Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Аутсорсинг
23 авг
2011
 
 

Продажбата на PC бизнеса на HP ще е трудна сделка

Високата цена и малките маржове на печалба може да обезкуражат евентуални купувачи на HP поделението Personal Systems Group.

3933 прочитания

Hewlett-Packard може да не намери лесно купувачи на своето поделение Personal Systems Group (PSG), което е много висока „ценова топка" на PC пазара, притиснат от популярността на таблетите, твърдят анализатори.

HP е най-големият световен PC производител, като решението за търсене на „стратегически алтернативи" включва продажбата или отделянето на групата PSG, която продава PC-та и мобилни устройства. PSG се оценява на около $8 млрд., казва Шау Ву, финансов анализатор в Sterne Agee. Поделението осигури около $9,5 млрд. приходи през третото тримесечие на фискалната 2011 г., което е спад с 3% спрямо същия период на предишната година. Общите приходи на HP за тримесечието са $31,2 млрд.

Първото решение на HP бе да прекрати продажбите на webOS устройства като смартфоните Pre и Veer и на таблета TouchPad, които не успяха да пробият на пазара. Вместо да изчака с развитието на софтуера webOS и свързани с него хардуер, HP реши да съкрати загубите и да се ориентира към по-печеливши възможности. Междувременно PC продажбите „зациклиха" под натиска на успешни таблети като Apple iPad, което е знак за значително изместване от традиционните компютърни модели, каза Лео Апотекер, СЕО на HP.

HP подражава на IBM, която продаде своя PC бизнес на Lenovo през 2005 и се фоксура върху по-печелившия бизнес със софтуер и услуги. По този начин Dell би останал единственият голям щатски PC производител, ако HP продаде PC бизнеса си на компания извън САЩ. HP бе най-големият световен PC производител със 17,6% пазарен дял през второто тримесечие на т.г., следван от Dell, който държи 12,5% дял. HP е доставила 14,8 млн. PC-та за тримесечието, или малко повече от същия период на м.г.

HP може би трудно ще открие купувач за PSG, тъй като PC пазарът днес е доста по-различен от времето, когато IBM продаде своя бизнес на Lenovo през 2005 г., казва Касандра Мушиан, анализатор в Technology Business Research. „Маржовете са доста изпилени, пазарите в развитите страни са притиснати от икономическа несигурност, а компонентите са все по-стандартизирани", добавя тя. Според Мушиан HP може би ще се отърве от своя PC бизнес към края на 2012 г.

Огромната сума, която е нужна за купуването на PC поделението на HP, може да разубеди потенциални купувачи, но подобна покупка си остава в сферата на пазарлъка, смята Дейвид Дауд, директор проучвания в IDC. HP обаче може би иска да продаде бързо поделението, добавя той. „Трябва да има възстановяване на PC пазара след няколко години, казва Дауд. - Но две години е твърде дълъг срок за компании, които трябва да осигуряват печалба всяко тримесечие."

Покупката на PC поделението на IBM от Lenovo бе неочаквана, така че купувач може да се появи и от „нищото", но това е малко вероятно, тъй като PC пазара е под натиск днес, казва още анализаторът. Dell едва ли ще прояви интерес, тъй като компанията „бяга" от масовия PC пазар и се фокусира върху предприятията, а Acer е със свит кешов ресурс и губи пазарен дял.

Отделянето в нова компания е по-вероятно, но Дауд смята, че при това положение би било възможно Lenovo да обмисли покупката на PC поделението на HP. Такъв ход на Lenovo обаче може да бъде направен само ако компанията разглежда покупката на PC бизнеса на IBM като успех.

Голяма част от пазарната позиция на Lenovo се дължи на бързорастящия китайски PC пазар и компанията се стреми да установи сериозно присъствие в САЩ, което HP PSG би могло да осигури, казва Дауд. Китайските инвеститори могат да извадят нужния кеш за подобно придобиване. Lenovo бе третият най-голям PC производител в света с 12,2% дял от пазара за второто тримесечие. Доставките на компанията нараснаха с 22,9%, което е далеч над ръста на целия пазар от 2,6%.

Милиарди приходи и малка оперативна печалба правят трудно прогнозирането на пазарната стойност на PSG, смята Чарлз Кинг, главен анализатор в Pund-IT. Ако HP наистина иска да се отърве от PSG, отстъпката в цената би било опция, но акционерите могат да блокират подобен ход.

Точно в момента отделянето изглежда по-просто, по-вероятно. Но средствата от сделката биха дали на Апотекер и компанията повече кешови наличности за придобивания и развой на продукти, така че те ще разгледат много възможности", добавя Кинг.

Има и въпросителни около това как HP „ще подслади" сделката, смята анализаторът. HP предлага принтери и свързани с компютрите бизнес услуги като развой, управление и поддръжка на системи.

IDG News Service, Ню Йорк 

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Рей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриденРей О’Фаръл, VMware: Светът на облаците ще е хибриден

Техническият директор на компанията е уверен, че публичните услуги няма да заменят собствените сървъри.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас