Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
IDG  •  PC World  •  Computerworld  •  CIO  •  CFO  •  Networkworld  •  Дискусии  •  Кариерна зона  •  Събития
COMPUTERWORLD | Е-администрация
бр. 6, 2009

13 фев
2009
 
 

Системата на кадастъра и имотния регистър най-сетне е факт

3053 прочитания

От 26 януари българската Информационна система за кадастър и имотен регистър работи във всички 28 регионални служби на кадастъра и 113 служби по вписванията, които са виртуално свързани помежду си и обменят реални данни в реално време. Платформата е разработена с активното участие на Агенцията по геодезия, картография и кадастър и Агенцията по вписванията. Създател на софтуера е Siemens IT Solutions and Services.

„Нашата система е уникална с няколко неща, сред които изключително краткия срок на изграждане и внедряване и фактът, че платформата работи в реално време“, подчерта Цветен Боев, изпълнителен директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Според него, тя е уникална и с ниската си цена. Боев отказа да посочи точната стойност на проекта, но според по-ранна информация, стойността му е около 30 милиона евро.

Технологии и подсистеми

Три изцяло интегрирани подсистеми формират цялостната платформа. Това са

  • система за кадастъра, която се поддържа от Агенцията по геодезия, картография и кадастър; АГКК развива кадастралните регистри, цифрови карти и др.;
  • система на имотния регистър, която се поддържа от Агенцията по вписванията; АВ контролира регулациите и имотните данни;
  • система тип „едно гише", която е предназначена за обслужване на външни клиенти - граждани, фирми и др. и осигурява онлайн достъп.

Платформата е базирана на технологиите Microsoft Windows, Sun OS, Microsoft IIS, Oracle 10g, ESRI ArcSDE/ArcIMS и VPN мрежа за връзка в реално време между клоновете на Агенцията по вписванията, обясни Йохан Айбенбергер, ръководител на проекта за разработване на информационната система в Siemens Business Services – Австрия.

Една от големите гордости на екипа е това, е интеграцията е не само на технологично равнище, но и на ниво бизнес-процеси. „Налице е комуникация на логическо ниво“, обясниха от двете агенции.

Уеднаквеност на процесите

Една от важните харектеристики на единната информационна система е това, че се уеднаквяват процедурите. При по-рано функциониращия модел различните системи налагаха използването на различни методи за едно и също нещо в различните региони на страната. От гледна точка на крайните потребители – хора и фирми – това изглежда сякаш едни и същи закони и норми имат различно тълкувание на различните места. С използването на единна система се слага край на това – уеднаквяват се процесите.

Обхват

До момента около 15% от площта на страната е покрита от системата чрез одобрени цифрови кадастрални карти, а 45% от площта е покрита с одобрени действащи планове, т.е. цифрови модели на площта, разкри Цветен Боев по време на представянето. Обхванати са всички областни градове и големи селища. Покрити са голям брой поземлени имоти и всички недвижими имоти.

Довършват се картите за някои от районите на София и за Пловдив. Към момента, непосредствено при официалното обявяване на старта на системата, вече е налице база данни с над 5 милиона имота, регистрирани в нея. Оттук насетне тя постоянно ще се попълва, включително и заради това, че сделки се сключват постоянно и те ще се отразяват в регистрите.

С течение на времето кадастралните карти ще бъдат обогатени с допълнителна информация чрез заснемане, разкри Цветен Боев. Сателитни изображения няма да се използват, тъй като качеството им не отговаря на потребностите на платформата. Ще се използват обаче аеро-фото-снимки. Вече е стартирана процедура по заснемане на териториите от Черноморския регион за създаването на кадастрална карта на на черноморското крайбрежие.

Етапи

Информационната система на кадастъра и имотния регистър е проект с времетраене 30 месеца.

През първия етап от проекта - в продължение на 12 месеца - е направен детайлен анализ на бизнес-процесите в двете агенции. На база на този модел е проектирана самата система. Изготвен е прототип и той е тестван.

През втория етап – в продължение на още 12 месеца - е извършена основната разработка на платформата. Направено е тестово внедряване с миграция на данните и обучение. На база на това е събрана информация за функционирането на платформата и е пристъпено към оперативно подобряване на платформата и стабилизиране. По това време системата започва функциониране в осем кадастрални служби.

През третия последен етап – в продължение на 6 месеца - е извършено самото внедряване на системата в структурите на двете агенции. Процесът е започнат през септември 2008 г. Направен е тренинг за служителите, извършена е сложната процедура по миграция на данните. След процедурата по окончателно донастройване, системата функционира в 28 регионални служби на кадастъра и 113 служби по вписванията. Този етап приключва със сдаването на системата.

Оттук нататък двете агенции ще имат грижата да поддържат данните в системата (Агенцията по кадастъра – кадастралните, Агенцията по вписванията – за имотите), а изпълнителят на проекта ще има за задача да поддържа интегрираната платформа заедно с портала тип „едно гише".

„Едно гише“

Порталът тип „едно гише“ е достъпен на адрес icadastre.bg. През портала за услуги граждани и юридически лица ще могат да правят разнообразни справки. В него се обединяват данните от двете подсистеми.

Базовите справки за гражданите ще са безплатни, когато се правят през портала, но платени, ако се ходи на място в агенцията за справка. Юридическите лица – нотариуси, геодезически бюра, агенции за недвижими имоти, банки и др. ще ползват услугите срещу известно заплащане.

Сигурността

Сигурността на данните в системата и най-вече при онлайн работа с нея бе темата, която предизвика особено вълнение сред публиката по време на представянето. Боравенето с ЕГН и лични имена създава предпоставка за злоупотреби, коментираха участници. Комисията по личните данни е прегледала проекта и е потвърдила, че той е в съответствие с нормите за защита на лични данни, увериха от Агенцията по кадастъра. Оттам посочиха, че са въведени нива на достъп до различните видове данни и тези нива се определят от типа на потребителя.

В плановете за бъдещото развитие на системата е заложена идеята да се съхраняват и да са достъпни онлайн и електронни документи, генерирани във връзка със сключване на сделки, но това може да бъде предпоставка за злоупотреби, алармираха още участници в срещата. Сканираните и дигитализирани копия от важни документи биха могли да попаднат в злонамерени ръце. От двете агенции отново отговориха, че системата е достатъчно сигурна и това няма как да се случи.

И в момента обаче регистрацията на потребител в системата изисква подаването на трите имена и ЕГН през неподсигурена (некриптирана) връзка.

Финансиране

Проектът „Кадастър и имотен регистър“ е финансиран със заем от Световната банка, субсидия от Републиканския бюджет и дарение от правителството на Нидерландия.

От Siemens IT Solutions and Services посочиха, че Световната банка е подпомогнала проекта не само с финансирането, което е осигурила, но и с помощта на световни експерти, осигурили трансфер на най-добри практики и експертиза в областта на този вид системи.

Каре:

Награда за 7-годишния проект

Проектът „Кадастър и имотен регистър“ стартира през ноември 2001 г., а реалната работа по него започна през 2006 г. Проектът приключва в началото на 2009 г. Въпреки този дълъг срок на инициативата от цели 7 години, в първото годишно състезание на регион Европа и Централна Азия на Световна банка, при участието на 60 проекта от 35 държави, проектът „Кадастър и имотен регистър“ е награден в категорията за бизнес-среда и финансова ефективност на предприятията (BEEPS), съобщиха от АГКК и АВ. Наградата се дава за изключителни резултати и положително въздействие върху цялостната икономическа среда в България.

Илюстрация – схемата от листчето с кръговете

НАЙ-НОВИ НАЙ-ЧЕТЕНИ ПРЕПОРЪЧАНИ
ИТ МЕНИДЖЪР НА ГОДИНАТА
Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Започна регистрацията за конкурса „ИТ мениджър на годината“

Наградите на списание CIO и сдружението „Клуб на ИТ мениджърите в България” се дават за значителни постижения в областта на управлението и развитието на информационните технологии.
Фирмите представят

Слайдшоу
ИНТЕРВЮ
Само за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жениСамо за 6 месеца инициативата Vue Vixens е обучила над 400 жени

Интервю с Джен Лупър, старши developer advocate в Progress и основател на Vue Vixens, лектор на конференцията DevReach 2018

ПРИЛОЖЕНИЯ
АНКЕТА

Какво мислите за FireFox OS?

Информация за Вас