Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Тематично приложение
бр. 16, 2009

29 апр
2009
 
 

Слабото звено на „облака“ ще преобърне ли телеком индустрията?

2780 прочитания

Мрежата – вездесъща, високопроизводителна, надеждна – е ключов елемент от споделените изчисления. Услугите на „облака“ живеят на база на това разбиране – че постоянно спадащите цени на мрежовата свързаност създава по-широка потребителска база – респективно по-голяма „канава“, върху която да се избродират и оживеят „облачните“ ИТ. Доставчикът осигурява връзка както към близки, така и към далечни ресурси, без съществена разлика. Та нали това е идеята – географските граници вече нямат значение. Това значи, че е налице един доста широк набор от ресурси, които могат да се използват ефективно за създаването и поддържането на системи с висока утилизация и възможно най-малко похабен капацитет.

В „облака“ наличието на свързаност е нещо подобно на кислорода за хората, казват теоретиците на „cloud computng“. С нашествието на мобилните устройства, които вече са неизменна част от живота ни, това е по-вярно от всякога – свързаността е невидима за очите и никой не се замисля за нея, но без нея всички прекрасни удобства са невъзможни.

Макар и интернационална като бизнес модел, дори голямата Amazon не може да гарантира на своите клиенти 100% свързаност. Затова не може и да гарантира 100% наличност на услугата си. Това, което те казват на потребителя, е по-скоро „ние правим най-доброто, на което сме способни, но ако връзката падне – извинете!“. Впрочем, същото е и по отношение на сигурността. Те казват така: “Правим най-доброто за сигурността на вашия акаунт, но и самият вие трябва да сте в разумна степен „параноичен“ относно своите данни“.

„Един от основните проблеми при софтуера под наем е свързаността на клиента към централните сървъри, т.е. към центровете за данни“, обяснява Димитър Угринов, генерален мениджър на ДОД Консулт. Фирмата наскоро представи първата за българския пазар система за бизнес-управление под наем и с гарантирана свързаност BusinessBox, ERP система „като услуга“. В предлагането на BusinessBox участват общо четири фирми, две от които са Интернет доставчици – големи, авторитетни, с голяма потребителска база и достатъчно дълга история на пазара: БТК и СпектърНет.

Всеки доставчик на облачни услуги трябва да има грижата за това центърът за данни, чрез който предоставя услугата, да е „видим“ в интернет, категоричен е Светлин Йорданов, управител на Еском. „Дейта центърът трябва да има специализирани средства за управление на натоварването в реално време и 24х7 достъпност, възможност за пренасочване на заявките към резервен или друг активен дейта център или „нод”.

Показателно е, че свързаността е едно от трите основни направления на „облачните“ предложения на Интернет гиганта Google. Усилията на компанията са насочени така, че да 1) направи „облака“ по-достъпен, 2) направи клиента (браузера) по-мощен, и 3) да запази свързаността все така широко разпространена.

Естествено, дори когато свързаността при доставчика е гарантирана, както е в случая с българската фирма, единият край на връзката е многократно подсигурен чрез дублираните връзки, но остава другият край на връзката – свързаността при самия потребител. „Клиентът трябва да се погрижи за достъпа си до интернет, казва Светлин Йорданов. – Ако услугата му е критична, то трябва да има решение за висока отказоустойчивост и превключване между интернет доставчици, по възможност със запазване на състоянието за да няма срив в транзакциите при аварийно превключване от един на друг оператор или при претоварване на едната връзка и пренасочване на заявките към друга.“

Според някои американски анализатори, тази нова надпревара ще донесе някои фундаментални промени на пазара. Тя засяга най-вече ролите на телеком операторите, мобилните оператори, доставчиците на съдържание. Нахлуването на мобилните устройства ще принуди много мобилни оператори и телекомуникационни компании да преоткрият своите услуги и да ги позиционират така, че доставчикът на услугата — а не самият потребител — заплаща сметката за свързаността, твърди Пол Сафо, технологичен анализатор и учен към изследователския център Media X при Университета Станфорд.

Сафо е убеден, че вече е започнала надпревара между компютърната индустрия от една страна и телекомуникационните и клетъчните оператори от друга. Въпросът е дали компютърната индустрия ще завладее такива позиции, че да контролира живота „в облака“ благодарение на компактните ноутбуци и нетбуци, или телекомуникационният сектор ще доминира на арената с нахлуването на клетъчни устройства, които „е превръщат в облачни платформи.“

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас