Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | ИТ лидери
бр. 7-8, 2012

24 фев
2012
 
 

2011 г. – поредна година на предизвикателства и развитие за българския софтуерен бранш

3757 прочитания

Констанца Григорова

Основните прогнози на анализаторската компания IDC за 2011 г. бяха свързани с навлизането на облачно базирани решения, мобилни устройства и приложения, безжичен високоскоростен Интернет, виртуализация и обединени инфраструктури, фокус върху потребителя, социални мрежи, умни устройства, анализи на „големите данни“ и нововъзникващи пазари, характеризиращи се със свръх бърз растеж. До голяма степен тези тенденции, приложения и устройства вече са част от ежедневието както на бизнес клиенти и доставчици на ИТ решения и услуги, така и на крайни потребители.

Технологичните прогнози на Deloitte пък бяха свързани с по-доброто познаване на различните технологии от страна на потребителите на смартфони и таблети, с цел изпълняването на множество задачи, включително връзката с техните правителства – нещо, което набира скорост и у нас с развитието на проекта за е-управление.

Водещата прогноза за 2011 г. на Gartner беше, че ясната връзка между ИТ инвестиции и бизнес резултати ще се превърне в императив за ИТ организациите, което всъщност се наложи като нов модел на работа за всяка организация с условията на продължаващата вече четвърта година рецесия.

„През 2011 година инвестирахме време и ресурс в технологично обновление на използваните от нас платформи за развой, заяви Боряна Томова, директор „Маркетинг“ в AS Systems. По думите й, компанията е продължила да развива и предлаганите от нея продукти – основно в частите, свързани с управление на клиенти, бизнес анализи, платформи за онлайн продажби, мобилни приложения.

„2011 г. за нас бе интересна година, през която компанията ни премина през процеса на сливане на Siemens IT Solutions and Services с Атос – отбеляза Веска Давидова, управител на Атос България. – Така през първото шестмесечие на изминалата година усилията ни бяха концентрирани върху подготовката на интеграцията на организациите. Макар и част от ресурсите ни да бяха пренасочени към сливането на двете компании, ние постигнахме заложените финансови цели. На глобално ниво синергията между двете компании беше реализирана по-рано от заложените срокове.“ Според Давидова, в България Атос продължава да бъде най-голямата компания за технологични услуги и най-големият SAP интегратор в страната. „Тук през миналата година се почувства редуциране на инвестициите в сектора на производствените предприятия и тази предпазливост се изрази и в намаляване на ИТ разходите. В същото време ние продължаваме да инвестираме в поддържане на висока квалификация на нашите експерти. Това няма как да не се отрази върху генерираните печалби и да не доведе до намаляване на останалите разходи“, посочи тя. Веска Давидова сподели, че се надява през 2012 г. Атос България с богатото си ново портфолио от услуги да изгради нова и широка клиентска база и да постигне още по-добро финансово представяне.

Филип Мутафис, управляващ съдружник в Balkan Services, е категоричен, че през 2011 г. компанията е утвърдила позицията си на водещ внедрител в сферата на BI, успешно е завършила иновативни проекти с Microsoft CRM, разширила е значително големи ERP проекти и успешно е участвала с разработки по ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“. „Отчетохме забележителен ръст въпреки общата стагнация и задържането на значителни проекти както поради несигурното бъдеще, така и поради очакванията на много клиенти да получат грантове за внедряване на бизнес софтуер по ОП „Конкурентноспособност“, каза Мутафис.

Веселин Тодоров, изпълнителен директор на Ciela-Norma също посочва за компанията си, че е запазила приходите през 2011 г. на нивото от 2010 г. „Известни спадове на приходите от поръчки в държавната администрация бяха компенсирани с нови продукти за пазара на частни потребители. Все по-острата конкуренция ни принуждаваше да намаляваме цените на по-масовите продукти. За радост, това се компенсира с разширяване на клиентската база“, обясни той.

По отношение на дейността на ЕСРИ България в сферата на системната интеграция управителят на компанията Евгения Караджова посочи, че „ГИС все повече се осъзнава като интегрираща технология и от клиентите ни и последните няколко големи проекта от национално значение, които реализирахме през 2011 г., включваха интеграция на ЕСРИ ГИС с други информационни системи. Смятам, че тенденцията за все повече интеграционни проекти ще се запази и занапред.“ Освен, че дистрибутира ЕСРИ ГИС софтуер, през 2011 г. компанията е продължила да разработва цялостни информационни системи, базирани на своята ГИС платформа. „През годината разработихме множество както настолни системи, така и уеб и мобилни приложения в традиционните за нас сектори, като инженерна инфраструктура, транспорт, сигурност, кадастър и устройство на територията и други“, обясни Караджова.

В сферата на системната интеграция на софтуер през 2011 г. Глобал Консултинг е продължила да работи с основните си дългогодишни клиенти, каза Димитър Джендов, управител на компанията. През изминалата година Глобал Консултинг е реализирала проекти за доставка и инсталиране на решение за съхранение на данни за резервирани системи, базирано на системи от среден клас Clariion CX4-120C на ЕМС, асинхронна репликация чрез EMC MirrorView, оптични комутатори, FCoE маршрутизатори и софтуер за виртуализация на VMware; разширяване на резервирана система за архивиране на данни ЕМС Сentera; предоставяне на софтуер на Informatica за управление жизнения цикъл на информацията; за доставка и инсталация на хардуер и софтуер за цялостно обновяване и модернизиране на ИТ инфраструктурата при нов клиент, където е изградила нова виртуална инфраструктура и миграция на системите за работа в новата ИТ среда; подобряване на информационната инфраструктура на фирмата чрез внедряване на иновационни технологии. При разработката на софтуер през 2011 г. Глобал Консултинг има реализирани няколко основни проекта за централизирани диспечерски заявки – проект, обединяващ няколко подсистеми; развитие на информационните системи на Глобал Консултинг за една от основните банки на Афганистан; проекти, свързани с централизация, обработка, разпознаване и архивиране на документи; проект за развитие на платформа за разплащания. Глобал Консултинг също така е разработила и внедрила система за обработка на молби за отпуски, система за обработка на фактури, както и система за поддръжка Online Helpdesk, модул за обучения и информация Corporate InfoCenter и Project Management Battle – модул „Задачи“. Разработените модули са част от онлайн платформата GC Clouds за офис в облаците.

За Intelligent Systems България 2011 г. е била още една трудна, но успешна година, твърди управителят Калин Цветанов. „За радост, благодарение на усилията на екипа, успяхме да задържим нивата от 2010 г., като същевременно отбелязахме ръст и запазихме лидерските си позиции на пазара за бизнес софтуер“, каза той.

Паралелно с основната си дейност Intelligent Systems е започнала активности в много нови направления, с което е поела значителни рискове, според Цветанов. „За нас продължава да не съществува вариантът да стоим на едно място, да не се развиваме, като търсим нови възможности на пазара и инвестираме нужното в тях. Това беше и основната трудност, пред която постоянно бяхме изправени през изминалата година – да вземаме рискови решения за бъдещи инвестиции, в които да вложим както финансови средства, така и човешки ресурс, без да имаме идея какво ще се случи утре, другата седмица или следващия месец. Сега в началото на 2012 г. отчитам голяма част от тези решения като правилни и ще работим здраво, за да сме успешни във всяко едно направление.“

Най-големите постижения на ITCE в сферата на системната интеграция на софтуер през 2011 г. са успешните сложни проекти за системи за сигурност в банки, за управление на документи в комунални компании и за управление на проекти в големи доставчици на услуги. „Тези успехи отдаваме най-много на това, че ITCE разви консултанти, които комбинират експертна технологична компетентност с разбиране на бизнеса. Например, проектът за Rights Management Services за защита от изтичане на информация в международна банка беше с много висока технологична сложност. Интеграцията изискваше и писане на допълнителни софтуерни модули за автоматизация и отчети. На практика обаче ключова за успеха на тази инициатива на банката беше способността ни да работим с бизнеса по класификация на документите и стандартизация на изискванията. Развитието на мултидисциплинарни консултанти, които комбинират технологична експертиза с умение за комуникация и разбиране на бизнеса, както и проектна дисциплина, е основната трудност в развитието на нашата консултантска практика“, обясни Нина Проданова, управител на ITCE. Макар и компанията да не развива софтуерни решения, тя разработва компоненти за големи системи. Например, през 2011 г. за Rights Management Services компанията е разработила отчетен пакет, а сега прави такъв за Project Server, като и двата ще продава през своя сайт.

Според Божидар Крапчев, управляващ партньор на LLP Dynamics България, основната трудност пред компания през 2011 г. е била стягането на пазара на ERP системи, продиктувана от отворената процедура за финансиране на системи за управление (в т. ч. ERP и CRM) по ОПРКБИ. „Именно тази процедура накара фирми, които бяха готови да започнат да внедряват ERP системи, да отложат тази дейност за 2012 г. И все пак, големи компании, които ясно осъзнават нуждата от внедряването на ERP системи решиха, че отлагането е прекалено рисковано и направиха тази инвестиция по план през 2011 г.“, посочи той. През 2011 г. LLP Dynamics България е вложила сериозен ресурс в привличането на големи корпоративни клиенти. „През изминалата година стартирахме два нови проекта, които по мащаби са сред най-големите през последните години – обясни Крапчев. – Единият от проектите е международен и се изпълнява на територията на 10 държави.“

Миглена Нориева, маркетинг експерт в Microinvest отбеляза, че 2011 г. за компанията е минала под знака на пазарния дебют на редица нови софтуерни продукти, предназначени за автоматизация на различни сфери на дейност като счетоводство, ТРЗ, оптимизиране на процеси в заведения и търговски обекти. „През изминалата година Microinvest успя да разшири своята партньорска мрежа на национално и на международно ниво. Участието и представянето на компанията на различни водещи ИТ изложения и форуми бяха изключително успешни – каза тя. – Предизвикателството пред Microinvest беше да постигне запазване на пазарните позиции, както и тяхното разширяване въпреки все още засегнатите от финансова криза икономически процеси.“

Дейността на Мнемоника през 2011 г. продължи да се развива в насока предоставяне на услуги и продукти, установяване на стабилни взаимоотношения с клиентите и предоставяне на консултации, анализи и услуги с по-голяма добавена стойност, посочи Вихрен Славчев, изпълнителен директор на фирмата. „Компанията следва стремежа си за развитие по отношение на услугите по сигурност на данни, отдалечено архивиране, изнесен основен и резервен център за данни. Системите за сигурност и управление на потоците от информация, заедно със големите решения за съхранение на данни бяха сред основните ни дейности през 2011 година“, заяви Славчев.

Според Елена Маринова, президент на Мусала Софт, за 2011 г. година се очаква ръст в приходите на дружеството от над 15%, с което компанията ще прехвърли оборота от 11 млн. лв. „Компанията навлезе съществено в нови пазарни сегменти с предоставянето на иновативни услуги. В момента фирмата продължава да развива бизнеса си с текущите международни клиенти и стартира нови такива. Броят на служителите също расте и в рамките на 2011 г. е увеличен от 180 на 210 души“, твърди тя. По нейна оценка, някои от емблематичните проекти на Мусала Софт на българския пазар за 2011 г. са системата за управление на приходите и системата за предотвратяване на данъчни измами на НАП, системата за електронни полици на Гаранционния фонд – ЕИСОУКР, и др. През 2011 г. Мусала Софт е инвестирала над 500 000 лв. в изграждането на частен облак, подобряващ ефективността на работата. Проектът е довел до понижаване на консумираната електроенергия с над 50% за сървърите и с над 60% за всяко работно място, намаляване на шума и отделяната топлина, намаляване на вредните отпадъци. Подмененият хардуер е в процес на даряване на различни групи в нужда. „Основните проблеми, с които се сблъскахме през 2011 г., и за които не сме оптимисти за 2012 г., са високото ниво на бизнес риск, недостигът на квалифицирани кадри и необходимостта от големи инвестиции в обучение, както и забавените плащания по донорски програми“, коментира Маринова.

За управителя на Немечек България Георги Брашнаров 2011 г. е поредната успешна година с ръст на оборота и печалбата на компанията. „Въпреки световната финансова и икономическа криза, доказаният дългосрочен бизнес модел и изградени стабилни партньорства с водещи фирми от Западна Европа и САЩ доведоха нови 15% ръст. Трудностите също са известни – липсата на достатъчно на брой и като подготовка кадри, които могат да се включат в международни проекти на конкурентни цени“, разкри Брашнаров.

Основната трудност за Paraflow Communications през 2011 г. е била липсата на свежи капитали при клиентите, респективно липсата на нови съществени проекти, каза Николай Аврамов, управител на компанията. „Продължаващата повече от 3 г. икономическа криза поставя на сериозно изпитание всички предприятия в ИТ бранша. Като постижения в тези условия мога да посоча запазването на състава на фирмата, изпълнението на няколко ключови проекти и развиването на нови за нас продукти и услуги“, заяви той.

Компанията Seeburger Informatik се занимава предимно с разработка на софтуерните продукти и решения на Seeburger Германия, поясни Христо Телятинов, управител на българския офис. За 2011 г. българското дружество има около 15% растеж, който е сред най-големите в рамките на групата Seeburger. „Предизвикателствата пред нас бяха свързани със старта на разработката на изцяло нова продуктова линия за решения за управляван трансфер на данни – каза Телятинов. – Това са решения за управление на обмена на файловете в организацията и както всяко начало, усилията ни бяха насочени към усвояване на новата терминология и проучването на бизнес изискванията на клиентите в тази област, разработване на стратегия, както и избор на правилна архитектура за решенията. Надяваме се през 2012 г. да започнем успешно да реализираме в международен план тези разработените през 2011 г. решения.“

Според Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Sirma Group Holding, основното предизвикателство пред направлението системна интеграция през 2011 г. е бил свитият бизнес в публичния сектор. „В голяма част от ведомствата системите бяха пред прага на тотален срив, въпреки това нямаше бюджети дори за поддържане на съществуващите системи, да не говорим за разработка на нови – твърди Алексиев. – Банките пък увеличиха бюджетите за софтуер в сравнение с 2010 г., но все още са далеч от нормалните нива отпреди кризата. Големите компании в България се въздържаха от големи инвестиции в софтуерни системи“, Алексиев. През 2011 г. се е увеличил аутсорсинг бизнесът на Sirma в САЩ, особено в Силиконовата долина се е наблюдавала голяма инвестиционна активност. Групата е навлязла на нов за системната интеграция пазар – Бразилия. По отношение на направление разработка на софтуер, стратегията на Sirma предвижда все повече фокусиране в развитие на продуктов бизнес. През 2011 г. EngView Systems, част от Sirma Group Holding, е продължила да бележи ръст в продажбите на CAD/CAM продукта си за опаковъчната индустрия. Друга компания от групата – Ontotext, e спечелила нови знакови клиенти като CNN и Британския музей и е продължила успешни проекти с клиенти като BBC, АстраЗенека, корейската телекомуникационна и медийна група КТ и др. „През 2011 г. успяхме да пуснем на пазара и продукти на няколко от бизнесите в инкубация: Panaton Conferencing, Loyax, както и няколко съвместни продукти с български телеком оператори – каза още Алексиев. – Нова компания – Sirma ISG – се присъедини към групата и започна силно с уникален продукт за застрахователните брокери.“

Фирма СТАНГА през 2011 г. е увеличила двойно екипа си за системна интеграция на софтуер по проекти на международната компания Comverse, като към днешна дата той вече наброява 60 служители, обясни Васил Генов, генерален мениджър на СТАНГА. „Във връзка с интеграцията на билинг решения бяха проведени специализирани обучения, които ни дадоха възможност да назначим на работа и млади специалисти без опит. Започнахме преговори и с друг голям системен интегратор – американската компания TEOCO, която предлага специализирани решения за телекомуникационния сектор. В резултат на това в началото на 2012 г. в София стартира работа нов съвместен инженерингов екип“, сподели той. Във връзка с увеличената заетост на звената на СТАНГА за софтуерни разработки, още в първото тримесечие на миналата година екипът й се е удвоил. Това е наложило създаването на нов регионален развоен център в Пловдив. По-късно през годината холдингът One1 Software Technologies Ltd., от който СТАНГА е част, придобива Tescom Software Testing Systems Ltd. С това дейността на СТАНГА вече включва и пълна гама професионални услуги в сферата на софтуерно тестване. „И през 2011 г. констатирахме увеличение на търсенето на г услуги в сферата на дигиталния маркетинг. Реализирани бяха редица проекти за партньорите ни от САЩ, Канада, Франция и Израел, сред които мини-сайтове, промоционални приложения, банери, електронни бюлетини и др.“, отчете Генов. В края на 2011 г. СТАНГА стартира разработката на първото си авторско мобилно приложение за iOS – Bankomati Bulgaria, което се разпространява безплатно в App Store от януари 2012. „Въпреки успехите на екипа, напрегнатата пазарна ситуация даде отражения и върху СТАНГА. В резултат на това някои технологични звена намалиха състава си, а фокусът се измести върху ASP.NET технологията и разработката на мобилни приложения“, изтъкна Генов.

Изпълнителният директор на Стоун компютърс Александър Аврамов отбеляза, че през изминалата година фирмата е постигнала положителни резултати въпреки кризата и е развила ролята си на системен интегратор, доставчик на услуги и стратегически консултант по проекти. Въпреки тежките условия за бизнес развитие в глобален мащаб, които неминуемо се отразиха на ИТ пазара в България, Стоун компютърс продължи тенденцията от 2010 г. за бизнес растеж, посочи Аврамов. През 2011 г. фирмата е инвестирала в стратегически партньорства с оглед реализиране на бъдещи проекти и постижения. „Компанията стана партньор на световния лидер в областта на ERP решенията SAP, като започна имплементация на няколко нови проекта. От 2011 г. фирмата е оторизиран бизнес партньор и на лидерите в бизнес комуникациите Juniper и AVAYA. Решенията, върху които Стоун се фокусира през изминалата година, са в три направления: унифицирани комуникации, контактни центрове и решения за данни. Решенията се базират на комбинация от приложения за комуникационно оборудване, хардуерни и софтуерни платформи и широк набор от услуги по внедряване, управление и поддръжка. Акцент в развитието на компанията през 2011 г. беше и разширяването на портфолио от облачни услуги“, обясни Аврамов.

Росен Караиванов, управител на Team Vision обясни, че основният фокус на ERP сектора през 2011 г. е бил европейската програма за финансиране на внедряване на системи за управление на бизнеса. „Близо 1300 компании кандидатстваха по програмата и ние, както и другите фирми от бранша, бяхме буквално затрупани от искания за оферти с много кратки срокове. Мисля, че се справихме успешно с този етап, но от друга страна през изминалата година почти не се намираха компании, които да искат да започнат внедряване веднага, вместо да подадат документи за финансиране и да изчакат резултатите. Все пак работихме по два доста големи проекта – Алкомет и Адеко България, както и няколко по-малки. Можем да се похвалим, че вече имаме 8 клиента на най-новата версия на Microsoft Dynamics NAV 2009, а двама от тях са на ролеви клиент, който позволява настройването на системата според ролята на потребителя и неговата работа“, посочи Караиванов.

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят
Безпрецедентна производителност в новите супербързи х86 сървъри на FUJITSU

Безпрецедентна производителност в новите супербързи х86 сървъри на FUJITSU

Изключително бързи възможности за обработка на трудоемки и тежки задачи, както и на невъобразими до момента количества данни

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Мартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решенияМартин Райхле: R&M развива бизнеса си с иновативни и качествени решения

2018 г. е най-добрата година за бизнеса на компанията, разработваща и произвеждаща системи с швейцарско качество вече 55 години, заяви Мартин Райхле, един от съсобствениците на Reichle& De-Massari (R&M)

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас