели, смятат анализаторите.

Софтуерният бизнес в сферата на мобилните технологии ще се развива върху благоприятна почва и конкретно в България, където търговията с мобилни телефони ще продължи да расте с двуцифрен темп, а смартфоните ще заемат почти половината от продажбите, сподели за Computerworld България Евелин Стоев. Въпреки че този пазар е наситен, бързото развитие на технологиите, комбинирано с масирана реклама ще доведе до стабилно търсене, смята той. „Оказа се, че българинът е по-склонен да пести от компютри, но не и от мобилен телефон. Търсенето ще продължи да се измества към по-скъпи модели и смартфони“, добави анализаторът.

Освен това, и интересът към другия важен мобилен форм фактор – таблетите, ще нараства, заяви Стоев, но посочи, че за България тези устройства са все още скъпи и през 2012 г. те ще са все още нишов продукт.

Фирмите: Ще се засилва интересът към мобилността

Много от респондентите ни, например Цветан Алексиев, управителят на Global Consulting Димитър Джендов, управляващ съдружник в Balkan Services Филип Мутафис, изпълнителният директор на Ciela-Norma Веселин Тодоров и управителят на Seeburger Informatik Христо Телятинов, смятат, че мобилните технологии все повече ще навлизат в българските организации тази година и занапред.

Георги Брашнаров, управител на Nemetschek България, сподели, че световната криза е забавила прогнозата му за технологичните тенденции през 2011 г., така че за тази година очаква навлизането на мобилността в корпоративните информационни решения да се превърне в ключова тенденция.

Според Миглена Нориева, маркетинг експерт в Microinvest, необходимостта да се следят все по-динамични процеси налага масовото използване на мобилен достъп. През 2012 г. това ще е основна технологична тенденция, като тя се дължи на процесите на интернационализация, разрастване и окрупняване в различните браншове.

Елена Маринова също смята, че мобилните решения все по-масово навлизат при бизнес потребителите, като уточни, че през 2012 г. ще има сериозен ръст, а през 2013 г. очаква масовост. Бизнесите, ориентирани към крайни потребители, ще бъдат първите, които под натиска на клиентите си ще предоставят и този канал на комуникация, твърди тя. „Интересът към мобилни решения тепърва ще расте. Към момента в България той е основно на „изследователски“ стадий, но стъпките са ясни, защото вече са направени в по-развитите в дигитално отношение пазари. Необходимо е да се реализират следните основни фактори: да се натрупа необходимата критична маса от мобилни устройства, основно смартфони, таблети и т. н. (което се случва с бързи темпове, най-вече заради непрекъснато падащите цени на устройствата); еволюиране на бизнес модели, отразяващи от една страна настройките на консуматорското общество към все по-голяма част от потребителната стойност да се доставя безплатно, и от друга – намирането на адекватна по характера си платена потребителна стойност; решаване на ключови предизвикателства в областта на сигурността на ИТ инфраструктурата от водещи мобилни платформи. Масовото използване на мобилни решения е неизбежно, очакването ни е да се случи през 2013 г., но много компании ще пилотират през 2012 г., а лидерите ще установят стабилни практики и в България през тази година“, коментира Маринова.

Генералният мениджър на STANGA Васил Генов обърна внимание, че сред факторите за навлизането на мобилността в българския бизнес е и динамичното нарастване на Интернет потреблението през мобилни устройства, което от ще ускори търсенето на софтуерни разработки за iOS и Android. „Технологичните изисквания на крайните клиенти за гъвкав достъп до информация ще наложи създаването на платформено независими приложения с хибридни интерфейси. В тази връзка възлагаме надежди на нарастване на проектите с HTML5“, заяви той.

Васил Генов отбеляза и че специфичните тенденции в телеком сектора ще окажат косвено въздействие и върху дейността на компанията му, тъй като екипите за системна интеграция на STANGA обслужват глобални телеком оператори. „Вече се наблюдава забавен ръст на пазара на телекомуникационни услуги с добавена стойност за сметка на услугите за пренос на данни. Очакваме това да се отрази на специализираните решения, които разработват и внедряват нашите партньори“, коментира той, добавяйки, че фирмата следи и развитието на LTE.

Още през 2012 г.: Аутсорсинг, сигурност, виртуализация, социално общуване...

  • Аутсорсинг

Немалко от анкетираните от нас софтуерни компании, като Sirma Group Holding и Mnemonica, споменаха и различните видове технологичен аутсорсинг като друга тенденция, значима за бизнеса в България или конкретно за техните дейности тази година.

„Изнасянето на бизнес процеси сред малките и средни предприятия ще се ускори“, прогнозира Александър Аврамов от Stone Computers.

Мнението на анализатора Евелин Стоев е същото. „Продължителната криза не остави много алтернативи и е факт, че все повече малки и средни предприятия виждат в аутсорсинга добро решение за оцеляване и развиване на бизнеса си“, коментира той.

Според управителя на ITCE Нина Проданова, големите компании ще продължат с аутсорсинга, а средните ще ги последват главно за облачни решения и изнасяне на компетентности. „В тази ситуация ИТ мениджърите ще насочат вниманието си към финансовия модел на ИТ и към процесите по управление на услугите и най-вече на доставчиците, към които аутсорсват. Ще търсят системи за управление на инциденти и промени, чрез които работата на аутсорсинг партньора ще може да се следи еднозначно“, обясни тя.

Николай Аврамов сподели, че тази година за Paraflow Communications „все по-голям интерес представляват изнесените услуги на големите клиенти, а виртуализацията на ресурсите и облакът стимулират този процес“.

STANGA също ще се съсредоточи в сферата на аутсорсинга през 2012 г., продължавайки да надгражда портфолиото си от услуги, каза Васил Генов. Като начало това ще е свързано с професионалните аутсорсинг услуги за тестване на сложни продукти и системи за нуждите на банкови и правителствени институции.

  • Киберсигурност

Разбира се, всяка нова технологична тенденция води със себе си не само несъществуващи досега преимущества, но и нови рискове за киберсигурността. Може би затова и няколко от нашите респонденти очертаха и информационната сигурност като значима технологична тенденция за 2012 г. Димитър Джендов например очаква повишение не само в инвестициите, но и в изискванията в областта на киберсигурността.

  • Виртуализация

Виртуализацията също продължава да е сред технологичните новости на местния пазар, макар и да не явление от днес или вчера. Редица компании у нас се стремят да популяризират виртуализацията – например в брой 36 на Computerworld България от 2011 г. излезе статия, озаглавена „NDB: Десктоп виртуализацията е малко позната в България“.

В този контекст бих искал да отбележа, че част от проект „Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство”, за който МТИТС обяви обществена поръчка на 22 февруари, включва изграждането на „централизирана система за управление на комуникационната и хардуерната инфраструктура посредством прилагане на съвременни технологии, платформи и консолидация чрез виртуализация”. Стойността само на тази дейност е до 774 616,67 лв. без ДДС.

„Виртуализацията е сравнително нова тенденция, която предлага безспорно много предимства като пестене на време, енергия и финансови ресурси – коментира Миглена Нориева от Microinvest. – Възприемането на виртуализацията предполага твърде много нови предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени от бизнеса. Въпреки всичко това остава една насока, предлагаща перспектива за развитие и нови възможности, които могат да бъдат използвани в бъдеще.“

Според Вихрен Славчев, CEO на Mnemonica, дейностите по изграждане на виртуални центрове за данни ще са сред ключовите тенденции тази година, следвайки насоката, зададена във втората половина на 2011 г.

  • Социално общуване

И накрая, но не последно място, като по-масово идентифицирана от респондентите ни технологична тенденция за 2012 г. се оформя и социалното общуване. Все пак трябва да отбележа, че миналата година повече анкетирани посочиха тази сфера като важна и силно тенденциозна.

Това, което Георги Брашнаров отбеляза за прогнозата си в сферата на мобилността, важи и за социалното общуване. „Очаквам навлизането на споделен социален елемент в корпоративните информационни решения да се превърне в ключова тенденция за 2012 г.“, коментира той.

В Sirma Group Holding смятат, че ще продължи бумът при приложенията за социалните мрежи, като Цветан Алексиев сподели, че прогнозират и добро бъдеще за семантичните технологии.

Развитието и налагането на „динозаврите“ като Facebook, Twitter, Foursquare ще продължи, смята Елена Маринова, но ще набират скорост и по-новите играчи като Pinterest, Instagram и др., като ще се появяват и нови сайтове.

Общо взето това, в един по-синтезиран и надявам се приятен за четене вариант, са очакванията на много от големите софтуерни компании в България. Разбира се, за 100-процентова изчерпателност и дума не може да става – в отговорите на анкетата бяха споменати и сфери като интеграция между различни информационни системи, BPM, бизнес анализи, включително прогнозни и такива за „големи“ данни, и въобще софтуера за управление на бизнеса и др. При всички положения ни предстои една много интересна година, изпълнена с доста проекти в публичния и частния сектор, финансирани от ЕС, предстоящи дебюти на все по-нови и можещи мобилни устройства и софтуер за тях, вероятно нови грандиозни хакерски пробиви, засилване на конкуренцията при социалните мрежи, бързо обогатяване на облачния пазар във всичките му сегменти – SaaS, PaaS и IaaS и т. н.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят
Безпрецедентна производителност в новите супербързи х86 сървъри на FUJITSU

Безпрецедентна производителност в новите супербързи х86 сървъри на FUJITSU

Изключително бързи възможности за обработка на трудоемки и тежки задачи, както и на невъобразими до момента количества данни

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас