Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Е-администрация
22 фев
2012
 
 

НЗОК отбелязва напредък в областта на електронното здравеопазване

Тази година Касата ще въведе опция за избиране на личен лекар по електронен път, ПИН за е-идентификация като алтернатива на електронния подпис, ежедневно електронно отчитане на договорните партньори, е-фактури и известяване по имейл за всички новости в пациентското е-досие, като също така ще продължи работата си по електронната рецепта и своята информационна система

8619 прочитания
Страница 1 от 2

Малко преди Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) да навлезе в поредната турболентна зона, довела до още една смяна на ръководството, проведохме интервю с Гергана Ненчовска, директор на дирекция „Информационни и комуникационни технологии“ в НЗОК, която работи в институцията от 1999 г. Разговорът последва презентацията, която г-жа Ненчовска изнесе на седмата Балканска регионална конференция Е-здравеопазване – технологии за управленска прозрачност и пациентска грижа“, организирана на 9 февруари в София от ICT Media и Фондация „Електронно здравеопазване“ под егидата на Европейската комисия.

Гергана Ненчовска, директор на дирекция „Информационни и комуникационни технологии“ в НЗОК

Бихте ли разказали за проекта за електронно избиране на личен лекар?

Съгласно Националния рамков договор от 2012 г., успяхме да договорим с лекарите регистрационните форми за първоначален избор, т. е. документите, които хората попълват, когато си избират личен лекар, да могат да се изтеглят от Интернет. Става въпрос не само за постоянния избор, първоначалния, а и за временния, който хората правят, когато не пребивават между 1 и 5 месеца в населеното място, където са избрали личен лекар. В момента формулярите са в PDF формат и са три екземпляра – както са самите стандартни бланки, които се закупуваха досега. Нашата цел е да се разработи механизъм – това е в плановете за 2012 г., имаме вече избран победител от обществената поръчка за разширяване на пациентското досие и очакваме да минат стандартните срокове по нормативната уредба, за да сключим договор с него. Трябва до края на годината да се направи така, че през нашия уеб сайт хората чрез собствените си електронни подписи да могат да достъпват зона, в която избират личен лекар, да правят тези три избора – първоначален, постоянен и временен.

Изискването за два подписа, каквото има в момента за хартиената регистрационна форма за избор, ще бъде постигнато с електроните подписи на пациента и на лекаря.

Само с е-подпис ли ще се осъществяват тези избори, или ще предложите и други варианти, например чрез ПИН?

Специално за избора на личен лекар в момента становището на нашите юристи е, че за да не нарушаваме закона, това трябва да стане чрез е-подпис.

Когато започнем да разработваме механизма за достъп до досието чрез ПИН, пак ще го мислим, но за момента сме категорични, че трябва да става с електронен подпис и на пациента, и на лекаря.

Защо вие ще работите по алтернативен вариант за дигитална идентификация, след като от МТИТС вече обявиха, че ще разработят универсален национален е-идентификатор, включително за здравни услуги?

Ние искаме да улесним достъпа, който сега е само с е-подпис, като въведем ПИН. Но след като излезе този универсален идентификатор, който вероятно ще е под формата на карта, изцяло трябва да се премине към него.

Значи електронният подпис и ПИН са временни улеснения, докато започнем да използваме националния идентификатор?

Да, стане ли факт националната система, ние сме задължени да преминем към нея.

Искам да добавя, че тази година, когато въведем персоналния идентификационен код, няма да спираме опцията за е-подпис. Ще останат и двете възможности, защото за да се сдобие човек с такъв код, той трябва да дойде да го получи на място, подобно на НАП и НОИ, а ако някой има електронен подпис, няма да иска да се разкарва за ПИН. Но разбира се, човек трябва да си избере един от двата варианта.

Има ли опасност от дублиране на вашата работа и работата на МЗ по електронната рецепта и електронното досие?

Досието при нас е изградено още през 2009 г. През 2010 г. то бе пуснато в употреба. Тъй като ние вече имаме такова изградено е-досие, не виждаме причина да го спираме, предвид, че то сега е единственото в България и работи.

За мен, като професионалист в тази област, работещ от 1999 г. в Касата, начинът, по който двете неща могат да не бъдат дублирани, е разработването на национална платформа, която да достъпва отделната информация в различните точки, които събират медицинска информация. Ние имаме пълни данни за дейностите, които заплащаме. Ако МЗ съсредоточи усилията си върху разработването на национална платформа, тогава, ведомството ще може да разработи липсващата част от досието – спешната помощ, частните прегледи. И освен това, според мен, правилният начин е да се направи достъп до здравните фондове, които също съдържат информация, когато човек е допълнително здравноосигурен, както и данни от нашето досие. Т. е., за да може наистина да се получи едно досие на централно ниво, МЗ трябва да направи достъп до всички тези информационни ресурси.

По отношение на електронната рецепта, вие наскоро споменахте за вашия проект с Microsoft за изграждането на такава, който обаче почти на финала бе върнат на „чертожната дъска“. Защо се случи така, не можеше ли да се предвидят от по-рано нуждите от промени? И има ли гаранция, че този път през 2012 г. проектът ще приключи успешно?

Този проект стартира в края на 2009 г. и тогава бе разработен на база на правилата, които тогава бяха в нормативната уредба. За съжаление, когато едно нещо не се поддържа, то не се и актуализира. Ако през цялата 2010 г. не беше направено това отпускане на електронната рецепта, тази система щеше да се актуализира в процеса на работата с всяко едно изменение в нормативната уредба. И когато през 2011 г. новото ръководство на Касата разгледа проекта и видя, че той е удачен и не бива да бъде спиран, видяхме, че има много остарели правила, които през времето не са били актуализирани, и затова се наложи да се преразгледа.

Относно въпроса дали ще стартира до края на годината – надявам се. Аз, като директор на дирекция, мога само да се надявам и да работя в тази насока, но не вземам решенията. Но има воля и най-вероятно ще стартира.

Необходимо е също така да се подпише споразумение между двете страни за неразпространение на данните.

1 2
НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас