Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Софтуер
05 юни
2009
 
 

SaaS ERP: новата ERP алтернатива за малките и средните фирми

Използването на софтуера под формата на услуга не е непознат подход. Милиони потребители по света всеки ден си служат с уеб-базирана поща тип abv.bg, gmail.com, онлайн офис-софтуер като Google Docs и т.н. Това е най-познатият пример за същността на SaaS. На практика тези потребители използват софтуер за е-поща и офис-пакети, но през уеб-интерфейс, под формата на уеб-услуга. Същият подход, пренесен в света на бизнес-системите, гордо шества в световната практика под наименованието софтуер при поискване, софтуер като услуга и англоезичните „software as a service" (SaaS), „on-demand software".

6207 прочитания, 0 коментара

penguins going into water

Предимствата на модела са няколко. От една страна, не е нужна крупна инвестиция в софтуерни лицензи, които - в света на ERP - не са евтини; заедно с това не е нужна и инвестиция в мощен хардуер за изграждането на системата. Добавянето на нови потребители е лесно и бързо - не се налага пренастройване и закупуване на нови потребителски лицензи. Не на последно място, поддръжката е изцяло изнесена при доставчика на услугата и не се изисква фирмата-потребител да поддържа собствен ИТ екип за целта.
У нас първите послания за използване на бизнес-софтуер като услуга дойдоха от страна на Salesforce.com, която е специализирана в предлагането на CRM решения „при поискване". Малко след това се случи знаково за тенденцията към популяризиране на софтуера като услуга събитие - пускането на „Система за управление на бизнеса при поискване" от Бора Солюшънс, разработчик на най-отдавнашната чисто българска ERP система. Това се случи още по време на БАИТ Експо 2007.
В глобален мащаб анализаторите са на мнение, че софтуерът като услуга е модел на работа, който е „отговор" на малкия и средния бизнес по отношение на налаганата напоследък тенденция „SOA". Де факто в големите организации технологичните ресурси се структурират на принципа на предлагане на вътрешни услуги - именно това е същността на „архитектурата, ориентирана към услуги". SaaS на свой ред представлява същото, само че приложено в светлината на малкия и среден бизнес под формата на външни услуги за малките фирми. В крайна сметка се получава така, че моделът на софтуера под наем е една добра възможност дори най-малките фирми да могат да се възползват от потенциала на доскоро немислимите за тях сложни ERP решения.
С анонса си на BORA Business Solution още на БАИТ Експо 2007 Бора Солюшънс определено демонстрира голяма смелост и дързост. В този период темата SaaS беше твърде нова дори и за западните, добре развити пазари. Различни „истории на успеха" и „бели книги" за конкретни проекти подсказват, че по това време дори в САЩ бизнесите все още са били в процес на проучване, изследване и оценяване на новия модел на работа.
Бора обаче не е единствената, дръзнала отрано да предложи „софтуер като услуга", въпреки че по това време шансовете за сделка навярно са изглеждали минимални. Oт края на 2006 г. габровската фирма ЕДА предлага Колибри ERP - бизнес софтуер като услуга. Мотивите си да стъпят на този пазар от фирмата обясняват така: „Работещата ERP система е призвана да бъде информационен гръбнак на всеки бизнес. Днес вече този вид бизнес софтуер става необходимост и на по-малките фирми, защото те трябва да са гъвкави, точни (безрискови) и бързи в реакцията си." Освен това, казват от фирмата, „на всички е известно, че ERP е сериозен и скъп проект за всяка фирма, независимо от размера й. Предлагането на софтуер като услуга има за цел да помогне за преодоляване на това „голямо стъпало".

SaaS ERP или традиционна ERP: 5 ключови разлики
„Красотата на мига" днес е, че можем да избираме между различни възможности - дали да си купим ERP и да си я внедрим, поддържайки я със собствени сили на собствени сървъри, или пък да не се разправяме със софтуер и да оставим тази задача на външен доставчик - той да се грижи за поддръжката и „желязото". Ето пет теми за размисъл - пет важни променливи, които имат голямо значение при вземането на решение за избор на ERP.
1) Простота. Като цяло, SaaS е нещо по-лесно за внедряване - поне от техническа гледна точка. Няма нужда от хардуерни сървъри, интегрирането им с наличните системи, собственоръчно инсталиране на софтуер. Това може да означава лесно и бързо въвеждане на софтуера в употреба. От друга страна, техническата леснота може да доведе до други, допълнителни усложнения, които фирмата не би срещнала при традиционните ERP.
2) Гъвкавост. Тъй като традиционните ERP се инсталират на собствени сървъри и клиентът де факто притежава софтуера, той може да си прави каквото си иска с него. Може да го кустомизира, да го интегрира с друг вътрешен софтуер и т.н. Макар че повечето доставчици са склонни да позволят на клиентите си да конфигурират и настройват софтуера си според желанието си, SaaS предложенията като цяло са по-малко гъвкави от традиционните ERP. Софтуерът не може да бъде кустомизиран твърде много или „пренаписан". Е, в резултат на това пък се намаляват техническите затруднения, свързани с променянето на софтуера.
3) Контрол. Предвид горното, много от компаниите-потребители намират, че не могат да имат такъв контрол над SaaS софтуера, какъвто им се иска, или най-малкото какъвто биха могли да имат над една традиционна ERP система. Това се отнася с особена сила за средните и по-големите предприятия, които имат доста добре дефинирани бизнес-процеси, които няма как да бъдат променяни, за да паснат на софтуера. По-малките компании като цяло могат да се адаптират към бизнес-процесите, заложени в бизнес-софтуера, по-лесно от големите фирми.
4) Достъпност. Тъй като SaaS означава достъп до системата изцяло през Интернет, ще се видите в голямо чудо, ако Интернет връзката ви „падне" или поради мащабни технически проблеми „целият Интернет" се забави. При традиционните ERP обикновено не е необходима Интернет свързаност, защото потребителите достъпват софтуера през своя вътрешна мрежа.
5) Цена. Като цяло „внедряването" на SaaS може да стане при относително ниска първоначална цена. Това е много привлекателно за малкия бизнес. Разбира се, непрекъснатото месечно или годишно заплащане може в даден момент да се окаже по-голямо от закупуването на цялостно решение. Подобно на дилемата „кола на лизинг или без", месечните вноски сякаш никога не свършват и най-накрая може да се окаже, че този подход излиза по-скъп - особено ако се разраствате и добавят нови и нови потребители в системата.
Е, както се вижда, изборът е въпрос на сравнителни предимства и недостатъци на двата подхода. Тези пет фактора трябва да се обмислят и приоритизират като неотменима част от всеки проект за избор на ERP.

Днес новопоявяващите се предложения за ERP като услуга имат склонност да изглеждат малко по-различно. През март т.г. ДОД Консулт предложи във вид на софтуер по заявка своята система Business Fruits - разработка, базирана на SAP Netweaver. Различното в това решение е, че ERP функционалността е осигурена от специализиран център за обработка на данни - Инфо Дейта Център, а два мощни телекома осигуряват неговата постоянна свързаност към Световната мрежа - БТК и Спектърнет. Тази гарантирана свързаност определено отличава бизнес-офертата и я изтиква „едни гърди напред", отговаряйки на един от страшните въпроси на клиентите - какво става, ако мрежите „паднат". Комбинацията от Business Fruits, услуги на дейта център и свързаност, е обединена от общото име BusinessBox.

Без голяма първоначална „вноска"

Възможността за въвеждане на ERP функционалност без тлъста първоначална инвестиция е най-същественият мотив на българските потребители, насочили внимание към SaaS. „Бюджетната гъвкавост, възможността за старт или дори опит, без нужда от инвестиция, възможността клиентът да се откаже, ако реши, че това не е правилното решение за него, по една или друга причина" - изброява причините Димитър Угринов, генерален мениджър на ДОД Консулт. Схемата „SaaS" им излиза най-евтино, лаконична е Ирена Иванова от Бора Солюшънс. „Ние поемаме цялото натоварване, инвестираме в сериозно оборудване и се ангажираме дългосрочно с изплащането на всичко това", добавя тя.
Потвърждение са и наблюденията на управителя на една фирма, която наскоро предложи на пазара „хибридна" схема на ползване на ERP - „под наем". Алое Ко позволява на потребителите да работят с инсталационна система, но за нейното ползване те плащат месечна вноска подобно на SaaS потребителите. „Основният мотив, разбира се, е липсата на начална инвестиция и намаляването на риска при неуспех. Освен това офертите за използване под наем често са на изключително изгодни цени, поне що се отнася до цената на лицензите", казва управителят Иван Аржентински.

 

Клиентите са предпазливи 


„Има много интерес и предложението се приема изключително добре. В преговори сме с компании дори над среден бизнес като размер - разказва Димитър Угринов от ДОД Консулт два месеца след анонса на BusinessBox. - Този подход дава една добра алтернатива за внедряване на управленски софтуер, без нужда от инвестиции или обвързващи договори / лицензи." Угринов обаче посочва, че е налице страх от новото и компаниите са предпазливи. Той се надява, че ако видят повече успешни примерни за ползване на SaaS ERP, потенциалните потребители ще преодолеят притесненията си.
За подобна незрялост на пазара говорят и наблюденията на управителя на Алое Ко. Това е причина от фирмата да не бързат с офертите за софтуер като външна услуга. „Ние имаме технологична възможност да предложим EnterpriseOne под формата на SaaS. Имаме опит с този начин на предлагане, тъй като практикуваме SaaS за предишното ни поколение софтуер - InfoStar - казва Аржентински. - Но досегашния ни опит показва, че пазарът още не е доузрял за подобен род употреба на софтуера - основно поради недоверие и неразбиране на предимствата."
Бора Солюшънс може да се похвали с реални проекти, за някои от които сп. CIO България наскоро разказа в детайли. Буллес Груп, фирма специализирана в добива, преработката и търговията на дървен материал, от 2007 година ползва своята система за управление на бизнеса по модела SaaS. Преди това, още от 2004 г. фирмата е ползвала инсталационната версия на ERP системата. Със SaaS ERP системата по всяко време, от който и да е от двата склада, от дома си или от друго място, служителите разполагат с актуална информация за цени, плащания, доставки, наличности и други данни, а при откриване на нов обект новите автоматизирани работни места могат да бъдат оборудвани и обхванати в информационната система буквално за няколко часа. По думите на Иванова, въздържаността на потребителите не опира до текущия момент на икономическа криза или до недоверие към модела. По-скоро, според нея, става дума за принципното осъзнаване на нуждата от средство за автоматизирано управление на бизнеса.

За близо три години предлагане на Колибри ERP фирма ЕДА има потребители, статистиката за които сочи, че са основно от сферата на търговията (54% по данни на фирмата) и производството (33%). Голямата част от тях (62%) твърдят, че са предприятия с до 1 млн. лв. годишен оборот, а един от пет потребителя е фирма с над 5 млн. лв. годишен оборот. Според Жана Ангелова от EDA, има няколко „спирачки" в разбирането за SaaS. Страхът, че Интернет не е надеждна среда за пренос на информация, колебанието дали потребителят наистина винаги ще има връзка със сървъра са две от тях. Третата причина Жана обрисува така: „Не мога да правя каквото си искам със софтуера - разбирай да го копирам и използвам по свое усмотрение. Да, при този подход кражбата и неправомерното използване на софтуер е невъзможно. За някои това е сериозна пречка".
Не на последно място съществува и страхът, че доставчикът може да изчезне от пазара, посочва Ангелова, потвърждавайки факторите, които световните анализатори често сочат като пречка за SaaS ERP.
При наличието на все още ограничен брой предложения за SaaS ERP на родния пазар обаче е обяснимо, че няма голяма „навалица" за използване на бизнес-софтуер като услуга. Това лесно може да се промени, като се има предвид, че големите ERP играчи все повече и по-осезаемо подтикват партньорите си да развиват SaaS.

 

„Светата троица" дава рамо 


SaaS системите неизбежно стъпват на бизнес-софтуер, който добре познаваме като инсталационно решение или е модификация на такъв. Фактът, че SaaS Business Fruits е базирана на SAP Netweaver, е знак за нещо мащабно. Самата SAP насърчава партньорите си да развиват софтуер като услуга. „Фокусът на SAP е в предоставянето не толкова на SaaS ERP, а в разработването на развойна среда за развитие на такъв тип решения. Става въпрос за Neatweaver, цялостна интеграционна и приложна платформа", казва Емил Вучев от SAP България. Според него, BusinessBox е типичен пример за решение, изградено върху тази платформа, създадено и предлагано от DOD Consult.
Oracle, върл конкурент на SAP и друг играч от „светата троица" на ERP системите (SAP, Oracle, Microsoft) също набляга на предлагането на среда, чрез която партньорските компании да могат да разработят и предложат SaaS ERP. Oracle SaaS платформата е предложение към т. нар. ISV (независими софтуерни доставчици), които биват насърчавани да ползват платформата, за да предлагат „облачни" системи. Платформата включва добре познатите Oracle Database, Fusion Middleware, Enterprise Manager и Oracle VM в съчетание с технологична и маркетингова подкрепа от „оракула".
В Microsoft България са относително скептични относно бъдещето на SaaS ERP, имайки предвид страховете на потребителите от евентуалното „изнасяне на данните навън". Ала с обявяването на „облачната" си платформа Azure и голямата компания от Редмънт недвусмислено показа, че софтуерът „като услуга" е посока, в която ще върви и ще се развива за в бъдеще. Освен това по време на конференция през 2008 г. главният изпълнителен директор Стив Балмър даде знак, че компанията все повече възприема идеята да развие SaaS версия на Dynamics ERP приложенията. Като за начало корпорацията се ориентира към насочване на Dynamics CRM към схемата „като услуга".

Друг голям ERP доставчик, който в последно време се активизира у нас - Infor, не остава много по-назад в тенденцията да се предлагат модели с месечни абонаменти. Макар да не лансира активно този подход в страната, компанията още от края на 2008 г. предлага SaaS Infor ERP SyteLine. Разработени са два модела. При единия се заплаща абонаментна месечна такса на потребител, а при другия - класически лиценз за потребител плюс скромна такса за хостинг. За разлика от големите имена SAP, Oracle и Microsoft обаче Infor не осигурява тази опция чрез местните си партньори и не предвижда за тях някаква специална рамка за развиване на SaaS предложения. Вместо това Infor предлага услугата директно.

 

Модификациите - мисия (не)възможна


Един от вечните въпроси, когато иде реч за ERP, е доколко системата може да се модифицира според специфични особености на клиентската организация. Тази дилема отдавна поддържа съществуването на две „школи" в ERP бизнеса. Едната школа твърди, че модифицирането на софтуера е необходимо и неизбежно, за да може да се отговори на потребностите на потребителя - иначе ERP ще бъде „осакатена". Другата школа, напротив, вярва, че ERP като носител на най-добрите практики в световен мащаб не трябва да се изменя и само в оригиналната си цялост може да донесе полза на бизнеса. Тук най-либералните поддръжници приемат, че модификации и доработки може да се правят до не повече от 5% от обема на програмния код.
При SaaS дилемата за доработките също е налице. Доставчиците Бора Солюшънс и ЕДА с готовност декларират, че могат да направят настройки каквито клиентът иска. „Всички клиенти на Колибри ERP винаги имат възможност да работят с пълната функционалност от последната стабилна версия на системата. Специфичната функционалност за даден клиент също е разработвана в ЕДА и се поддържа от новите версии на Колибри ERP", казва Жана Ангелова от EDA. „Една ERP винаги се доработва, за да пасне на собствената организационна структура на потребителя. Освен това са възможни и различни доработки според спецификата на клиента," обяснява Ирена Иванова от Бора Солюшънс. Тя потвърждава, че доработките се извършват срещу допълнително заплащане.
Изглежда, че чисто технически модификациите са напълни възможни. Доколко това е оправдано? Според Димитър Угринов от ДОД Консулт, при SaaS се предлага едно решение, пригодено за употреба от повече от една компания, и това означава, че драстични модификации не са възможни. „Разбира се, минималните промени са предвидени, но не и цялостно пренареждане на бизнес процесите - казва Угринов. - Още повече това, което предлага „Business Fruits", не е платформа, в която бизнесът да обрисува начина, по който работи в момента - бил той добър или не дотам, а по-скоро да приеме най-добрите световни практики и да подобри бизнеса си спрямо тях. Да кажем, че системата е като книга - бихме я купили, за да я прочетем каквато е, а не за да скъсаме половината страница и да напишем наша, според нас по-добра версия."


Въпросите, които следва да се запитаме преди скок към SaaS ERP
„Въпросите, на които компаниите трябва да отговорят недвусмислено преди внедряването на ERP, било то под наем или с локална инсталация, са реално еднакви, - разсъждава Д. Угринов от ДОД Консулт. - Готови ли са като организация да направят необходимите промени, било то като начин на работа, процеси или дори идеология ? SaaS не е панацея за всеки и всичко. Ще има хора, които няма да харесват новите ERP подходи. Други ще им се вижда сложно. Трети може да бунтуват против факта, че им се налага да се адаптират към изцяло нов начин на работа". Всичко това, според специалиста, са напълно нормални човешки реакции против промяната. С тях мениджмънтът трябва да се справи, при това деликатно. Според мениджъри, най-добрият начин за справянето е да се помогне на екипа да разбере ползите от нововъведението. Когато служителите не разбират ползата от нещо ново, само тогава те не го одобряват и неволно го саботират.
Според специалиста от ДОД Консулт, ако мениджърите не намерят пътя към преодоляване на съпротивата, „рискуват да минат месеци, през които да са платили определени суми, било то в наем или в лицензи, да са изгубили много време и в крайна сметка да бъдат убедени, че „постарому си е най-добре". Тази грешка съм я виждал вече и се дължи изцяло на несигурността на ниво висок мениджмънт. Фактически се оказва, че компанията се управлява не от мениджърите и собствениците, а от ниско-оперативното ниво, което по една или друга причина отказва да работи с новите решения."
Друг важен въпрос, който предприятията трябва да си изяснят, е този за интеграцията на ERP с вътрешните съществуващи технологични системи. Примерно, как ще стане така, че новата система „по заявка" да се свърже с наличната ИТ инфраструктура и старите приложения в нея, в които са важните данни? Проучване на Forrester от края на 2008 г. е установило, че „въпросите, свързани с интеграцията" са всъщност причина номер едно (с 66 процента от отговорилите!) за това фирмите да кажат „не" на приложенията „като услуга".
Казусът с интеграцията поставя на дневен ред въпроса за избора на SaaS интегратор. Едно проучване на Gartner от октомври 2008 г. по темата показва, че „няма единен подход към SaaS интеграцията, който да посреща нуждите на всички - или дори само на повечето - SaaS потребители".
Умеем ли да четем текста с дребните букви и да смятаме обща цена на притежание - е друго важно нещо, което трябва да се помисли. Според анализаторите, ценовите модели при софтуера като услуга изглеждат простички и нескъпи, но могат да станат много сложни и „дебели", когато потребителите се абонират за различни части от функционалностите на различни приложения и използват различни възможности за поддръжка. Нерядко се оказва, че изскачат разни такси за поддръжката, услуги по конфигуриране, допълнителна функционалност или прескачане на предварително дефинирани лимити.

Комбинираният модел - екзотика или бъдеще?

 

Първите български „птички" на тенденцията, наречена SaaS ERP, предлагат бизнес-софтуера си като услуга, разполагайки го на свой сървър и осигурявайки му нужната поддръжка чрез собствения си екип. Ползите за потребителя започват с елиминирането на необходимостта от закупуване на скъп хардуер (сървъри) и сървърен софтуер за основа за ERP решението. Не са нужни собствени висококвалифицирани ИТ екипи за поддръжка на системата. Добавянето на нови потребители е лесно, преходът към нова версия също. А най-хубавото е, че се заплаща според потреблението.
Звучи съблазнително за клиента. Но не чак толкова изкусително за самия доставчик. За фирмата, която се нагърбва със задачата сериозно да предлага SaaS ERP, офертата не е обикновена добавка към портфолиото. Това предполага много крупна инвестиция. Фирмата трябва да се оборудва със сървъри, технологии за управление и балансиране на натоварването, сървърен софтуер, софтуер за бази данни, уеб-сървър. Всичко това най-малкото се умножава по две, за да се осигури резервиране на всеки от модулите. Необходими са и редица специализирани системи, на които се поверява грижата да управляват самите процеси на дублиране - създаването на резервни копия, пренасочването в случай на нужда и т.н. За капак и самата Интернет свързаност трябва да е дублирана.
Да се създаде сериозен център за обработка на данните е крупна инвестиция и това възпира немалко от доставчиците на ERP системи от подобен ход. В този смисъл знаково е партньорството на ДОД Консулт с Инфо Дейта Център и респективно двата Интернет доставчика БТК и Спектърнет. Някои от ERP фирмите, които за момента не предлагат SaaS ERP у нас, виждат този подход като най-разумна стъпка за предлагане на надеждна софтуерна услуга. Неизбежно обаче е подобна схема да се отрази и върху цената на потреблението.

 

Ценообразуване 


Цените за „облачни услуги" се формират по различни начини, като обичайно сред тях са фактори като: брой едновременни потребители, консумирано време на потребление (часове, минути), консумирана процесорна мощ (брой процесори или брой процесорни цикли), поддръжка - гарантирано време на реакция. Едни или други фактори са по-често използвани при различните нива на „облачния компютинг" - инфраструктура като услуга, платформакато услуга, софтуер като услуга.
Доставчиците на SaaS ERP у нас използват различни схеми на образуване на крайната цена, което може да внесе известно объркване у потребителите. „Всички споменати параметри ние използваме за формирането на единна месечна абонаментна такса за потребител на месец. Това значително опростява взаимоотношенията ни с клиентите и условията ни за ползване на Колибри ERP", казва Жана Ангелова от ЕДА. В Бора Солюшънс формират цените на база лицензи. Фирмата заплаща лицензи на Microsoft за ползването на Windows Server, базите данни, терминални лицензи. Отделно от това самата ERP система се използва на лицензен принцип. Това означава, че ако дадена организация иска ERP за, например, три потребителя, тя заплаща три Windows Server лиценза, три лиценза за софтуер за бази данни, три терминални лиценза, три ERP лиценза. Сумата се разделя на части, които намират проявление в месечните такси.
Решението BusinessBox пък предлага три различни, предварително оформени схеми на потребление, като цената се формира от броя на едновременните потребители, нивото на защита, нивото на поддръжка и времето за реакция плюс набор от различни допълнителни функции (домейн име, статистически софтуер, добавяне на маркетинг средства и т.н.)
Интересен елемент в някои от офертите за SaaS ERP, както и за софтуер „под наем", е възможността за придобиване на продукта. Някои от фирмите, предлагащи на пазара подобни нетрадиционни подходи, допълват предложението си и с методи за закупуване на ERP, които са нетрадиционни дори за SaaS тенденцията. Така например, ако потребител на BusinessBox реши да закупи „Business Fruits" след период на наемане - наемната цена бива приспадната почти цялата от покупната цена. Така организация, пораснала достатъчно за да има инсталационна ERP, фактически не се „връща в първи клас" и си осигурява плавен преход. Офертата на Алое Ко за EnterpriseOne „под наем" предвижда, че ако клиентът я използва в продължение на 3 години, може да се окаже собственик на постоянен лиценз срещу символичната сума от 1 лв.

 

Защита на данните


Сигурността е основната тема, която стои на дневен ред при вземането на решение дали да се ползва ERP като услуга, или да се търси инсталационно решение. Доставчиците са единодушни, че имат готовност да гарантират сигурността на информацията на потребителя.
За кого не е подходяща SaaS ERP?
Колкото и многобройни да са удобствата на бизнес-софтуера във вид на услуга, той не може да бъде решение за всякакви бизнес-организации без оглед дейност, размер и особености.
Без съмнение SaaS ERP системите не са подходящи за бизнеси, които са „параноични" относно сигурността на данните си. Критичното значение на защитата на чувствителните данни преобърна цялата концепция за „облачния компютинг" още преди тя да е навлязла масово в практиката. Тя породи концепцията за „частните облаци", инфраструктури, които остават под прекия контрол на ИТ потребителя.
Като цяло SaaS ERP не е особено подходяща за големия бизнес, посочва Угринов. „SaaS подходът е подходящ за малки компании не само заради начина им на работа, но и чисто математически - над 50 потребителя наем ежемесечно започва да става неизгодно, особено в дългосрочен план. Ако компанията има нужда от 200 или 300 работни места с ERP системата, тогава наемът би догонил бюджета за имплементация в доста кратък срок." „SaaS ERP е удачно и подходящо на даден етап от развитието на компаниите. И тези, които остават завинаги на този етап, са по-скоро изключение, а не правило. Поради изброените по-горе причини не бихме могли да очакваме SaaS ERP да замени „традиционните" ERP системи", коментира Вучев от SAP България.
Също така бизнес-система като услуга не би била удачно решение за компании с твърде специфични индивидуални процеси, които те не могат да променят или обратното - натурата на бизнеса им изисква те да се променят прекалено често.

За предлагането на системата „Колибри" ЕДА осигурява пет инструмента - хардуерна защита (firewall) на сървърите срещу неправомерен достъп до тях, потребителски имена и пароли, цифрови сертификати за достъп, SSL защита на онлайн връзката, административни инструменти. По отношение на администрирането на системата Ангелова уточнява: „В Колибри ERP е интегрирана подсистема за управление на потребителите, с която за всеки потребител могат да се въведат (от администратор със съответните права) ограничения за време на достъп до ресурсите (функции и данни) на системата, както и ограничаване от кои адреси и по кое време на денонощието всеки потребител да може да се влиза в системата." Подобни „класически" инструменти прилагат и в Бора, за да защитават данните на потребителите. В допълнение към това се подписват стриктни договори за конфиденциалност, а налице е политика за достъп на служителите до онези системи, където са разположени клиентските данни.
При услугата BusinessBox екипът от доставчици отива и по-далеч от това. Всичката клиентска информация се съхранява в центровете за данни в изцяло криптиран вид, увериха от Инфо Дейта Център и ДОД Консулт. Прилага се технология за криптиране „в движение", по време на работа. Тук обаче става дума за изцяло нова технология за кодиране на база на тригонометрични функции. Това е нова технология, патентована в България и по-надеждна от квантовото криптиране, увериха създателите на BusinessBox.

 

Прекратяване на SaaS и закъснения

Откъде идват потребителите на SaaS?
Най-често фирмите, които се насочват към бизнес-система във вид на онлайн услуга, пристъпват към този ход след известно време работа с даден финансов софтуер. „Клиентите ни обикновено са ползвали преди това друга финансово-счетоводна система", казва Жана Ангелова от ЕДА. И при тях, и при Бора Солюшънс е познат и друг сценарий - потребителят преминава от инсталационен софтуер на фирмата към нейния SaaS модел. Според Ирена Иванова от Бора Солюшънс, подобно решение се поражда в процеса на разрастване на бизнеса на потребителската организация. Вместо да добавя нови лицензи, да ангажира ИТ екипа си с все нови и нови частични разширения, компанията може да разчита за това на външен доставчик.
Разочарованието не се изключва от мотивите за преход към SaaS ERP. Според Угринов от ДОД Консулт, във фирмата има и такъв случай: предишната система не е отговаряла на съвременните нужда на бизнеса, „не е можела да следи валутни курсове, да известява при евентуални загуби от тяхната вариация, не е можела да прави графични и исторически анализи, още по-малко прогнози за бъдещето". Това подтиква потребителя да потърси нова платформа.

Дори и да са напълно убедени в предимствата на софтуера като услуга, потребителите все още таят едно-две притеснения. Може би най-спотайваният въпрос е „какво ще последва, ако се откажа от услугата". „SaaS ERP е удачно и подходящо на даден етап от развитието на компаниите. И тези, които остават завинаги на този етап, са по-скоро изключение, а не правило", казва Емил Вучев от SAP България.
По отношение на прекратяването на взаимоотношенията доставчиците са единодушни, че имат готовност да предоставят на клиента неговите данни от сървърите. При някои тази функция се среща като неотменима част от услугата. При други SaaS ERP доставчици това е по-скоро възможно „по поискване".
Най-често данните се „връщат" под формата на таблица в Excel. Този сценарий е безплатен за клиентската организация. Съществуват и опции данните да се предадат във вид на друга база данни. При такъв случай клиентът вече трябва да има готовност да заплати за съответния формат.
Толерантността на родните доставчици на ERP по заявка към закъсненията в плащанията е голяма. „Ако даден потребител не заплати месечната си такса, услугата се прекратява, но данните му се запазват в центровете за данни криптирани", уверяват от ДОД Консулт. Данните се пазят дълго време, така че да може фирмата да си ги прибере или да продължи работа с тях. Фирма ЕДА пък, при случаи на закъснение, информира клиентите си и „обикновено се достига до договаряне на гратисен период за изчистване на задълженията. Разбира се, накрая спирането на услугата ускорява този процес". В Бора също имат готовност да изчакат клиента, ако му се налага забавяне. „Отношенията с клиентите ни са дългогодишно партньорство, с много от тях работим от години - казва Ирена Иванова. - При закъснение не им спираме достъпа веднага, широко скроени хора сме. Чак на втория месец, ако не сме стигнали до изчистване на задълженията или някакво споразумение, преценяваме да предприемем някакви действия."

 







По-малко „пипкане“, моля!
Навлизането у нас на SaaS ERP и на „бързите ERP", макар да са две различни проявления на бизнес-софтуера, очертават една ясна посока на развитие на потребителските предпочитания и изисквания. Компаниите-клиенти не желаят да влагат много време при внедряването на система за управление на бизнеса. Нещо повече, обичайно такова внедряване изисква да се задели и „убие" известен човешки ресурс. Това е така, защото в процеса на бизнес-анализ, въвеждане и настройване на системата е необходимо да се ангажират служители на фирмата, които за целта трябва да загърбят част от същинската си дейност, а не на последно място трябва да са хора от висшия мениджмънт.
Според различни пазарни анализатори, присъщо на малкия и средния бизнес е да се търсят максимално опростени, бързи и лесни за внедряване решения. Те трябва да заработят скоро и да не изискват от потребителите специфични технологични познания и умения. И може би защото голямата част от бизнеса в България се вписва в глобалната дефиниция за SMB, то тези предпочитания съвсем очевидно стават все по-често срещани сред родните фирми.



НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ТОП100 НА ТЕХНОЛОГИЧНИТЕ КОМПАНИИ


Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Тод Англин, Progress:  София има страхотна общност от софтуерни разработчициТод Англин, Progress: София има страхотна общност от софтуерни разработчици

Конференцията DevReach се завръща в София, има месец до събитието, а всички билети вече са разпродадени, коментира главният евангелист на Progress.

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас